شناسهٔ خبر: 64935 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

روایت‌هایی کم حجم از تاریخ معاصر ایران عرضه می‌شود

مرکز اسناد انقلاب اسلامی چهار کتاب جیبی کم حجم از تاریخ معاصر ایران را برای مطالعه به مخاطبان پیشنهاد می‌کند. این کتاب‌ها را در اتوبوس و مترو نیز می‌توان مطالعه کرد.

فرهنگ امروز: این روزها که شبکه‌های اجتماعی بر زندگی مردم سایه انداخته‌اند و اغلب مردم فرصت اندکی برای مطالعه دارند، کتاب‌های کم حجم و کوچک می‌تواند گزینه خوبی برای مطالعه باشد. این کتاب‌ها را می‌توان در مترو، هنگام طی مسیر اداره تا منزل و بلعکس، داخل اتوبوس و تاکسی، در اوقات فراغت اندک و… مطالعه کرد.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی برای پر کردن این اوقات فراغت، چهار عنوان از کتاب‌های مؤسسه فرهنگی هنری این مرکز را برای مطالعه پیشنهاد می‌کند. این کتاب‌ها هم قطع مناسبی دارند (قطع خشتی)، هم کم‌حجم‌اند و هم با قیمت مناسبی می‌توان آن‌ها را تهیه کرد و از همه مهمتر، محتوای جذابی هم دارند. در ادامه این عناوین را به صورت مختصر معرفی می‌شوند.

حاشیه‌های مهمتر از متن

برخی روایت‌های تاریخی هستند که باوجود اهمیت، کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ حاشیه‌هایی که گاه از متن مهمترند. محمدعلی الفت‌پو در کتاب «حاشیه‌های مهمتر از متن» با ارائه ۳۰۰ روایت کوتاه اما جالب تاریخی از بطن تاریخ معاصر ایران، ناگفته‌ها و کمترشنیده‌های این برهه را برای جوانان و نوجوانان به تصویر می‌کشد. روان بودن متن، بازخوانی داستان‌های جذاب تاریخی و تنوع در روایات از ویژگی‌های این اثرِ «خوش‌خوان» است. این کتاب را می‌توانید با قیمت ۲۶ هزار تومان از سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی تهیه کنید.

دگران روند و آیند و تو همچنان که هستی

«… تصمیم فوق‌العاده مهم من آن شب همین تغییر مسیر بود که به خواست خودم انجام دادم. راه من بعد از آن دوراهی به کلی تغییر کرد. وای محمود! تو بر سر دوراهی نشسته بودی، انگار که تو در انتظارم بودی فرمانده‌ی من…» این، بخشی است از کتاب «دگران روند و آیند و تو همچنان که هستی»؛ روایتی داستانی از مجموعه ادبیات مقاومت اسلامی که خواننده را از میان سطرها عبور داده، وارد دنیای کلمات کرده و در داخل آنها مانند جزئی از داستان به حرکت وا می‌دارد، گویی خواننده آن را زندگی می‌کند، می‌بیند، می‌شنود، می‌گرید و می‌خندد. این کتاب ترجمه‌ای از کتاب «یرحل المقیمون و انت باق» که به قلم عبدالقدوس الامین به نگارش درآمده، است. قیمت این کتاب ۱۱ هزار تومان است.

یک لیوان چای برای فرمانده

کتاب «یک لیوان چای برای فرمانده» به قلم محمدرضا نقوی نوشته شده و شامل خاطرات و نقل قول‌هایی کوتاه از رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس است که به شکل داستان درآمده است. کتاب مشتمل بر ۹ داستان کوتاه با عناوین «زنده ام»، «رضا دژبان کش»، «آن دو روز»، «سربازان یخ زده»، «تور»، «تسبیح»، «یک لیوان چای برای فرمانده»، «سه نخل» و «کرم سنگر» است. با مطالعه این کتاب، گوشه‌ای از تاریخ دفاع مقدس برای خواننده تداعی می‌شود. شما می‌توانید این کتاب را با قیمت ۴ هزار تومان از سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی تهیه کنید.

منافقین خلق

سازمان مجاهدین خلق که امروز با عنوان «منافقین» شناخته می‌شود، کارنامه‌ای سیاه دارد. جلادان دهه ۶۰ دست خود را به خون ۱۷ هزار زن، مرد، کودک، جوان و پیر آلوده کرده‌اند. هنوز بسیاری از جنابت‌های فرقه رجوی بیان نشده و خیلی از مردم از این جنایت‌ها اطلاع ندارند. کتاب «منافقین خلق» بر آن است تا چهره پلید منافقین را به تصویر بکشد. این کتاب همچنین سیری بر تاریخچه سازمان مجاهدین خلق نیز هست.

حدوداً دو هفته دیگر نمایشگاه کتاب میزبان دوستداران کتاب خواهد بود و بعد از وقفه‌ای دوساله که به خاطر شرایط کرونایی بر کشور حاکم بود، حالا بار دیگر علاقه‌مندان کتاب می‌توانند در میان غرفه‌های نمایشگاه، گشت بزنند و کتاب‌های مورد علاقه خود را تهیه کنند و بخوانند. مطالعه این چهار عنوان کتاب کم‌حجم و شیرین که به شما معرفی کردیم، می‌تواند تمرین کتاب‌خوانی برای ایام نمایشگاه باشد.

نظر شما