شناسهٔ خبر: 64799 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

«روستائیان و مشروطه» اثر یزدانی در راه است/ تکاپوی روستائیان برای برانداختن نظام ارباب رعیتی حمایت نشد

سهراب یزدانی، استاد تاریخ دانشگاه خوارزمی خبر از آماده شدن کتاب «روستائیان و مشروطه» برای چاپ داد، کتابی که به بررسی وضعیت روستائیان در مواجهه با مشروطه می‌پردازد.

فرهنگ امروز: سهراب یزدانی درباره جدیدترین کتاب در دست چاپش گفت: کتابی که اکنون زیر چاپ دارم عنوانش «روستائیان و مشروطیت ایران» است که از سوی نشر ماهی به چاپ خواهد رسید.

او افزود: بخشی از این پژوهش به آنجا برمی‌گردد که روستائیان زمین‌ها را تصرف و از پرداخت مالیات خودداری کردند و ارباب‌ها و مباشران را از اراضی بیرون انداختند و پس از آن واکنش مجلس و انجمن‌های ایالتی و ولایتی را برانگیخت که این موضوع و واکنش‌ها بررسی شده و پس از آن تاثیرش بر مشروطه نیز مورد واکاوی قرار گرفته است.

پژوهشگر تاریخ مشروطه عنوان کرد: در این پژوهش تلاش شده با تکیه بر اسناد و مدارک به جای مانده به موضوع روستائیان و مشروطیت پرداخته شود، زیرا تا کنون به طور دقیق ابعاد این موضوع بررسی نشده است.

سهراب یزدانی با اشاره به درک روستائیان از مشروطه گفت: آن چه طی انقلاب مشروطه در ایران اتفاق افتاده است برای روستائیان چندان قابل درک نیست اما پس از انقلاب مشروطه می‌خواهند نظام فئودالی یا ارباب رعیتی را بر هم بزنند. همین انگیزه به گسترش انقلاب کمک می‌کند. چنین روندی هم در انقلاب فرانسه اتفاق افتاد هم در مکزیک، لذا چنین روندی به نفع جریان کلی انقلاب مشروطه بود، اما در ایران این روند موفق نشد، چون در واقع از آن پشتیبانی نشد.

او درباره روستاهای درگیر با نظام فئودالی با ارباب رعیتی در ایران طی انقلاب مشروطه اظهار کرد: مرکز اصلی ایران بود اما بعد در آذربایجان و پس از آن مراحل مختلف روی داد حتی در خراسان. به عبارتی در نقاطی که مالیات و عوارض اربابی را نمی‌پرداختند، در جاهای مختلف درگیری میان روستائیان و ارباب‌ها را می‌بینید که تقریبا پس از انقلاب مشروطیت در بسیاری از نقاط کشور اتفاق می‌افتد.

نظر شما