شناسهٔ خبر: 65842 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

در چه صورتی تشکیل سمینار بهتر از وبینار می باشد؟

چه بخواهید سمینار برگزار کنید و چه وبینار، باید برای هر کدام یک فداکاری هایی بکنید. مثلا یکی از مواردی که در وبینار نمی‌ توان متصور شد امکان شبکه سازی (Networking) است. برگزاری سمینار را می توان به عنوان یک رویداد فیزیکی تعریف کرد که در آن اطلاعات مفید رد و بدل می شود و معمولا افراد در یک حوزه مشترک کار و فعالیت می کنند. وبینار اما، سمیناری است که از طریق وب و اینترنت برگزار می شود. البته شاید بتوان وبینار را برگزاری کارگاه به صورت آنلاین هم در نظر گرفت که در آن ارتباط از طریق ارائه بصورت زنده،‌ ویدیو چت، چت متنی، و صحبت کردن از طریق میکروفون اتفاق می‌افتد. در این مقاله که به تلاش کارشناسان مجموعه نیکاوند نوشته شده است، می خواهیم به بررسی هر دو نوع سمینار و وبینار بپردازیم و تفاوت های آنها را بهتر بشناسیم.

در چه صورتی تشکیل سمینار بهتر از وبینار می باشد؟

سمینار و رویداد حضوری

همایش ها و رویدادهای حضوری همیشه راهی عالی برای تماس و تعامل بیشتر با مخاطبان بوده و هستند. همانطور که گفتیم یکی از نکات این است که افراد بعضاَ همانقدر که مشتاق محتوا و یادگیری در سمینار هستند، مشتاق موقعیت‌هایی میباشند که برای شبکه‌سازی و نتوورکینگ و آشنایی با افراد همکار و هم حوزه وجود دارد. همچنین می توان به موقعیت هایی برای برقراری ارتباط بیشتر با شرکت کنندگان فکر کرد.

از جمله موارد دیگر این است که در یک سمینار حضوری شما تمامی شرکت کنندگان را به صورت کامل می بینید. اما در یک وبینار مثلا در صورتی که یکی از شرکت کنندگان با لباس راحتی خانه نشسته باشد و ریلکس کرده باشد و برود یک فنجان قهوه برای خود بریزد، اصلا ممکن است شما این موضوع را متوجه نشوید و در کل می توان گفت مدیریت سمینار حضوری راحت تر از یک وبینار آنلاین است.

موضوع دیگری که البته بستگی به شرکت کنندگان شما دارد این است که سمینار حضوری دغدغه کمتری برای افراد شرکت کننده ایجاد می کند در صورتی که در یک وبینار لازم است افراد بتوانند یک استفاده حداقلی از تکنولوژی و پلتفرم مورد استفاده داشته باشند. کیفیت این زیرساخت ها نیز مسئله حائز اهمیتی است. چه بسیار وبینارهایی که به دلیل کندی شبکه اینترنت، نقص یا کیفیت پایین ابزارهای آنلاین و ... با وجود محتوای خوبی که ارائه شده، اثربخشی خوبی به دنبال نداشته اند. به این مجموعه باید زمانهای تلف شده برای اتصال میکروفن، قطع و وصل شدن تصویر، نوبت گرفتن برای اظهار نظر و ... را نیز اضافه کرد.

یکی ازنکاتی که وجود دارد این است که اگر از خدمات تصویربرداری استفاده کنید و از سمیناری که برگزار می شود محتوا تولید کنید، قطعا نسبت به وبینار می توانید محتوای تبلیغاتی باکیفیت تری تولید نمایید و این موضوع اهمیت زیادی دارد.

توجه داشته باشید که بعضاَ برگزاری سمینار حضوری با توجه به نوع محتوا می تواند مناسب تر باشد. مثلا در صورتی که سمینار شما راجع به زبان بدن است، بسیار بهتر است که مدرس بتواند به صورت فیزیکی از نزدیک موارد را اجرا کند. و وبینار شاید برای چنین محتوایی چندان مناسب نباشد. یعنی در صورتی که بخواهید در یک وبینار چنین مباحثی را توضیح دهید احتمالا با دشواری های بیشتری روبرو خواهید بود. 

در چه صورتی تشکیل سمینار بهتر از وبینار می باشد؟

وبینار

وبینار  همان سمینار یا همایش آنلاین است. البته در صورتی که مثلا برگزاری کارگاه هم به صورت آنلاین انجام شود می توان آن را در دسته برگزاری وبینار برشمرد. وبینار ها بجز مواردی که پیش تر گفته شد، مزایای بسیار زیادی دارند. به عنوان مثال می توان به عدم نیاز به رفت و آمد فیزیکی اشاره کرد که یکی از مهمترین دغدغه ها در سمینارهای حضوری به شمار می رود. از لحاظ کیفیت آموزشی، می توان گفت که این موضوع واقعا به چند فاکتور مهم بستگی دارد که در صورت رعایت، وبینار می تواند بسیار باکیفیت باشد و آموزش موثری را با آن تجربه کرد.

یکی از نکاتی که وجود دارد این است که با توجه به فرمت وبینار، امکان ضبط آن وجود دارد و می توانید تجربه خود از وبینار را عینا دوباره داشته باشید. یکی از موضوعاتی که قبلا یک چالش در رابطه با وبینار به شمار می رفت این بود که نمی شد تعاملی بودن (interactive) کافی را با آن تجربه کرد اما امروزه این مشکل نیز با قابلیت های بسیار زیاد پلتفرم های مختلف حل شده است.

از دیگر مزایایی که وبینار می تواند نسبت به سمینار حضوری داشته باشد این است که نیازی نیست به فکر فاکتورهای مختلف برای انتخاب جا باشید و فقط کافیست پلتفرمی را انتخاب کنید که نیازهای شما را برطرف کند. همچنین موارد دیگری نیز که در سمینار رو در رو باید به آنها فکر کنید در اینجا حذف می شوند. مثلا دیگر نیازی نیست به فکر پذیرایی از شرکت کنندگان باشید. البته نکته مهمی که هست اینکه با توجه به آنلاین بودن سمینار، احتمالا شرکت کنندگان خیلی دقیق از لحاظ زمانی برنامه ریزی کرده اند و به همین خاطر این که سر وقت ارائه ها شروع شده و سر وقت هم به اتمام برسند، بسیار حائز اهمیت است.

در چه صورتی تشکیل سمینار بهتر از وبینار می باشد؟

موارد مشترک

مواردی وجود دارد که در هر دو نوع از سمینار باید به آنها توجه داشته باشید. اول از همه باید محتوا و متریال خوبی برای همایش خود آماده کرده باشید (که البته فرمت برگزاری سمینار هم روی محتوای آن تاثیر می گذارد و برعکس). همچنین مدرس و تمامی افراد برگزارکننده (از جمله پشتیبان فنی در وبینار) باید به وظایف خود واقف بوده و با تسلط کافی عمل کنند. نکته دیگر این است که حتما باید بتوانید چه در همایش رودررو و چه در وبینار آن را به خوبی مدیریت کنید.

حواستان باشد که می توانید از وبینار یا سمینار خود برای مقاصد تبلیغاتی بهره ببرید و چه بسا محتوای تولید شده از سمینار و یا وبینار برگزار شده را به فروش برسانید!‌

در چه صورتی تشکیل سمینار بهتر از وبینار می باشد؟

جمع بندی

به شکل کلی سمینار حضوری و وبینار هر یک جذابیت ها و مزیت های مخصوص خود را دارند و بسته به شرایط می توانید یکی یا حتی هر دوی آنها را انتخاب کنید. در نهایت در صورتی که می خواهید وبینار یا سمینار را به صورت موفق برگزار کنید، توصیه می کنیم با افراد حرفه ای مشورت و همکاری کنید. توصیه ما در این مورد مجموعه بزرگ نیکاوند است که سال ها تجربه موفق در زمینه برگزاری همایش و کارگاه های آموزشی دارد. در صورت نیاز به مشاوره رایگان یا وجود سوال می توانید با وبسایت نیکاوند در تماس باشید.

برچسب‌ها:

نظر شما