شناسهٔ خبر: 64915 - سرویس اندیشه
نسخه قابل چاپ

ارتباط حکمت اشراق سهروردی و عرفان ابن عربی بررسی می‌شود

هشتمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهای سهروردی در مرکز فرهنگی شهر کتاب روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت به واکاوی شباهت آثار سهروردی و ابن عربی اختصاص دارد.

فرهنگ امروز:  هشتمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهای سهروردی با عنوان واکاوی شباهت آثار سهروردی و ابن عربی روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

سهروردی و ابن‌عربی دو حکیم و عارف برجسته و جریان‌ساز در تاریخ فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی شمرده می‌شوند. مناسبات میان این دو چگونه بوده است؟ سهروردی، واضع حکمت اشراق در مشرق و ابن‌عربی پدر عرفان نظری در مغرب تمدن اسلامی بوده که با وجود هم‌زمانی تقریبی، دو نظام مختلف فکری با دو خاستگاه متفاوت داشته‌اند و البته آثارشان از جنبه‌هایی به یکدیگر نزدیک است.

در این درس‌گفتار ضمن تبیین تاریخی مسئله، مفاهیمی چون نور، عشق، علم، خیال، حضرات و … وجوه شباهتشان در آثار سهروردی و ابن‌عربی واکاوی می‌شود و پیامدهای آمیزش این دو جریان عظیم در عصر تیموری و صفوی بررسی می‌شود.

هشتمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی سهروردی به «سهروردی و ابن عربی» اختصاص دارد که با حضور مهدی حیدری عضو هیأت علمی دانشگاه یزد، روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت ساعت ۱۵ برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، کانال تلگرام bookcitycc و صفحه‌ی این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

نظر شما