شناسهٔ خبر: 64728 - سرویس سینما و رسانه
نسخه قابل چاپ

جین کمپین کارگردان برگزیده سال آمریکا شد

جین کمپین جین کمپیون برای «قدرت سگ» برنده جایزه انجمن کارگردان‌های ۲۰۲۲ شد.

فرهنگ امروز: جین کمپیون در جوایز انجمن کارگردان‌ها تاریخ‌ساز شد چون پس از پیروزی کلویی ژائو در سال گذشته، پیروزی او نمایانگر نخستین باری است که ۲ زن به طور پیاپی برنده جایزه بهترین کارگردان سینمایی می‌شوند. کمپیون همچنین سومین زن برنده تاریخ این جوایز شده است.

کمپیون به خاطر فیلم تحسین شده «قدرت سگ»‌ خود موفق به کسب این افتخار شد. این در حالی است که او همچنین دومین زنی است که برای دومین بار این جایزه را به خود اختصاص می‌دهد. او پیش از این حدود سه دهه قبل و در سال ۱۹۹۳ برای «پیانو» برنده شده بود.

کمپیون حالا شانس حتی بیشتری برای کسب جایزه بهترین کارگردان جوایز اسکار امسال دارد. او توانست در پیروزی شنبه شب خود چهره‌هایی مانند کنت برانا، پل توماس اندرسون، استیون اسپیلبرگ و دنیس ویلنو را کنار بزند.

کمپیون جایزه خود را از ژائو که پارسال با «سرزمین آواره‌ها» برنده شده بود دریافت کرد و گفت: به این اهمیت می‌دهم که زن‌ها صدایی داشته باشند و درباره نسل بعدی فیلمسازان خیلی هیجان‌زده هستم.

هفتاد و چهارمین دوره جوایز انجمن کارگردان‌های آمریکا به صورت حضوری برگزار شد و جاد اپتاو مجری آن بود. این هفته برنامه جوایز شلوغ است چون جوایز آنی هم شنبه شب اهدا شد و به زودی برندگان بفتا هم معرفی می‌شوند.

مگی جیلنهال به خاطر «دختر گمشده» برنده جایزه نخستین ساخته سینمایی شد و او این افتخار را با نخستین نامزدی خود کسب کرد.

در بخش تلویزیونی،‌ سریال «جانشینی» شبکه اچ‌بی‌او برنده جایزه بهترین درام شد. در مورد پیروزی آن شکی نبود چون هیچ سریال دیگری نامزد نشده بود و فقط پنج اپیزود از فصل سوم آن انتخاب شده بودند.

در بخش کمدی، لوسیا آنیلو برنده جایزه امی توانست برای «هکس» برنده جایزه انجمن کارگردان‌ها شود. در بخش سریال‌های محدود هم بری جنکینز به خاطر «خط آهن زیرزمینی» برنده جایزه شد.

نظر شما