شناسهٔ خبر: 65489 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی فراخوان داد

فراخوان چهاردهمین جشنواره فارابی منتشر شد، دریافت آثار دوره چهاردهم جشنواره فارابی، از بیست و هفتم شهریورماه تا دهم آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ انجام می‌گیرد.

فرهنگ امروز: به نقل از دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی فارابی، فراخوان چهاردهمین جشنواره فارابی منتشر شد. متن فراخوان به شرح زیر است:

جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه علوم انسانی و اسلامی، به عنوان یکی از معتبرترین جشنواره‌های علمی کشور در عرصه علوم انسانی و اسلامی، همه ساله توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مشارکت بنیاد ملی نخبگان و به همت مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود.

جشنواره فارابی با هدف شناسایی استعدادهای برتر داخلی و خارجی، آثار و نظریه‌های برتر، روش‌ها و طرح‌های جدید در پژوهش، در همه رشته‌های علوم انسانی و اسلامی، نسبت به تشویق و معرفی موارد برتر، به جامعه علمی و نخبگانی مبادرت می‌ورزد. زمینه‌سازی برای ارتقا، توسعه و تعمیق علوم انسانی بومی؛ انگیزش استعدادهای جوان که آینده علمی کشور ما رقم خواهند زد و ایجاد شهامت علمی لازم در آنان برای فعالیت‌های علمی نوآورانه؛ ورورد فعالانه علوم انسانی در فرآیند برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های کشور؛ کاربردی‌شدن علوم انسانی موجود به نحوی که توان حل مسائل جامعه را پیدا کند؛ آشناسازی جامعه ایران خاصه جوانان، جهان اسلام و کل دنیا با یافته‌های محققان عرصه علوم انسانی و اسلامی؛ و بسترسازی برای حضور فعال علوم انسانی و اسلامی ایران در تراز جهانی، از جمله دیگر اهداف این جشنواره است.

مسئله تحول در علوم انسانی و حرکت به سوی شکل‌گیری علوم انسانی بومی- اسلامی که توان حل مسائل ویژه جامعه ما را دارند، از ضروریات کنونی است و گرچه این مهم نیازمند فعالیت‌های علمی مبنایی، عمیق و گسترش‌دهنده مرزهای دانش است، لیکن جشنواره فارابی نیز می‌تواند در شناسایی ایده‌ها و آرا در این عرصه، گام‌هایی هرچند کوچک بردارد.

همچنین جشنواره فارابی، در نظر دارد شکل‌گیری یک شبکه نخبگانی از دانشمندان و پژوهشگران عرصه علوم انسانی و اسلامی در آینده نزدیک را دستور کار خود قرار داده، نقش مبنا پردازی علوم انسانی و اسلامی برای دیگر دانش‌ها را تقویت و تعمیق نماید.

روشن است که تحقق اهداف مزبور، جز با همکاری جامعه فرهیخته و فاضل دانشگاهی و حوزوی و مشارکت حداکثری آنان در جشنواره فارابی، قابل وصول و حصول نخواهد بود. بنا بر نکات فوق، جشنواره فارابی از همه استادان، محققان، دانش‌آموختگان و صاحبان آثار علمی درخور، دعوت می‌کند تا همچون ادوار گذشته، در دوره چهاردهم این رویداد بزرگ و تأثیرگذار علمی، حضور فعال داشته باشند.

در بخش داخلی جشنواره فارابی، آثار و تحقیقات، در پانزده گروه علمی «اخلاق، ادیان و عرفان»، «تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی»، «حقوق»، «زبان، ادبیات و زبان‌شناسی»، «علوم اجتماعی و علوم ارتباطات»، «علوم‌اقتصادی، مدیریت و علوم مالی»، «علوم تربیتی، روان‌شناسی و علوم ورزشی»، «علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای»، «علوم قرآنی، تفسیر و حدیث»، «فقه و اصول»، «فلسفه، منطق و کلام»، «مطالعات فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و کتابداری»، «مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)»، «مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی» و «مطالعات میان‌رشته‌ای» دریافت می‌شوند.

آثار مورد پذیرش جشنواره همچون ادوار گذشته، در چهار قالب اصلی شامل «کتاب پژوهشی» (نسخه فیزیکی / فایل الکترونیک)، «گزارش اختتام‌یافته پژوهش» (طرح پژوهشی)، «رساله دکتری» و «پایان‌نامه کارشناسی ارشد» است. افزون بر اینها، در دوره چهاردهم، قالب «مقاله پژوهشی در موضوع علوم انسانی اسلامی» (منتشرشده در مجلات علمی موردتأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و حوزه‌های علمیه) نیز مورد پذیرش است.

همچون دوره‌های پیشین جشنواره فارابی، آثار برتر، در دو عرصه «بزرگسال» (بیش از ۳۵ سال سن) و «جوان» (کمتر از ۳۵ سال سن) و در دو مرتبه «برگزیده» (رتبه یک، دو و سه) و «شایسته تقدیر»، تعیین و تقدیر خواهند شد.

زمان دریافت آثار دوره چهاردهم جشنواره فارابی، از بیست و هفتم شهریورماه تا دهم آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ است. همچنین آثاری که از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان اسفند ۱۴۰۰ منتشر و یا پایان یافته‌اند، می‌توانند در این دوره از جشنواره شرکت کنند.

در بخش ویژه جشنواره فارابی، جایزه «شخصیت پیشگام» علوم انسانی و اسلامی، «شخصیت پیشتاز» علوم انسانی و اسلامی، «نظریه‌پرداز» برجسته، «مترجم» برتر (از زبان‌های خارجی به فارسی و از فارسی به زبان‌های خارجی)، «انجمن / قطب» علمی برتر، و «نشریه علمی» برتر اعطا خواهد شد.

بخش بین‌الملل جشنواره فارابی نیز سوابق علمی و آثار استادان و محققان خارجی مربوط به سه حوزه «ایران‌شناسی»، «اسلام‌شناسی» و «علم دینی» را دریافت می‌کند. تمامی پژوهشگران حوزه علوم انسانی و اسلامی می‌توانند با مراجعه به سامانه جشنواره فارابی به نشانی www.farabiaward.ir از بیست و هفتم شهریورماه تا دهم آبان‌ماه سال ۱۴۰۱، آثار علمی خود را ثبت کنند.

ثبت آثار در سامانه جشنواره فارابی در دو قالب حقیقی و حقوقی است؛ بدین معنا که علاوه بر اینکه استادان، محققان، دانش‌آموختگان و صاحبان آثار علمی درخور، خود می‌توانند نسبت به ثبت آثار در سامانه اقدام نمایند، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، انجمن‌های علمی، گروه‌های علمی آموزشی و پژوهشی و ناشران محترم نیز چنانچه اثری را واجد شایستگی لازم می‌دانند، به معرفی و ثبت آثار پیشنهادی مبادرت ورزند و زمینه شناسایی آثار فاخر را فراهم نمایند.

نظر شما