شناسهٔ خبر: 65661 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

لوله مانیسمان چیست؟ چه کاربردی دارد؟ چطور تولید می‌شود؟

لوله مانیسمان چیست؟ چه کاربردی دارد؟ چطور تولید می‌شود؟

لوله مانیسمان چیست؟ یک لوله مانیسمان مناسب چه خصوصیاتی دارد؟ کاربرد لوله مانیسمان در کجاست؟ بدون شک یکی از کاربردی‌ترین لوله‌ها که مقاومت بالایی دارد و در صنایع مختلف به کار می‌رود، لوله فولادی بدون درز است. ساختار این لوله‌ها حساس بوده برای همین تنها در صنایعی خاص از آنها استفاده می‌شود. اگر قصد خرید لوله مانیسمان از یک فروشگاه معتبر را دارید، مراجعه به معین استور را اصلا از دست ندهید.

در این مطلب قصد داریم شما را با برخی خصوصیات لوله مانیسمان و نکات کلیدی هنگام خرید آن آشنا کنیم. پس اگر در حوزه ساخت و ساز فعالیت می‌کنید و به فکر خرید انواع آهن آلات ساختمانی از جمله لوله مانیسمان هستید، این مطلب مناسب شماست. تقاضای ما از شما این است که در صورت علاقه‌مندی به این مطلب، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

قیمت لوله مانیسمان

همانطور که در بالا گفته شد، لوله‌های مانیسمان از جنس فولاد بوده و سطحی صاف و بدون حتی یک ذره رد جوشکاری دارند. بنابراین قیمت لوله مانیسمان نسبت به سایر لوله‌های دیگر بالاتر است. از طرفی عامل دیگری که باعث افزایش قیمت این نوع لوله می‌شود، مقاومت بالای آن است. به علت فولاد به کار رفته در ساختار لوله‌های مانیسمان، آنها مقاومت بسیار بالایی در شرایط مختلف دارند. برای خرید مطمئن انواع لوله‌های مانیسمان، می‌توانید به فروشگاه معین استور مراجعه کنید.

لوله مانیسمان چیست؟ چه کاربردی دارد؟ چطور تولید می‌شود؟

انواع لوله مانیسمان کدامند؟

همانطور که از اسم لوله‌های مانیسمان پیداست، این لوله‌ها توسط برادران مانیسمان اختراع شده‌اند. لوله‌های مانیسمان را می‌توان بسته به قطر آنها به گروه‌های زیر تقسیم کرد.

  • لوله مانیسمان سبک: این لوله‌ها نسبت به ضخامت خود قطر کم‌تری دارند. 20 این لوله‌ها در سایزهایی بین یک تا شانزده اینچ و ضخامتی بین سه تا هفت میلی متر عرضه می‌شوند. از موارد استفاده این لوله می‌توان به لوله‌های گاز مانیسمان اشاره کرد.
  • لوله‌های رده 40: قطر این لوله‌ها بین 0.5 تا 16 اینچ بوده و زخامت آنها بین 2.7 تا 12.7 میلیمتر است. لوله‌های رده 80: قطر این رده از لوله‌های مانیسمان، بین 0.5 تا 16 اینچ متغیر بوده و ضخامتی معادل 3.7 الی 21.4 میلیمتر دارند.
  • لوله‌های مانیسمان رده 160: قطر این لوله همانند لوله‌های رده40 و 80 است ولی ضخامت آنها از 4.7 شروع شده و تا 40.5 میلی متر متغیر است.

لوله‌های مانیسمان با سایر لوله‌های دیگر چه تفاوتی دارند؟

همانطور که در بالا گفته شد لوله‌های مانیسمان، لوله‌های مسی بدون درز و کاملا مسطح هستند که برای تحمل فشار بالا طراحی شده‌اند. البته سایر لوله‌های صنعتی دیگر همچون لوله پلی‌اتیلن نیز توانایی تحمل فشارهای معمولی و بالا را دارند اما در برخی مواقع، بنا به زاویه دید مهندسان توصیه می‌کنند از لوله‌های مانیسمان استفاده در سیستم لوله‌کشی و تاسیسات استفاده شود.

در کشور ما ساخت لوله‌های مانیسمان به دو روش خشن‌کاری و ظریف کاری تولید می‌شود. همچنین قطر لوله مانیسمان موجود در ایران، تا 24 میلی متراست. از آنجایی که کارخانه‌های تولید لوازم تاسیسات در ایران همچون معین استور، پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه داشتند، تهیه بهترین نوع تاسیسات در ایران کار چندان دشواری نیست و شما می‌توانید با مراجعه به معین استور، بهترین نوع آهن آلات تاسیساتی را تهیه کنید.

لوله مانیسمان چیست؟ چه کاربردی دارد؟ چطور تولید می‌شود؟

فرایند تولید لوله مانیسمان چگونه است؟

به طور کلی، فرایند تولید لوله مانیسمان از ذوب کردن شمش فولادی شروع شده و با تبدیل آن به لوله به اتمام می‌رسد. همچنین علاوه بر شمش فولادی، با ذوب کردن مقاطع چهارگوش نیز می‌توان این لوله‌های مانیسمان را تولید کرد اما هزینه آن بسیار بالا است. لوله مانیسمان به روش‌های گوناگونی تولید می‌شود. در برخی از این روش‌ها اعمال حرارتی مخصوصی لازم است. هرقدر فشار سیال در تولید لوله مانیسمان بیشتر باشد، ضخامت لوله تولید نهایی افزایش می‌یابد.

در مرحله اول تولید شمش‌های فولادی ذوب می‌شوند، سپس مواد ذوب شده در داخل کوره‌های قوسی خاص که با سوخت گاز گرم می‌شوند، وارد می‌شوند و آنقدر در آنجا می‌مانند تا به مرحله سرخ شدن برسند. در مرحله بعد، مواد سرخ شده را توسط دستگاه الگانتور مخصوصی به حالت گرد درآورده و با لخ پرس، روی آنها را سوراخ می‌کنند.

در نهایت نیز با انجام یک سری مراحل خاص، لوله مانیسمان نهایی تولید و آماده عرضه به بازار می‌شود. در فرایند تولید لوله مانیسمان، اگر این لوله تاب داشته باشد، تاب آن را گرفته و هر گونه فرورفتگی و تورفتگی بر روی لوله برطرف می‌شود.

برای تشخیص سلامت لوله مانیسمان، چه تست‌هایی بر روی آن انجام می‌شود؟

طبق گفته فروشنده های بازار آهن شادآباد پس از تولید لوله مانیسمان تست‌های خاصی رو آن انجام می‌دهند و پس از رضایتبخش بودن نتیجه، لوله آماده عرضه به بازار می‌شود. هنگام خرید لوله مانیسمان، به خاطر داشته باشید که از فروشنده بخواهید تا نتیجه تست‌های لوله مورد نظر را به شما نشان دهد.

  • تست سختی: این تست برای تشخیص میزان مقاومت و تحمل لوله انجام می‌شود. تست سختی عموما با قرار دادن دستگاهی خاص بر روی لوله انجام می‌شود و اگر حتی فرایند اولیه تولید لوله مانیسمان با مشکل مواجه بوده باشد، بر نتیجه نهایی و نتیجه این تست تاثیر می‌گذارد.
  • تست کشش: انجام این تست بدین صورت است که توسط دستگاهی خاص، لوله تا مرز شکستن، کشیده می‌شود. میزان قدرت تحمل لوله توسط تستر بررسی و اندازه گیری شده و هرقدر لوله دیرتر بشکند، یعنی میزان نیرو و تحمل فشار بالاتری دارد.
  • تست فشار: طی این تست، دستگاهی مخروطی‌شکل را به داخل لوله فرو می‌برند. با منبسط و منقبض شدن این دستگاه، فشاری به لوله وارد می‌شود که باید آن را به مدت پنج ثانیه بدون برداشتن هیچ ترک قابل مشاهده تحمل کند. معمولا تست فشار از ضعیف‌ترین قسمت لوله شروع شده و حداکثر فشار قابل تحمل برای لوله مانیسمان، برابر 2.45 مگاپاسکال است.

لوله مانیسمان چیست؟ چه کاربردی دارد؟ چطور تولید می‌شود؟

معرفی یک فروشگاه مناسب برای خرید لوله مانیسمان

اگر شما هم به دنبال مرکزی جهت خرید انواع آهن آلات ساختمانی نظیر انواع لوله، ورقه‌های فلزی، انواع اسکلت و سایر تجهیزات هستید، بیشک معین استور بهترین گزینه برای شماست. این گروه مرکزی، از سال 1373 فعالیت خود را در خصوص واردات آهن آلات آغاز کرده است. همین جمله بیانگر آن است که امروزه این مرکز توانسته در خصوص تولید آهن آلات ساختمانی موفقیت‌های چشمگیری به دست آورد. فروشگاه آهن آلات معین استور در تهران می‌کوشد تا روز به روز خدمات خود را بهتر به مشتریان ارائه دهد و رضایت‌های بیشتری را جلب کند. شما عزیزان می‌توانید جهت مشاوره در خصوص نحوه استفاده از آهن آلات ساختمانی یا هر مورد دیگر مرتبط با این موضوع، با کارشناسان معین استور در تماس باشید.

برچسب‌ها:

نظر شما