شناسهٔ خبر: 65469 - سرویس اندیشه
نسخه قابل چاپ

زبان توسعه، زبان تجدد

سیاست نامه شماره بیست و سوم مجله سیاست‌نامه منتشر شد

فرهنگ امروز: شماره جدید مجله سیاست‌نامه با تصویری از داریوش آشوری منتشر شد. در این شماره از مجله که ویژه تابستان 1401 محسوب می‌شود، پرونده اصلی سیاست‌نامه به بهانه هشتاد و پنجمین سالروز تولد آشوری به این اندیشمند شاخص ایرانی اختصاص داده شده است. در این پرونده علاوه بر گزارشی از مختار نوری با عنوان «روایت جان پریشان ایران»، گفتگویی با داریوش آشوری با تحت عنوان «زبان جهانی علم را نمی‌دانیم» منتشر شده است. «داریوش آشوری و غرب‌شناسی» نوشته امیر دبیری مهر ، «داریوش آشوری و زبان‌شناسی» نوشته محمد عثمانی ، «داریوش آشوری و شاهنامه‌پژوهی» نوشته جواد رنجبر درخشیلر، «داریوش آشوری و حافظ‌پژوهی» نوشته مختار نوری از دیگر بخش‌های داستان جلد سیاست‌نامه جدید محسوب می‌شود.

از پرونده‌های دیگر شماره بیست و سوم سیاست‌نامه پرونده‌ای به مناسبت صدمین سالگرد انتشار نشریه ایرانشهر به مدیریت حسین کاظم‌زاده است که در آن مصطفی نصیری مطلبی با عنوان «ملی‌گرایی ایرانشهر: امکان یا امتناع» به رشته تحریر درآوده است. «سنت زبان فارسی و فرهنگ ایرانی»  نیز عنوان مطلبی از روح اله اسلامی استادیار دانشگاه فردوسی در همین پرونده است.  رضا کدخدازاده هم مقاله‌ای تحت عنوان «مشقِ اعتدال‌گرایی در ایران‌دوستی» در این پرونده نوشته است. «عارفی با خرقه میهن‌پرستی» نوشته کاظم آذری سیسی نیز آخرین مطلب این بخش به شمار می‌رود.

قابل ذکر است که سیاست‌نامه بیست و سوم با بخش تازه‌ای با عنوان «خبرنامه» که مشتمل بر پوشش رویدادهای حقوق و علوم سیاسی ایران است منتشر شده است. پس از آن سرمقاله‌ای از حامد زارع، مدیرمسئول و سردبیر مجله با عنوان «میدان جاذبه ایران» آمده است. سپس بخش یادنامه آغاز می‌شود. در این بخش مطالبی تحت عنوان «پرسه در کوی دوست» نوشته محمدرضا ضیائی بیگدلی، «یاد آر ز شمع مرده یاد آر» نوشته ابراهیم متقی، «سوسیالیست دموکراتیک و اخلاقی» نوشته مجتبی مقصودی، «مهربانی و فراتر از آکادمی» نوشته مهدی ذاکریان، «بر آستان مهرورزی و فرزانگی» نوشته علی اشرف نظری و «زمینه و زمانه احمد ساعی» نوشته سیدجواد صالحی در گرامیداشت مرحوم استاد دکتر احمد ساعی آمده است.

سیاست‌نامه گفتگویی مفصل درباره زندگی و کارنامه علمی نسرین مصفا نیز با او داشته که متن کامل آن در بخش دیدار منتشر شده است. در بخش یادداشت هم مطلبی با عنوان «دو چهره سیاست» از جهانگیری معینی علمداری استاد دانشگاه تهران آمده است. از دیگر بخش‌های شماره بیست و سوم سیاست‌نامه بخش جستار است که در آن مقاله‌ای از امیر برهان با عنوان دلایل اجتناب از «دانشگاه ایرانشهر»منتشر شده است.

بخش درسگفتار نیز از دیگر بخش‌های مجله است. در این بخش فرهنگ رجایی استاد شناخته شده علم سیاست در آمریکای شمالی، بخش دوم درس‌گفتار چیستی دانشگاه خود را با عنوان «دانشگاه به مثابه معبد علم» برای نشر در اختیار سیاست‌نامه قرار داده است.  بخش دوم درس‌هایی از حقوق بین الملل برای ایران با عنوان « سرزمین یا هویت؟» نیز به قلم حیدرعلی تیموری استادیار دانشگاه تهران در بخش درسگفتار آمده است.

در بخش ترجمه متونی از نویسندگان مختلف برای در سیاست‌نامه ترجمه و عرضه شده است. در این بخش «ابن‌مقفع در آینه‌ی مورخان» نوشته فاروق عمر فوزی، «اندیشۀ سیاسیِ دوران میانۀ اسلامی» نوشته آنتونی بلک، «غرور و تعصّب فارسی» نوشته علم صالح و «دورکیم و جامعه شناسی سیاسی» نوشته کنت تامپسون به فارسی برگردانده شده است.

علاوه بر اینها در بخش پژوهش مطالبی از حکمت اله ملاصالحی و مسعود سینائیان به ترتیب با عنوان‌های «آرکئولوژی و دانش دیالوگوس» و «الاهیات سیاسی چیست؟» آمده است. شایان ذکر است که حکید ملک‌زاده رضا کدخدازاده، محمود فاضلی، سعید میرترابی، محسن جمشیدی، محمود رضا مقدم‌شاد و رضا رکوئی حقیقی از دیگر نویسندگان بخش‌های دیگر مجله به شمار می‌روند.

سیاست‌نامه بیست و سوم به مدیریت و سردبیری حامد زارع در سیصد و چهل صفحه و با قیمت صدهزار تومان توسط گروه مطبوعاتی هم‌میهن منتشر شده است. دانشجویان و علاقمندان حقوق و علوم سیاسی می‌توانند این شماره از مجله را به صورت غیرحضوری پیش‌خرید کرده و با پست پیشتاز رایگان دریافت کنند. برای پیش‌خرید سیاست‌نامه به صفحه گروه مطبوعاتی هم‌میهن در اینستاگرام به آدرس HAMMIHAMGROUP دایرکت دهید.

نظر شما