شناسهٔ خبر: 65708 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

قهوه فرانسه و تهیه آن بدون ابزار

قهوه فرانسه و تهیه آن بدون ابزار

قهوه فرانسه و تهیه آن بدون ابزار

قهوه فرانسه نوشیدنی است که به راحتی می توان آن را بدون استفاده از دستگاه قهوه ساز یا ابزار خاص تهیه کرد. بهترین دستگاه یا ابزار برای تهیه این قهوه فرنچ پرس است. در تهیه این نوشیدنی جذاب با فرنچ پرس قهوه در آب غوطه ور است. زمانی که قهوه دم می کشد بوسیله یک صاف کن یا توری تفاله قهوه را جدا می کنند و فنجان قهوه را میل می کنند.

اما اگر فرنچ پرس در دسترس ندارید می توانید با یک قوری هم قهوه فرانسه را تهیه کرده و از این نوشیدنی قهوه لذت ببرید. اگر قوری شما یک توری بزرگ داشته باشد که تا کف آن برسد بهتر خواهد بود. اگر قوری این توری را ندارد می توانید از یک توری پارچه ای یا یک صافی استفاده کنید.

قهوه فرانسه

دانه های قهوه خواص و فواید بسیار زیادی دارند. این دانه های ارزشمند از بسیاری بیماری ها مانند سرطان جلوگیری می کنند. همینطور تحقیقات نشان می دهد نوشیدن قهوه برای افسردگی و پوست بسیار مفید است. چیزی که مشخص است انواع نوشیدنی های قهوه این خواص را دارند.

قهوه فرانسه با دستگاه فرنچ پرس تهیه می شود. ویژگی این قهوه غلیظ بودن و ملایم بودن آن است. درجه رست دانه های سبز قهوه برای این نوشیدنی ملایم می باشد. درجه آسیاب دانه ها هم درشت است.

به همین دلیل هنگام خرید قهوه باید به فرانسه بودن آن تاکید کنید. چون درجه آسیاب و رست دانه ها باید به صورت گفته شده باشد. دانه ها نباید مثل قهوه اسپرسو ریز آسیاب شوند. همچنین درجه رست اسپرسو نیز از فرانسه بیشتر است.

قهوه فرانسه و تهیه آن بدون ابزار

این قهوه عطر و طعم بسیار ملایم و دلچسبی دارد. غلظت آن هم بالاست. در عین حال چون بدون فیلتر تهیه می شود روغن قهوه در نوشیدنی باقی می ماند و از بین نمی رود.

مواد و لوازم مورد نیاز برای تهیه قهوه فرانسه بدون ابزار

  • قوری توری دار ( در صورت نداشتن توری قوری به همراه توری پارچه ای و یا صاف کن)
  • آب جوش : یک فنجان ( برای هر نفر)
  • پودر قهوه : یک قاشق غذاخوری (برای هر نفر)

دمای آب جوش 93 درجه سانتی گراد است.

میزان قهوه بسته به ذائقه شما می تواند کمتر یا بیشتر شود.

طرز تهیه قهوه فرانسه با قوری (بدون ابزار)

  1. پودر قهوه فرانسه را در توری یا صافی درون قوری بریزید.
  2. آب جوش را به صورت دورانی درون قوری روی پودر قهوه بریزید. باید مقدار آب به اندازه ای باشد که فقط قهوه خیس شود و به اصطلاح شکوفه بزند.
  3. حدود 30 ثانیه صبر می کنیم و سپس بقیه آب جوش را به صورت دورانی روی پودر قهوه داخل قوری می ریزیم.
  4. در این مرحله درب قوری را گداشته و اجازه دهید قهوه دم بکشد. (حدود 5 دقیقه برای دم کشیدن قهوه زمان لازم است)
  5. وقتی قهوه دم کشید آن را داخل فنجان سرو کنید. توجه کنید که تفاله مانده در توری یا صافی را ابتدا از قوری خارج کنید.

قهوه شما آماده برای میل کردن است. شما با استفاده از یک قوری ساده که صاف کن داشته باشد یا توری و صافی جداگانه به راحتی یک فنجان قهوه فرانسه تهیه کردید.

طرز تهیه قهوه فرانسه روی گاز

ابتدا در یک شیرجوش به اندازه یک و سه چهارم فنجان آب بریزید. میزان آب برای یک فنجان قهوه مناسب است. حدود سه چهارم بیشتر باید آب داخل شیرجوش بریزید.

شیرجوش را روی شعله اجاق گاز قرار داده و اجازه دهید آب به جوش آید.

در این مرحله به آب جوش یک قاشق غذاخوری پودر قهوه درشت اضافه کنید. (میزان قهوه بسته به ذائقه شما می تواند کم یا زیاد شود)

بعد از اضافه کردن پودر قهوه 100 درصد عربیکا بلافاصله شعله را خاموش کرده و درب شیرجوش را ببندید.

حدود 5 دقیقه زمان بدهید تا قهوه کاملا دم بکشد. در این مدت پودر قهوه کف ظرف ته نشین می شود.

بعد از این که قهوه دم کشید به آرامی طوری که پودر قهوه وارد آن نشود نوشیدنی را داخل فنجان بریزید.

دقت کنید پودر قهوه کف شیرجوش داخل فنجان نریزد. مقدار آب اضافی هم به همین منظور است. چون مقداری آب به همراه پودر قهوه کف ظرف باقی می ماند.

قهوه فرانسه و تهیه آن بدون ابزار

طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس

در مرحله اول مقداری آب سرد را با کتری یا سماور جوش بیاورید. وقتی جوش آمد حرارت را خاموش کنید و چند لحظه صبر کنید تا دمای آب به حدود 93 درجه سانتی گراد برسد.

در این مرحله یک قاشق غذاخوری پودر قهوه را داخل فرنچ پرس بریزید. سپس 120 سی سی آب جوش را روی پودر قهوه درون فرنچ پرس بریزید. (میزان قهوه بسته به ذائقه شما می تواند کم یا زیاد شود.

آب جوش را باید در دو مرحله به پودر قهوه اضافه کنید. ابتدا مقداری آب بریزید تا فقط قهوه خیس شود و شکوفه بزند. حدود 30 ثانیه بعد باقی مانده آب جوش را به حالت دورانی روی پودر قهوه بریزید.

بلافاصله درب فرنچ پرس را ببندید. حدود یک دقیقه بعد با یک قاشق کمی هم بزنید. دوباره درب دستگاه را ببندید.

حدود 4 دقیقه زمان بدهید تا قهوه دم بکشد. سپس اهرم فرنچ پرس را بالا و پایین بزنید تا پود قهوه ته نشین شود. این کار را ادامه دهید تا پودر قهوه ته نشین شود. زمانی که این اتفاق افتاد قهوه کاملا دم کشیده است. قهوه را به آرامی داخل فنجان سرو کنید و از عطر و طعم آن لذت ببرید.

سخن پایانی

در این مقاله متوجه شدیم چه طور بدون استفاده از دستگاه قهوه ساز یا ابزار خاص یک قهوه فرانسه خوش عطر و طعم تهیه کنیم. هر چند بهترین و باکیفیت ترین نوشیدنی های قهوه با دستگاههایی مانند اسپرسو ساز یا قهوه سازهای برقی، موکاپات و فرنچ پرس تهیه می شوند. البته در مواقعی که ابزار خاص در دسترس نیست می توان یک قهوه مطبوع و دلچسب را به راحتی تهیه کرد.و میتوانید خرید قهوه آنلاین را تجربه کنید

برچسب‌ها:

نظر شما