شناسهٔ خبر: 64813 - سرویس اندیشه
نسخه قابل چاپ

از «نقش ائمه در احیای دین» تا «نخستین رویارویی‌های اسلام و سکولاریسم»

زورق مطالعه کتاب‌ «نقش ائمه در احیای دین» اثر علامه عسگری و «نخستین رویارویی‌های اسلام و سکولاریسم» و «اسلام و سکولاریزم؛ از آغاز تا امروز» را برای ماه مبارک رمضان توصیه کرد.

فرهنگ امروز: محمد حسن زورق استاد تاریخ اسلام ماه مبارک رمضان را ماه بزرگ و ارزشمندی برای همگان دانست و گفت: این ماه بویژه برای مطالعه ماه مناسبی است به خصوص برای گروه‌های خاص و برای جوانان که بعد از افطار تا سحر ساعت‌ها بیدار هستند و می‌خواهند یک فعالیت مفید داشته باشند.

زورق بیان کرد: بهترین مطالعه نیز مطالعه‌ای است که به مهم‌ترین نیاز انسان پاسخ دهد و مهمترین نیاز انسان شناخت درست هویت خودش است. از آنجایی که هویت ما یک هویت اسلامی است، کتاب‌هایی که به شناخت دقیق‌تر و بهتر هویت اسلامی ما کمک می‌کند در اولویت قرار می‌گیرد. از اینرو من کتاب‌های علامه عسگری را پیشنهاد می‌کنم. مثل «مَعالِمُ المَدرَسَتَین» کتابی به زبان عربی نوشته سید مرتضی عسگری که مبانی مذهب  شیعه امامیه و اهل سنت را با هم مقایسه کرده است. هدف کتاب را اثبات برتری مکتب اهل بیت بر مکتب خلفا دانسته‌اند.

وی ادامه داد: این کتاب، دارای سه جلد است که جلد اول آن درباره دیدگاه مکتب اهل بیت و مکتب خلفا است. در جلد دوم به بررسی منابع معتبر دینی از نظر دو مکتب پرداخته شده و در جلد سوم هم ضمن تشریح قیام امام حسین (ع)، و زمینه‌ها و پیامدهای آن، شیوه نقل حدیث در مکتب اهل بیت و مکتب خلفا، با هم مقایسه شده است.

زورق همچنین کتاب علامه عسگری با عنوان «نقش ائمه در احیای دین» را توصیه کرد که کتاب بسیار ارزشمندی است و اظهار کرد: این کتاب درباره نقش امامان شیعه در حفظ دین از تحریف و دستبرد و بیان حقایق دین برای امت اسلامی است و مباحث مطرح در این درس گفتارها شامل «علل منع نشر حدیث»، «احادیث جعلی»، «اسلام‌شناسی اروپاییان»، «افسانه غرانیق در مکتب خلفا» و... می‌شود.

وی افزود: در واقع کتاب حاضر حاوی روشی نو در سیره نگاری تحلیلی، معرفی دقیق مکتب خلفا و مکتب اهل بیت(ع)، تبیین برخی از اصطلاحات گذشته و بیان تحریف‌ها و حدیث‌سازی‌ها و فضایل بافی‌ها و عملکرد دشمنان نفاق پیشه است. آنچه بیش از هر چیز توجه خواننده را جلب می‌کند پژوهش، کاوش، تلاش، انصاف و همت بلند و ستودنی مؤلف است که به کتاب‌ها و مصادر روایی و کلامی و تاریخی قدیم و جدید و حتی به روزنامه‌ها و مجلات منتشره اهل سنت مراجعه نموده است و نکته‌ای را ناگفته ننهاده است.

این استاد تاریخ اسلام گفت: برخی کتاب‌های دیگری که می‌توانم معرفی کنم کتاب خودم تحت عنوان «شهر گمشده» است که اسم اولیه آن «فاطمه چه گفت؟ مدینه چه شد؟» است این کتاب تحلیلی درباره حضرت فاطمه(س) و سیره و اندیشه‌های حضرت(س) است و در چهار فصل با عنوان‌های "در عصر بعثت"، "قریش، محمد و فاطمه"، "مدینه النبی و مدینه العرب" و "فاطمه چه گفت؟ مدینه چه شد؟" منتشر شده است و یکی از آثار برتر جشنواره بین‌المللی کتاب سال ولایت در سال 82 بوده است. 

او همچنین کتاب «نخستین رویارویی‌های اسلام و سکولاریسم» که انتشارات هرمز چاپ کرده ودرباره جنگ صفین است را برای مطالعه پیشنهاد داد و تصریح کرد: از نظر من جنگ صفین جنگی متفاوت است. جنگ صفین درگیری بین دو جهان‌بینی متضاد است و همان درگیری هابیل و قابیل در مقیاس بزرگتری است. جنگی که در طول تاریخ ادامه داشته و به امروز نیز رسیده است. در کتاب "نخستین رویارویی های اسلام و سکولاریسم" از وقایع جنگ به عنوان متن استفاده شده است که حواشی آن از منابع دیگر ذکر شده است. وقایع جنگ در گزارش نصربن مزاحم با عنوان پیکار صفین ذکر شده است؛ روایت نصر بن مزاحم اولین و قدیمی‌ترین روایت از جنگ صفین است.

او همچنین بیان کرد: کتاب «اسلام و سکولاریزم؛ از آغاز تا امروز» که دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپ کرده است نیز پیشنهاد دیگر من برای مطالعه مخاطبان است و درباره این موضوع است که بعد از رحلت پیامبر، دو جریان طوعی و کرهی در تاریخ پدید آمد. جریان کرهی زنجیره‌ای از حوادث زمینه‌ای ـ نتیجه‌ای یعنی فرآیندی ایجاد کرد که نخستین حلقه آن تبدیل نظام امامت به خلافت بود، سپس خلافت تبدیل به نظام سلطنت شد و سلطنت‌های اموی و عباسی را پدیدار ساخت، به طوری که حوادث دیگری نظیر تجزیه جهان اسلام به شرق ـ به مرکزیت بغداد ـ و غرب ـ به مرکزیت قرطبه ـ جنگ‌های صلیبی، رنسانس، انقلاب صنعتی و انقلاب‌های بزرگ سکولار تحت تأثیر همین جریان تاریخی قرار داشته‌اند.

نظر شما