شناسهٔ خبر: 65680 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

در مورد اقامت ترکیه بیشتر بدانید

در مورد اقامت ترکیه بیشتر بدانید

اخذ اقامت ترکیه معمولا از طریق خرید ملک در ترکیه، تحصیل و کار در ترکیه انجام می شود نه از طریق کیملیک.

کیملیک یک ساله (اقامت توریستی یک ساله) به این صورت است که دولت ترکیه به شما اقامت توریستی 3 ماهه می دهد. در این 3 ماه اگر به اداره مهاجرت ترکیه مراجعه کنید می توانید اقامت خود را یک سال دیگر تمدید کنید.

اگر در پایان سال اول هیچ تخلفی نداشتید و اقامت شما توسط دولت موجه است، می توانید دوباره درخواست تمدید کنید.

متأسفانه از سال 2022 این امکان برای ایرانیان از بین رفته است، یعنی ایرانی ها دیگر نمی توانند KIMLIC خود را تمدید کنند.

شرایط کیملیک

برای اخذ اقامت دائم ترکیه باید 5 سال در کشور مورد نظر زندگی کنید تا اقامت موقت شما به اقامت دائم تبدیل شود. در این 5 سال با وجود کیملیک می توانید در این کشور (ترکیه) بمانید.

کیملیک مزایای زیادی برای افراد ندارد، کیملیک به معنای تمدید اقامت توریستی است و این باور که کیملیک به شما مزایای دولت ترکیه را خواهد داد کاملا اشتباه است.

تنها مزیت کیملیک افتتاح حساب بانکی است که می توانید از روش های دیگری برای افتتاح حساب استفاده کنید، کسانی که می خواهند از طریق کیملیک حساب بانکی افتتاح کنند فقط از طریق بانک کشاورزی می توانند این کار را انجام دهند.

با توجه به اشتباهات رایج در بین مردم و تصورات نادرست در مورد تفسیر کیملیک، مردم بر این باورند که با استفاده از کیملیک کارت ترکی می توانید کسب و کار و تجارت خود را ثبت کنید و می توانید ملک خریداری یا اجاره کنید.

علاوه بر این نکته ای که وجود دارد این است که شما می توانید با استفاده از کارت کیملیک ترکیه تا 12 ماه اقامت موقت در ترکیه داشته باشید و از امتیازاتی مانند خدمات پزشکی و اجتماعی مانند تمام شهروندان ترکیه در کل کشور ترکیه بهره مند شوید. . حتی می توانید با استفاده از این کارت فوق العاده که برای کسانی که قصد اقامت طولانی تری در ترکیه را دارند، یک امتیاز بی نظیر به حساب می آیند تا کسب و کارهای بزرگ و کوچکی را برای خود باز کنند، اما هیچ کدام از این اپلیکیشن ها امکان پذیر نیست. این قابل قبول نیست زیرا کیملیک به معنای کارت شناسایی یا کارت اقامت است.

یکی دیگر از کاربردهای رایج کیملیک ثبت شرکت در ترکیه است، این تصور کاملاً اشتباه است زیرا این کارت به جز افتتاح حساب بانکی هیچ مزیت دیگری ندارد.

ماوی کارت ترکیه

اگرچه ترکیه یکی از کشورهایی است که تابعیت مضاعف را می پذیرد. گاهی اوقات شهروندان ترکیه پس از مهاجرت و اقامت در خارج از کشور مجبور به ترک تابعیت خود برای استفاده از حقوق کشور مقصد می شوند. بنابراین با انصراف از تابعیت ترکیه از حقوق شهروندی ترکیه محروم می شوند اما با اخذ بلو کارت یا ماوی کارت ترکیه می توانند بخشی از حقوق از دست رفته خود را در ترکیه به دست آورند. بسیاری از افرادی که قصد اخذ اقامت ترکیه را دارند، در این مقاله GO2TR قصد داریم به شرایط، مدارک، هزینه و نحوه دریافت این کارت بپردازیم.

کارت آبی یا ماوی کارت یک سند رسمی است که توسط دولت ترکیه صادر می شود. افرادی که ذاتاً و اصالتاً شهروند ترکیه هستند اما با اخذ مجوزهای لازم تابعیت ترکیه را ترک کرده اند می توانند بر اساس ماده 28 قانون شهروندی ترکیه شماره 5901 برای خود و فرزندان خود کارت آبی یا کارت آبی ترکیه دریافت کنند. به نفع کشور است. . اطلاعات تماس و سوابق دارندگان بلو کارت یا ماوی کارت ترکیه و فرزندانشان علاوه بر ثبت در دفترچه در محیط الکترونیکی نیز نگهداری می شود.

سوابق افراد متولد شده در ترکیه در پایگاه داده MERNİS ثبت شده است. بنابراین بدون تغییر شماره شناسایی جمهوری ترکیه مشخصات آنها در کارت آبی ثبت می شود. اما فرزندان آنها که در ترکیه به دنیا نیامده اند، در صورت درخواست صدور کارت آبی ترکیه یا ماوی کارت، شماره شناسایی جدید دریافت خواهند کرد.

افرادی که دارای کارت ماوی هستند می توانند از این کارت به عنوان شناسنامه در داخل ترکیه استفاده کنند. علاوه بر این، کارت ماوی می تواند به عنوان یک مدرک شناسایی مستقل در هنگام معاملات و تجارت در موسسات رسمی ترکیه مورد استفاده قرار گیرد. زیرا اطلاعات هویتی افراد ثبت نام شده در دفتر ثبت دارندگان کارت آبی از طریق سامانه اشتراک هویت (KPS) با سایر نهادها و سازمان های دولتی و عمومی به اشتراک گذاشته می شود. بنابراین با کمک این کارت متقاضی می تواند در موسسه یا سازمان های مورد نظر به امور خود رسیدگی کند.

نحوه درخواست کارت آبی یا ماوی کارت از ترکیه

برای دریافت کارت آبی ترکیه یا ماوی کارت، فرد باید درخواست خود را به همراه شناسنامه یا پاسپورت صادر شده از مقامات خارجی با 2 قطعه عکس به یکی از ادارات وضعیت مدنی در ترکیه ارسال کند. همچنین در صورتی که فردی خارج از ترکیه باشد، برای دریافت این کارت باید مدارک ذکر شده را به سفارت ترکیه یا آژانسی که سفارت به وی ارائه می دهد ارائه دهد.

والدین دارای کارت آبی پس از صدور شناسنامه رسمی برای نوزاد خود ابتدا باید اطلاعات هویتی خود را در کارت خود ثبت کنند. سپس می توانند برای آنها کارت آبی ترکیه یا ماوی کارت درخواست کنند و برای فرزندان خود کارت جداگانه بگیرند.

کارت آبی ترکیه برای افراد واجد شرایط زیر 18 سال برای والدین یا قیم آنها صادر می شود. بدین ترتیب در صورت از بین رفتن پیوند زناشویی، مجوز درخواست صدور کارت آبی برای فرزند صغیر به یکی از والدینی که حضانت و سرپرستی طفل را بر عهده دارد اعطا می شود. در صورتی که مادر یا پدر طفل صغیر در خارج از کشور باشد یا فوت کرده باشد، شخصی که از طرف دادگاه به عنوان قیم تعیین می شود، حق دریافت کارت آبی برای طفل را دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما