شناسهٔ خبر: 65462 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

همایش حکیم هزاره‌ها اول شهریور در همدان برگزار می‌شود

همایش حکیم هزاره‌ها، بزرگداشت شیخ‌الرئیس، بوعلی‌سینا روز اول شهریورماه 1401 با حضور ابن‌سیناپژوهان در همدان برگزار می‌شود.

فرهنگ امروز: به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، توکل دارائی افزود: این همایش با مشارکت بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و با همکاری دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی استان همدان از ساعت 9 تا 13 روز اول شهریورماه 1401 در تالار فجر شهرداری واقع در میدان آرامگاه بوعلی برپا می‌شود و شرکت برای عموم آزاد است.

 رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا با اشاره به تعطیلی آیین‌های بزرگداشت و همایش‌های سینوی در دو سال گذشته بر اثر گسترش بیماری کرونا، گفت: با توجه به اینکه در سال جاری نیز احتمال می‌رفت با گسترش بیماری کرونا، نتوانیم همایش ملی یا بین‌المللی برگزار کنیم، به برگزاری این آیین علمی بسنده شد و امیدواریم شرایطی فراهم شود که با حمایت وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم و استانداری همدان در شهریورماه 1402، همایشی بین‌المللی یا ملی با فراخوان مقاله برای بحث و بررسی در زمینه میراث شیخ‌الرئیس برپا شود. 

وی درباره محتوای مقالات ارایه شده در این همایش و سخنرانان دعوت شده نیز گفت: دکتر حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مقاله‌ای با عنوان "اگر الانصاف نمی‌سوخت!"؛ و دکتر نجفقلی حبیبی مصحح کتاب القانون، نیز گزارشی درباره تصحیح علمی-انتقادی کتاب سوم القانون قرائت خواهند کرد. همچنین دکتر قاسم پورحسن، استاد دانشگاه علامه طباطبائی، نیز به تشریح نظرات مطرح شده در کتاب تازه تألیف خویش با عنوان "ابن‌سینا و خرد ایرانی" خواهد پرداخت.

نیز "بررسی جایگاه ابن‌سینا در تاریخ موسیقی ایران"، مقاله‌ای است که دکتر کاوه خورابه معاون علمی- پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آن را ارایه خواهد کرد. 

دارائی در ادامه درباره مقالات ارایه شده در این همایش افزود: دکتر اکبر عروتی موفق مقاله‌ای با عنوان "بررسی فلسفی- عرفانی رسالة‌الطیر ابن‌سینا"، دکتر فرشته ندری‌ابیانه مقاله‌ای با عنوان "طالع‌بینی از دیدگاه ابن‌سینا" و دکتر حسین شمس مقاله‌ای درباره "نوآوری‌های بوعلی‌سینا در براهین اثبات وجود خدا" ارایه خواهند کرد. این همایش با خیر مقدم و سخنرانی آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا درباره رساله عهد ابن‌سینا، شروع خواهد شد. 

دارائی در ادامه با تشکر و همراهی دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی استان در برگزاری این همایش افزود: استانداری، شهرداری و شورای شهر، دانشگاه‌های بوعلی‌سینا و علوم پزشکی، اداره کل امور کتابخانه‌های عموم، و مدیریت غرب کشور سازمان اسناد و کتابخانه ملی و صدا و سیمای مرکز همدان از همکاران این بنیاد در برگزاری همایش هستند که به‌طور ویژه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان در برنامه‌ریزی علمی و اجرایی آن مشارکت و همکاری دارد.

نظر شما