شناسهٔ خبر: 65710 - سرویس اندیشه
نسخه قابل چاپ

چرا باید فلسفه بخوانیم؟

فلسفه موضوعی است که بیشتر مردم از آن چشم‌پوشی کرده یا از آن اجتناب می‌کنند. با این حال، کارشناسان می‌گویند که فلسفه بخش مهمی از درک و قدردانی از جهان اطراف ما است. بنابراین، این ما را به این سؤال هدایت می کند که چرا فلسفه مهم است؟

فرهنگ امروز: ترجمه کامران برادران، فلسفه موضوعی است که بیشتر مردم از آن چشم‌پوشی کرده یا از آن اجتناب می‌کنند. با این حال، کارشناسان می‌گویند که فلسفه بخش مهمی از درک و قدردانی از جهان اطراف ما است. بنابراین، این ما را به این سؤال هدایت می کند که چرا فلسفه مهم است؟ آیا به ما در زندگی روزمره کمک خواهد کرد؟
 
فلسفه ذهن‌مان را روشن کرده و به ما کمک می‌کند تا در مرزهای آنچه می‌دانیم فکر کنیم و خلق کنیم
فلسفه مهم است زیرا فکر را روشن می‌کند و به ما کمک می‌کند تا در مرزهای آنچه می‌دانیم و می‌خواهیم در علم، دین، سیاست و بسیاری از زمینه‌های تحقیق و زندگی بدانیم یا بیافرینیم. برای شروع، این قضیه نهفته در طبیعت انسان است؛ آنچه می‌دانیم و در زمینه‌هایی تحقیق می‌کنیم که کاوش می‌کنیم و در حال حاضر فقط می‌توانیم آنها را تصور کنیم. این قضیه از پایه دانش پذیرفته‌شده شروع می‌شود و سپس با این فکر گسترش می‌یابد که «چه می‌شود اگر؟». از همین‌جا بود که انیشتین تصور کرد که سفر بر روی پرتوی نور چگونه خواهد بود.

بسیاری به این فکر کرده اند که پرسش‌های اساسی زندگی چیست؟ روان‌شناسی و بسیاری از زمینه‌های دیگر که ما سعی می‌کنیم آن‌ها را به‌عنوان علم درک کنیم، کاوش‌ها و تبیین‌های فکری در حال تغییر هستند. فلسفه جایی است که افراد معقول بر سر موضوعی با هم اختلاف نظر دارند، جایی که ما در بسیاری از مسائل مانند دین، سیاست، قانون و حتی تحقیقات علمی زندگی می‌کنیم.

فلسفه به ما این امکان را می‌دهد که مرزهای آنچه می‌دانیم را کنار بگذاریم
فلسفه به ما این امکان را می‌دهد که مرزهای آنچه را که می‌دانیم به آنچه می‌خواهیم در آینده بیاموزیم گسترده کنیم یا آنچه را که فکر می‌کنیم می‌دانیم به چالش بکشیم. برخی از دانشجویان سابقم به من گفته‌اند که کلاس فلسفه ما مهم‌ترین کلاسی بود که آنها در کالج گذراندند، زیرا همه چیز را با تحت شعاع قرار می‌داد، از شغل گرفته تا شیوه زندگی.

فلسفه به ما کمک می‌کند تا موضوعات را به‌وسیله عقل و انسانیت کشف کنیم
ما انسان‌ها برای هزاران سال تلاش کرده‌ایم تا سؤالاتی را در مورد وجود خود، آغاز و ماهیت جهان، حضور و نیت خدا، اینکه چه کسی باید بر ما حکومت کند و چگونه باید بر اساس قوانین زندگی کنیم، حل کنیم. ما باید از استدلال استفاده کنیم تا در مورد اخلاقی بودن اعمال خود تصمیم بگیریم و به همان اندازه که این سؤالات مهم هستند، هنوز به توافق خاصی نرسیده‌ایم.

فلسفه به ما کمک می‌کند این موضوعات را با عقل و انسانیت بررسی کنیم تا به راه‌حل‌هایی برسیم که می‌توانیم برای مدتی با آن زندگی کنیم، حتی در حالی که با تغییر جامعه و از بین رفتن مرزهای فناوری ما به بحث و بررسی آنها ادامه می‌دهیم.

فلسفه همه‌چیز دیگر را در نظر می‌گیرد: شغل، زندگی، استدلال اخلاقی و غیره
این طبیعت انسان است که تصور و کاوش کند و فلسفه در این مرزها در زمینه‌های خاص مانند علم و فناوری زندگی می‌کند. به همین خاطر، فلسفه می‌تواند در تمامی زمینه‌ها برای ما کارساز باشد و نگرش‌مان را به جهان دستخوش تغییر کند.

فلسفه در آموزش بحث کردن به شکلی متمدنانه بسیار مهم است
ارزش فلسفه امروز مانند همیشه در آموزش بحث کردن با مدنیت بسیار مهم است. وقتی صرفاً اشتیاق شخصی را ترک می‌کنیم و از عقل، شواهد و همدلی استفاده می‌کنیم، مردم را با خود و به سوی خود می‌آوریم، نه برای پیروزی، بلکه برای ارائه امید آگاهانه به دیگران در حالی که سعی می‌کنیم چیز بهتری برای خود، سیاره‌مان و سیاره‌مان خلق کنیم.

فلسفه بخش اساسی بشریت است
سقراط جمله معروفی دارد مبنی بر این‌که «زندگی بررسی‌نشده ارزش زیستن ندارد.» آنهایی از ما که در لباس‌های کثیف، قبض‌های پرداخت‌نشده یا لیست وظایف بی‌پایان غرق می‌شویم، اکنون به طور جمعی چشمان‌مان را می‌چرخانیم تا ببینیم اطراف‌مان چه می‌گذرد.

با این حال، جستجوی معنا در زندگی به دانشگاهیان در برج‌های عاج محدود نمی‌شود. وقتی کمی زمان و مکان به ما داده می‌شود، همه ما مشتاقیم بدانیم چرا اینجا هستیم و چگونه باید پیش برویم. درست که همه امکان تحصیل فلسفه در دانشگاه‌ها را ندارد، اما فلسفه و پرسشگری بخشی جدایی‌ناپذیر از ماهیت بشر است.

منبع: 
https://upjourney.com/why-is-philosophy-important

نظر شما