شناسهٔ خبر: 65667 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

کسب دو مدال نقره توسط ارسلان انوری در مسابقات جهانی مخترعین کره جنوبی 2022

image-20221223162637-1.jpeg دکتر ارسلان انوریArsalan Anvari مخترع خلاق ایرانی موفق شد علاوه بر کسب دو مدال نقره مسابقات جهانی مخترعین کره جنوبی 2022، جایزه ویژه داوران را نیز از آن خود کند .

کسب دو مدال نقره توسط ارسلان انوری در مسابقات جهانی مخترعین کره جنوبی 2022

دکتر ارسلان انوریArsalan Anvari  مخترع خلاق ایرانی موفق شد علاوه بر کسب دو مدال نقره مسابقات جهانی مخترعین کره جنوبی 2022، جایزه ویژه داوران را نیز از آن خود کند .

کسب دو مدال نقره توسط ارسلان انوری در مسابقات جهانی مخترعین کره جنوبی 2022

به گزارش فرهنگ امروز، دکتر ارسلان انوریArsalan Anvari  مخترع خلاق ایرانی موفق شد علاوه بر کسب دو مدال نقره مسابقات جهانی مخترعین کره جنوبی 2022، جایزه ویژه داوران را نیز از آن خود کند .

در ادامه گفت و گویی خواهیم داشت با این مخترع جوان کشورمان .....

سلام لطفا یک معرفی کامل از خودتان داشته باشید .

اینجانب ارسلان انوری Arsalan Anvari   متولد اردیبهشت 1370 در شهرستان اراک میباشم. دانشجوی مقطع دکتری مهندسی عمران-مدیریت ساخت در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران میباشم. مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران- مدیریت ساخت را از همین دانشگاه در سال 1396 اخذ نموده ام. مقطع کارشناسی را نیز در رشته مهندسی عمران - عمران از دانشگاه شهید رجایی تهران در سال 1393 کسب نموده ام. همچنین تحصیلات مقطع دبیرستان  را در دبیرستان علامه حلی اراک ( سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان) گذرانده ام. از لحاظ تجربیات کاری نیز بیش از 11 سال در پروژه های عمرانی شرکت هایی نظیر شرکت ساختمانی بادبند ، فراپترو سازان انرژی ، بنا بتن اراک ، هلدینگ آتیه سازان مبنا و ... بصورت اجرایی در کارگاه های ساختمانی و همچنین دفاتر فنی مهندسی با عناوین سرپرست اجرا ، سرپرست کارگاه ، مدیر دفتر فنی و همچنین مدیر فنی اجرایی شرکت های مذکور مشغول به کار بوده ام. همچنین از سال 1398 موفق به اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته نظارت و اجرا از سازمان نظام مهندسی تهران شده و هم اکنون ناظر ساختمان در 5 پروژه ساختمان سازی در مناطق مختلف تهران میباشم.

کسب دو مدال نقره توسط ارسلان انوری در مسابقات جهانی مخترعین کره جنوبی 2022

لطفا راجع به این دوره از مسابقات جهانی مخترعین و عناوینی که موفق به کسب آن شدید توضیح دهید .

بنده تا این لحظه ، موفق به دریافت 3 مدال و یک جایزه ویژه از مسابقات بین المللی مخترعین شده ام. اولین مدال ، مدال طلای مسابقات اعضای IFIA در تابستان 2022، در کشور سوئیس برای اختراع دستگاه کنترل مکاترونیکی زلزله توسط میراگر سه فازی در فونداسیون دولایه میباشد. همچنین برای همین اختراع موفق به دریافت مدال نقره و جایزه ویژه مسابقات  BIXPO, 2022 کره جنوبی شده ام. علاوه بر این موفق به دریافت مدال نقره مسابقات BIXPO 2022 کره جنوبی برای اختراع محفظه قابل حمل هوشمند تنظیم کننده شرایط دارو برای بیماران خاص ، که طرح مشترک اینجانب و همسرم میباشد،  شده ام. این عناوین کسب شده حاصل کار تیمی و مشترک من و همسرم میباشد.

مسابقات BIXPO هر ساله در کشور کره جنوبی با هدف بررسی مسائل روز دنیای تکنولوژی و همچنین محلی برای ارائه آخرین دست آورد های علمی و عملی مخترعین بین المللی برگزار میشود. امسال نیز مانند هرسال این مسابقات در شهر سئول کره جنوبی در ماه نوامبر برگزار شد که اینجانب با دو طرح بصورت مجازی شرکت نموده و موفق به دریافت دو مدال نقره و یک جایزه ویژه شدم . با توجه به کشور برگزار کننده و اسپانسر های مراسم به نظر میرسد سطح مسابقات بالا بوده و طبق اطلاعاتی که کسب کرده ام بیش از 2000 هزار نفر از کشور های گوناگون با طرح های اختراعی و ابداعی در رشته های مختلفی مثل تولید انرژی، فناوری های مربتط با الکتریسیه، تکنولوژی های نوین و ... در این دوره از مسابقات شرکت نموده اند.

یکی از جنبه های قابل توجه در خصوص این مسابقه اعطای جایزه ویژه مسابقات به طرح بنده است. پس از اتمام داوری ها و مشخص شدن مخترعین برتر و دریافت مدال ها، طرح هایی که از نظر نوآوری و یا سطح کاربرد نسبت به سایرین حائز اهمیت بیشتری بوده اند علاوه بر دریافت یکی از مدال های رنگین مفتخر به دریاف جایزه ویژه مسابقات نیز میشوند.

لطفا برای ما در ارتباط با چگونگی پیدایش این ایده در ذهنتان توضیح دهید .

زلزله یکی از بلای طبیعی است که متاسفانه بشر تا این لحظه نسبت به امکان پیش بینی آن عاجز بوده است. با توجه به نوع و سطح انرژی های آزاد شده در فرایند زلزله شاهد میزان خسارات متعدد و بعضا ویرانگری در تاریخ بوده ایم. کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با توجه به قرار گیری بر روی یکی از فعال ترین گسل های تکتونیکی پوسته زمین هواره تحت تاثیر زلزله های شدیدی بوده است. از زلزله های ویرانگر چند دهه اخیر میتوان به زلزله منجیل و بم و کرمانشاه اشاره کرد که متاسفانه علاوه از دست رفتن جان بسیاری از هموطنانمان شاهد ورود صدمات شدیدی به زیر ساخت ها و سرمایه های کشور عزیزمان بوده ایم. یکی از روش هایی که در چند دهه اخیر، خصوصا در کشورهای توسعه یافته نظیر ژاپن و آمریکا بکار گرفته شده است، بحث کاهش نیروهای زلزله وارده بر ساختمان یا اصطلاحا مستهلک کرد این نیرو، علاوه بر افزایش استحکام سازه ساختمان ها میباشد . استفاده از میراگر های زلزله در ساختمان های بلند مرتبه یکی از روش های مرسوم در ساخت ساز ها در کشور های پیشرفته است. اختراع بنده در واقع شیوه ای نوین در مستهلک کردن نیروی زلزله میباشد که این فناوری اکنون در اختیار ایران میباشد. البته اشکال دیگری از دستگاه های میراگر در صنعت جهانی ساخت وساز ، در حال استفاده میباشد، اما این اولین بار است که از سه فاز جامد، مایع, وگاز برای این منظور استفاده شده است. اگر بخواهم ساده بگوییم این دستگاه مکانیزمی شبیه کمک فنر داشته و ترکیبی از سیستم های پنوماتیکی و هیدرولیکی است. بدین صورت که با اجرای لایه اول فونداسیون سازه، به تعداد ستون های موجود از این دستگاه بر روی فونداسیون اجرا شده و در مرحله بعد لایه دوم فونداسیون متشکل از شناژهای تیرمانند و ستون های اصلی بر روی آن اجرا میشود. این میراگر ها توسط یک سیستم مرکزی هوشمند کنترل شده و در زمان زلزله واکنش لازم را اعمال میکنند. با این کار در زمان وقوع زلزله بخش اعظم نیروی وارده بر ساختمان توسط این میراگرهای مستهلک شده و از صدمات بیشتر جلوگیری میکند. همچنین سیستم پنوماتیکی این سیستم از نشست های تکیه گاهی که بر اثر عواملی مانند نشست خاک زیر پی ایجاد میشود را کنترل و از ایجاد نشست های ناهمگن که اثرات آن را در ترک خوردگی دیوار های زیر زمین شاهد هستیم، جلوگیری میکند.

فرایند ثبت حق اختراع بین المللی این دستگاه در حال انجام بوده و احتمالا در آینده نزدیک پتنت بین المللی این طرح صنعتی با کمک و همیاری شرکت افق پژوهش نیکان، ثبت و تایید خواهد شد . با توجه به این موضوع که کشور مبدا این طرح ، ایران میباشد ، ثبت این طرح متواند به ارتقاع سطح بین المللی صنعت ساخت و ساز ایران بیانجامد. فلذا در صورت حمایت مالی بخش دولتی و یا خصوصی در خصوص تامین سرمایه برای مطالعات تکمیلی، تدوین مقررات ملی ساختمان جدید و دستور العمل های استفاده از این سیستم و یا تولید صنعتی دستگاه جهت استفاده در پروژه های بزرگ میتوان شاهد ارتقای سطح صنعت ساخت و ساز کشور و حتی صادرات این محصول به کشور های دیگر بود. از جمله برنامه های آینده من برای این طرح اولا شرکت در سایر مسابقات بین المللی جهت نمایش سطح علمی بالای ایران و همچنین معرفی بیشتر این محصول به سایر کشور ها میباشد. همچنین در صورت حمایت مالی و قانونی نهاد های مسئول امکان تحقیقات تکمیلی و دانشگاهی برای ارتقای این طرح نیز دور از تصور نیست.

 همان طور که پیشتر عنوان کردم حمایت های مالی و معنوی از مختراعان ایرانی میتواند جایگاه علمی ایران را در رشته های مختلف ارتقا بخشد. متاسفانه برخی کم لطفی ها نسبت به مخترعین جوان بعضا باعث دلسردی این گروه از نخبگان در مسیر سخت و پرفراز و نشیبشان میشود. شرکت در مسابقات بین المللی بصورت شخصی بعضا هزینه هایی را بر این قشر وارد میکند که خود نوعی کامل بازدارنده در تکمیل روند ها ثبت بین المللی شده و امتیاز ثبت و ارتقا وجه علمی بین المللی را از مختراعان ایرانی میگیرد. امیدوار هستم در آینده نزدیک با مساعدت بیشتر نهاد های مسئول این امر برای مخترعان ایرانی تسهیل شده تا شاهد افزایش تعداد و ارتقای کیفیت عناوین علمی کسب شده توسط ایرانیان گردیم.

برچسب‌ها:

نظر شما