شناسهٔ خبر: 65650 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

ارتودنسی دندان چگونه است؟

ارتودنسی دندان چگونه است؟

ارتودنسی دندان یکی از روش های معمول برای ردیف کردن دندان های نامرتب بوده که هدف این است که دندان های خود را دوباره مرتب کنید و در طول زمان لبخندی زیبا و دلنشین خلق نمایید

روشهای درمانی ارتودنسی به مرور زمان دچار تحول بسیاری شده اند که می توان به ارتودنسی نامرئی اشاره نمود. در روش معمول ارتودنسی با استفاده از سیم بندی و بریس های دندانی نظم و ترتیب لازم به دندان های فرد داده می شود، این در حالی است که در روش ارتودنسی نامرئی این سیم بندی حذف شده است.

Description: ارتودنسی نامریی

دندان های نامنظم، شلوغ و بیرون زده صدها سال است که برای بسیاری از افراد ناراضی کننده بوده است. با این حال، با پیشرفت دندانپزشکی در قرن بیست و یکم، رویکردهای اصلاح دندان های کج با پیشرفت های تکنولوژی واضح تر شد. ارتودنسی درمان موفق برای این نقص ها بوده که رضایت بیماران را به همراه داشته است. امروزه انواع مختلفی از  سیستم های ارتودنسی برای کودکان و بزرگسالان وجود دارد که عبارتند از:

  • ارتودنسی نامرئی، که بریس ها و قالب های شفاف برای دندان های فرد استفاده می گردد، بنابراین در این روش محدودیت های زیبایی که در سیستم قدیمی ارتودنسی وجود داشت، حذف شده است.
  • ارتودنسی به روش سنتی با استفاده از سیستم سیم بندی برای مرتب کردن دندان های نامرتب

ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی نامرئی با قالب های شفاف (آتل های شفاف) روشی است که بدون نیاز به استفاده از وسایل ارتودنسی فلزی دندان های نامرتب را اصلاح می کند. قالب های شفاف پس از بررسی های صحیح به صورت سفارشی ساخته می شوند.  این قالب ها توسط  بیمار به سهولت قابل استفاده بوده و برای خوردن و مسواک زدن دندان ها براحتی برداشته می شوند. مدت زمان درمان با ارتودنسی نامرئی کوتاه تر است و ممکن است برای هر بیمار متفاوت باشد، اما میانگین آن بین 10 تا 15 ماه است.

ارتودنسی نامرئی یک روش جدید و تقریبا پنهان برای بهبود لبخند شما بدون سیم بندی های لازم است. حرکت دندان با استفاده از یک نرم افزار دیجیتال برنامه ریزی شده و سپس با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی، یک سری قالب برای دندان های شما تهیه می گردد. قالب ها برای غذا خوردن، مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن قابل جابجایی هستند.

فناوری نرم افزار سه بعدی که در ساخت قالب های شفاف مورد استفاده قرار می گیرند، به ما این امکان را می دهد تا قبل از شروع درمان ارتودنسی نامرئی، نتیجه نهایی لبخند خود را به بیماران نشان دهیم. متخصص ارتودنسی برای درمان تمامی بررسی های لازم را انجام داده تا تمام اقدامات لازم در مورد نسبت فک، صورت بیمار، عکس های دهانی، قالب های داخل دهانی را انجام دهد.

در ارتودنسی دندان چه اتفاقی می افتد؟

در روش ارتودنسی سنتی سیستم ثابت فلزی شامل براکت های فلزی و سیم ارتودنسی بر روی دندان های فرد نصب می گردد. به این ترتیب از طریق نیروهای ملایمی که به دندان های فرد اعمال می شود، ردیف کردن دندان ها صورت می گیرد. نیرو وارده به دندان ها توسط سیم بندی روی دندان هایی که براکت های ارتودنسی به آن چسبانده شده اند وارد می شود،  براکت ها با استفاده از چسب مخصوص به دندان ها چسبانده می شوند. در ارتودنسی دندان مال اکلوژن و نامرتبی های دندانی در کودکان و بزرگسالان از بین می رود. انجام صحیح درمان ارتودنسی نه تنها یک لبخند زیبا و زیبا را تضمین می کند، بلکه از ایجاد اختلالات گفتاری، مال اکلوژن، پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال و اختلالات در مفصل فک پایین نیز جلوگیری می کند. مهم ترین دلایل برای درمان ارتودنسی عبارتند از:

  • دندان های شلوغ
  • جابجایی افقی فک بالا نسبت به فک پایین
  • دندان های نامرتب

به منظور درمان مال اکلوژن و نامرتبی های دندانی، از روش های ارتودنسی استفاده می شود. انواع مختلفی از روش ارتودنسی وجود دارد که  هدف آنها اعمال فشار بر روی تک تک دندان ها است تا به درستی در داخل فک حرکت کنند برای درمان های ارتودنسی نیاز به زمان کافی است، در روش های ارتودنسی نامرئی میزان زمان لازم کمتر است.

مراحل ارتودنسی دندان

ارتودنسی روشی معمول در درمان های دندانپزشکی بوده که باید تمامی مراحل آن با دقت انجام گیرد، برای ارتودنسی دندان باید مراحل زیر طی گردد:

  • معاینه و بررسی دندان ها، دندانپزشک باید با توجه به انتظارات بیمار و وضعیت دندان ها او روش درمانی مناسب برای مرتب کردن دندان ها را انتخاب نماید.
  • دندان ها باید از لحاظ ترمیی، درمان های لازم را طی کرده باشند.
  • نصب براکت‌ها و سیم بندی های لازم، براکت را روی دندان‌های جلویی و کناری توسط دندانپزشک نصب می شود.
  • بررسی و مراجعه بیمار به دندانپزشک در دوره های درمانی مختلف
  • اتمام درمان ارتودنسی
  • رعایت بهداشت و دستورالعمل های بهداشتی توسط بیماران

برای درمان موفق ارتودنسی باید تمامی مراحل فوق به دقت انجام شود، در روش های نامرئی نیز باید روند قالب گیری و ساخت قالب های شفاف را نیز در نظر گرفت.

ارتودنسی نامرئی مرتب کردن دندان ها را فراهم می کند، بدون آن که در لبخند زدن بیماران مشکلی پیش آید. قالب های شفاف  به صورت سفارشی برای اهداف دقیق لبخند شما ساخته می شوند و به قدری شفاف هستند که هیچ کس به ارتودنسی کردن دندان های شما پی نمی برد.

اطلاعات بیشتر در سایت invisibleorthodontics مطالعه نمایید.

برچسب‌ها:

نظر شما