شناسهٔ خبر: 65123 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

چگونه یک تریدر موفق شویم؟

چگونه یک تریدر موفق شویم؟

معامله گری در بازارهای مالی و تبدیل شدن به یک تریدر موفق نیازمند پیمودن مسیری است که در آن آموزش حرف اول را می زند.

این روزها شرایط اقتصادی خاص حاکم بر کشورمان مشاغل بسیاری را تحت الشعاع قرار داده است و افراد زیادی تمایل دارند تا معامله گری را به عنوان یک شغل انتخاب کنند و در این راه به درآمدی بالا دست پیدا کنند.

دستیابی به ثروت از راه معامله گری در بازارهای مالی امری کاملا ممکن است اما نیاز به صرف زمان کافی برای یادگیری و تمرین دارد.

در این مقاله قصد داریم برای پاسخ دادن به پرسش «چگونه یک تریدر موفق شویم؟» انواع تحلیل هایی که به شما در این راه کمک می کنند را بررسی کنیم.

آشنایی با تحلیل تکنیکال و رسم صحیح خطوط روند

تحلیل تکنیکال یکی از انواع تحلیل های رایج برای معامله گری در هر نوع بازار مالی از فارکس، بورس و طلا گرفته تا ارزهای دیجیتال محسوب می شود. بنابراین باید به آن تسلط پیدا کنید.

با تحلیل تکنیکال می توانیم داده های آماری مربوط به قیمت، حجم معاملات و غیره را در قالب چارت بررسی کنیم و به وسیله یک سری مفاهیم پایه و اندیکاتورها روند آینده قیمت را تا حد ممکن حدس بزنیم.

یکی از این مفاهیم پایه که جزو اصول اولیه تحلیل تکنیکال کلاسیک به شمار می رود، مفهوم خطوط روند است.

خطوط روند جهت حرکت قیمت را در بازار نمایش می دهند و به سه دسته تقسیم می شوند:

روند صعودی: زمانی که قیمت در بازار در حال افزایش باشد از به هم وصل کردن دو کف (Low) قابل تشخیص در بازار می توان یک خط روند صعودی کشید که با برخورد قیمت برای بار سوم به آن، روند صعودی تایید می شود.

روند نزولی: وقتی قیمت در بازار در حال کاهش باشد از به هم وص کردن دو سقف (High) قابل تشخیص در بازار می توان یک خط روند نزولی کشید که با برخورد قیمت برای بار سوم به آن، روند نزولی تایید می شود.

روند خنثی: زمانی که قیمت در بازار بین یک محدوده مشخص سقف و کف در نوسان باشد بازار روندی خنثی دارد.

اگر بتوانید به درستی روند اصلی و جریان حاکم بر بازار را تشخیص دهید تا حد زیادی به موفق شدن در بازارهای مالی نزدیک شده اید اما رسم دقیق خطوط روند نکات ظریف بسیاری دارد که اگر آن ها را نادیده بگیرید عملا نمی توانید جهت درست بازار را تشخیص داده و معاملات موفقی انجام دهید.

برای این که بتوانید کاملا با زیروبم رسم خطوط روند و نحوه استفاده از آن ها آشنا شوید می توانید از این مقاله استفاده کنید.

آشنایی با تحلیل فاندامنتال یا بنیادی

تحلیل بنیادی یکی دیگر از انواع تحلیل ها در بازارهای مالی است. هدف معامله گران از تحلیل بنیادی به دست آوردن ارزش ذاتی یا حقیقی یک نماد معاملاتی است. حالا این نماد معاملاتی می تواند جفت ارزها در فارکس، سهام در بازار بورس، کوین های دیجیتال در بازار کریپتو و یا موارد دیگر باشند.

زمانی که در بازار بورس صحبت از تحلیل بنیادی یا فاندامنتال می شود، تحلیلگران به بررسی عوامل اقتصادی و مالی تاثیرگذار در زمینه سهم مورد نظر می پردازند. برای این کار آن ها همه عوامل را از اقتصاد و صنعت گرفته تا شرایط مدیریتی شرکتی که سهام آن را زیر نظر گرفته اند، بررسی می کنند.

در بازار فارکس نیز برای شناسایی ارزش ذاتی ارزها، تحلیلگران شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تاثیرگذار بر قیمت ارزها را زیر نظر قرار می دهند تا بدین وسیله ارزش حقیقی یک ارز را به دست بیاورند و زمانی که به عنوان مثال و براساس نتایج داده های تحلیلی شان به این نتیجه برسند که قیمت یک ارز کمتر از ارزش ذاتی آن است دست به خرید می زنند تا در آینده با افزایش قیمت سود کنند.

با یادگیری تحلیل بنیادی می توانیم شانس موفقیت خود در بازارهای مالی را افزایش بدهیم اما همان طور که می دانید بررسی تمام نکات مربوط به تحلیل فاندامنتال در این مقاله ممکن نیست ولی شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به آدرس اینترنتی https://amoozesh-boors.com/fa/article/fundamental-analysis مراجعه کنید.

آشنایی با تفاوت های مهم تحلیل بنیادی و تکنیکال

حال که با دو نوع تحلیل تکنیکال و بنیادی آشنا شدید، در این قسمت شما را با تفاوت های آن ها به تفکیک آشنا می کنیم. مهم ترین این تفاوت ها عبارتند از:

  • در تحلیل فاندامنتال سعی تحلیلگران بر این است تا ارزش ذاتی یک سهم یا ارز یا هر نوع نماد معاملاتی دیگر را با توجه به داده های اقتصادی به دست بیاورند تا اگر قیمت کنونی از ارزش ذاتی بیشتر باشد دست به فروش ولی اگر قیمت کنونی از ارزش ذاتی کمتر باشد دست به خرید بزنند. در تحلیل تکنیکال اما تحلیلگران به داده های آماری حاصل از نمودارها متکی هستند تا به وسیله آن ها بتوانند روند آینده قیمت را پیش بینی کنند.
  • تحلیل بنیادی بیشتر توسط معامله گران یا سرمایه گذارانی استفاده می شود که می خواهند در تایم فریم های بالا و به صورت بلند مدت معامله کنند اما تحلیلگران تکنیکال بیشتر از تایم فریم های پایین یا کوتاه مدت استفاده می کنند.
  • هدف از تحلیل تکنیکال بررسی ارزش ذاتی یک نماد معاملاتی است اما هدف از تحلیل تکنیکال بررسی بهترین نقاط ورود به بازار و خروج از آن است.

تفاوت های میان تحلیل تکنیکال و فاندامنتال به همین موارد ختم نمی شود. مهم ترین این تفاوت ها را می توانید با رجوع به این صفحه https://amoozesh-boors.com/fa/article/technical-vs-fundamental ، مطالعه کنید.

تبدیل شدن به یک تریدر موفق، در صورت آشنایی کامل با بازارهای مالی و اصول تحلیل تکنیکال و بنیادی کاملا عملی است. هر چند ممکن است به زمان زیادی برای آموزش و تمرین کردن نیاز داشته باشید اما وقتی اولین قدم ها به سوی تریدر شدن را درست بر می دارید احتمال موفقیت شما در آینده بسیار بیشتر می شود بنابراین سعی کنید تا جای ممکن اطلاعات و دانش خود از معامله گری را بالا ببرید و در نهایت  براساس سبک معاملاتی خود یکی از دو نوع تحلیل بنیادی یا تکنیکال را برای ادامه راه انتخاب کنید. هرچند که ما پیشنهاد می کنیم ترکیب این دو نوع تحلیل را به کار ببرید تا بتوانید به این وسیله معاملات موفق تری را انجام دهید.

منبع: آموزش بورس | amoozesh-boors.com

برچسب‌ها:

نظر شما