شناسهٔ خبر: 65714 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

۷ کاربرد شگفت انگیز از برش لیزر که نمیدانستید

 ۷  کاربرد شگفت انگیز از برش لیزر که نمیدانستید

بدون شک لیزر یکی از پراستفاده ترین و قدرتمندی ترین اختراعات بشر میباشد که در صنایع مختلفی در حال بازی کردن نقش پرنگ خود میباشد. برش و حکاکی بر روی اجسام نیز یکی دیگر از کارهایی بی نظیر لیزر است که مورد استفاده قرار میگیرد. در این مقاله قصد داریم درباره دستگاه برش لیزر و ۷ تا از کاربرد های شگفت انگیز این دستگاه توضیح دهیم. تا ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با یکی از پردرآمد ترین دستگاه های حال حاضر دنیا آشنا شوید.

دستگاه برش لیزر چیست؟

همان طور که از اسم دستگاه برش لیزر پیداست کار برش و حکاکی بر روی اجسام توسط لیزر را انجام میدهد. این دستگاه با کنترل‌گر عددی کار میکند که این قابلیت موجب دقت بی نظیر دستگاه شده و تقریبا برش و حکاکی هر طرحی بر روی محصولات را امکان پذیر میسازد. از دیگر نقطه عطف های دستگاه برش لیزر سرعت بالای آن است که فقط در چند دقیقا طرح های داده شده به دستگاه بر روی محصول حکاکی میشود. این سرعت و دقت بالای دستگاه برش لیزر موجب شده تا کارفرمایان جهت تولید بالا و تیراژ از این دستگاه استفاده های مفیدی کنند.

با دستگاه برش لیزر میتوان روی چه محصولاتی برش زد؟

 ۷  کاربرد شگفت انگیز از برش لیزر که نمیدانستید

همان طور که گفته شد دستگاه برش لیزر در صنایع بسیار زیادی مورد استفاده قرار میگیرد و طیف بسیار وسیعی از محصولات و خدمات را در دسته بندی خود قرار میدهد. ما در اینجا چندتا از محبوب ترین کاربرد های این دستگاه را آورده ایم. نکته جالب توجه در مورد دستگاه برش لیزر این است که این دستگاه آنقدر در صنایع مختلف کاربرد دارد که گاهی به آن لقب صنایع مادر را میدهد. محصولات زیر همگی با دستگاه برش لیزر غیر فلزات و دستگاه برش لیزر فلزات امکان پذیر میباشد.

  1. صنعت چوب

یکی از صنایع محبوب و پراستفاده از دستگاه برش لیزر قطعا صنعت چوب میباشد. برش و حکاکی بر روی چوب از زمان بسیار قدیم وجود داشته و همیشه محبوبیت خاصی داشته است. از دستگاه برش لیزر میتوان در دسته بندی های مختلفی در صنعت چوب استفاده کرد، برای مثال:

 وسایل دکوری و کاربردی مثل لوستر های چوبی، زیر لیوانی، تابلو سازی، مبلمان، میز و صندلی، کِشو و قفسات و...

  1. صنعت سنگ سازی

برش و حکاکی بر روی سنگ نیز درست مانند چوب از آن محصولاتی است که در گذشته های بسیار دور نیز محصول مورد علاقه برای حکاکی بوده است. امروزه با دستگاه برش لیزر و تکنولوژی بی نظیر این دستگاه برش و حکاکی بر روی سنگ پیشرفت چشم گیری داشته است. برای مثال از محبوب ترین استفاده این دستگاه در صنعت سنگ سازی، برش و حکاکی سنگ مزار میباشد که خود گستردگی زیادی دارد. از دیگر کابرد های آن بر روی محصولات دکوری سنگی میباشد.

  1. صنعت شیشه سازی

شیشه سازی نیز یکی دیگر از دسته بندی هایی است که از دستگاه برش لیزری برای برش و حکاکی آن استفاده میشود. دستگاه برش لیزر  به دلیل اینکه در هنگام فرایند برش و حکاکی با محصول هیچ بخوردی ندارد و این فرایند به طور غیر تماسی صورت میگیرد، به بافت محصول ضربه ای نمیزند و شیشه را خورد نمیکند. محصولات دکوری که برش داده شدند و یا شیشه منازلی که طرح بر روی آن ها حکاکی شدند همگی از دستگاه برش لیزری استفاده کردند.

نکته: آینه به دلیل بازتاب نور بالایی که دارد جزو محصولاتی است  که با دستگاه برش لیزر نمیتوان بر روی آن برش زد.

  1. صنعت پلاستیک و پلکسی

پلاستیک به خودی خود یکی از اختراعات برتر بشر محسبوب میشود که طیف وسیعی از محصولات را دربرمیگیرد. پلاستیک نیز برای برش و حکاکی لیزر از دستگاه برش لیزر استفاده میکند. محصولاتی که میتوان از آن ها مثال زد شامل:

برش و حکاکی لوازم پزشکی، لوازم آشپزخانه ، عصباب بازی های کودکان و ...

  1. صنعت  مقوا

شاید از کارایی دستگاه برش لیزر در این صنعت اطلاعی نداشته باشید اما محصولات بسیار ویژه ای را با برش لیزر با مقوا درست میکنند. برای مثال:

حکاکی اسم و طرح بر روی کارت های عروسی، کارت های دعوت، بسته بندی های تولد، لوازم التحریر مختلف و...

  1. صنعت پارچه و چرم

صنعت پارچه و چرم نیز که بدون شک یکی از پر مخاطب ترین صنایع به حساب می آید از دستگاه برش لیزر استفاده های گوناگونی میکند. از مواردی که میتوانیم مثال بزنیم:

پارچه: برش هاشور ها و شیار ها بر روی شوار لی، مانتو، پالتو، ملافه ها، رومیزی، روکش صندلی خودرو و...

چرم: طرح های حکاکی شده روی کت های چرم، کفش های مردانه و زنانه، کیف های زنانه، کیف پول، روکش صندلی خوردو و...

  1. صنعت فلزات

برش دادن و یا حکاکی بر روی بافت محکمی مثل فلز قطعا میتوان قابل بحث باشد اما دستگاه برش لیزری بر روی این محصول نیز برش و حکاکی میکند. برای این برش دادن بر روی فلز به دستگاه برش لیزر فلزات نیاز میباشد. محصولاتی که میتوانیم به آن ها اشاره کنیم شامل زیر میباشند:

برش ورقه های فلزی برای استفاده در صنایع مختلف، استفاده در صنایع خودور سازی، استفاده برای برش برند و مارک بر روی ساعت های مچی، لوازم دکوری، قاشق و چنگال، انگشتر ها، چاقو ها و...

نتیجه گیری

دستگاه برش لیزر یکی از پراستفاده ترین دستگاه ها در صنایع مختلف میباشد که در عرصه های مختلف به قابلیت ها و کارایی این دستگاه نیاز خواهد بود. از این جهت دستگاه برش لیز را میتوانیم جزو دستگاه های پردرآمد بدانیم. اگر این مقاله برای شما جالب بود و قصد مطالعه بیشتر درباره دستگاه برش لیزر و یا خرید این دستگاه را دارید به شما پیشنهاد میکنیم سایت ویرا لیزر را مشاهده کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما