شناسهٔ خبر: 64716 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

آیا ارز دیجیتال کاردانو قادر است بازار رمز ارزها را دگرگون ‌کند

آیا ارز دیجیتال کاردانو قادر است بازار رمز ارزها را دگرگون ‌کند؟

رمز ارزها این روزها درگیر چالش‌های متعدد همچون مقیاس پذیری، مصرف انرژی و توانایی تعامل با ارز معمولی یا فیات هستند. کاردانو خودش را یک بلاک چین عمومی نسل سوم می‌نامد و جامعه کاربری‌اش در تلاش برای حل این مشکلات و چالش‌ها و پیشی گرفتن از ارزهای نسل اول و دوم مثل بیت کوین و اتریوم است. در سال 2022، کاردانو رتبه هفتم را از نظر ارزش بازار دارد.

کاردانو چیست؟

تا به حال اسم رمز ارزهای نسل اول و دوم بیت کوین و اتریوم را شنیده‌اید؟ کاردانو خودش را اولین رمز ارز نسل سوم می‌نامد. و مثل اتریوم، هدفش این است به پلتفرمی برای قراردادهای هوشمند کاربران تبدیل شود.

این رمز ارز توسط تیمی به رهبری چارلز هاسکینسون و به منظور ایجاد اکوسیستمی متعادل‌تر و پایدارتر برای رمز ارزها ساخته شد. کاردانو در ابتدا به عنوان پروژه‌ای تحقیقاتی راه‌اندازی شد، اما حالا بلاک چین خودش را دارد. سازندگان این رمز ارز بر این باور بودند که اتریوم در زمینه مقیاس پذیری و سازگاری بین بلاک چینی با چالش‌های بسیاری روبرو است و بهترین راه حل این مشکلات، طراحی پلتفرمی جدید از پایه است.

تاریخچه کوتاه کاردانو

  • کاردانو در سال 2015 به عنوان یک پروژه تحقیقاتی برای بررسی شیوه‌های بهبود رمز ارزها راه‌اندازی شد.
  • کاردانو اولین بار در 29 سپتامبر 2017 و در فاز Bryon ارائه شد که فقط تراکنش‌های رمز ارز ADA را پشتیبانی می‌کرد.
  • فاز بعدی در جولای 2020 راه‌اندازی شد و Shelley نام داشت. در این فاز تمرکززدایی شبکه بهبود یافت و سرمایه‌گذارها توانستند ADA خودشان را وثیقه بگذارند.
  • فاز سوم که Goguen نام داشت پشتیبانی قراردادهای هوشمند را به کمک هارد فورک Alonzo و ضرب توکن بومی به شبکه کاردانو اضافه کرد.
  • فازهای آخر شبکه کاردانو Basho و Voltaire نام دارند که Basho روی مقیاس پذیری و Voltaire روی حاکمیت درون زنجیره‌ای تمرکز می‌کنند.

چه چیزی کاردانو را خاص می‌کند؟

تیم پشت کاردانو مدت‌ها در صنعت نشر علمی دست داشته‌اند و شیوه داوری همتای (Peer Review) خود را در ساخت رمز ارزشان هم پیاده کرده‌اند.

اگر بخواهیم این فرآیند را توضیح بدهیم، تمام تغییرات و مشخصه‌های جدید ابتدا توسط محققین توسعه، بازبینی و تایید می‌شوند و بعد مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی الگوریتم اجماع شبکه که اوروبوروس (Ouroboros) نام دارد (و در ادامه درباره‌اش خواهیم گفت) هم همین مسیر را طی کرده است. کد شبکه با زبان برنامه‌نویسی هسکل (Haskell) نوشته شده است که شرکت‌های دیگری از جمله بانک آمریکا و AT&T هم از آن استفاده می‌کنند. شرکت پشتیبان کاردانو (IOHK) هم چندین مقاله علمی منتشر کرده و با جزئیات زیاد به توضیح مشخصه‌های پلتفرم و فناوری آن پرداخته است.

شبکه اتریوم در حال حاضر برای تایید تراکنش‌هایش از مکانیزم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند که مصرف انرژی بالایی دارد و تعداد تراکنش‌های همزمانش محدود است. کاردانو از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند که مصرف انرژی پایین‌تری دارد. شبکه با استفاده از الگوریتم اوروبوروس تعیین می‌کند چه کسی اجازه ساخت بلاک بعدی و اعتبارسنجی بلاک‌ها را دارد. (با راه‌اندازی شبکه اتریوم 2.0، اتریوم هم از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده خواهد کرد.)

الگوریتم اثبات سهام بر این عقیده است که مکانیزم اجماعی بر پایه وثیقه‌گذاری در شبکه در حقیقت امنیت شبکه‌های بلاک چینی را بالاتر می‌برد و همزمان مصرف انرژی و اثرات مخربش بر محیط زیست را کاهش می‌دهد.

کاردانو چه تفاوت‌هایی با رمز ارزهای دیگر دارد؟

کاردانو سه بخش متفاوت دارد:

  • بنیاد کاردانو: مسئولیت تحقیق و توسعه شبکه را بر عهده دارد.
  • IOHK: شرکتی که با دانشگاه‌های مختلف در بحث تحقیق و توسعه همکاری دارد.
  • Emurgo: شرکت پیمانکار دیگری که روی بلاک چین کاردانو و جذاب‌تر کردن آن در نظر مشاغل مختلف کار می‌کند.

رمز ارز ADA چطور ساخته می‌شود؟

رمز ارز ADA کاردانو بر خلاف بیت کوین استخراج نمی‌شود. به جای ماینرهای شبکه بیت کوین، اینجا اعتبارسنج‌ها بر اساس مقدار کاردانویی که در اختیار دارند توسط شبکه انتخاب می‌شوند.

اگر کاربری برای اعتبارسنجی تراکنش‌های بلاک انتخاب بشود، عملا روی اینکه تا چه اندازه درباره اعتبارسنجی تمام تراکنش‌ها به خود اطمینان دارد، شرط‌بندی می‌کند. اگر بلاک چین بلاک اعتبارسنج را تایید کند، اعتبارسنج شرط‌بندی را برنده می‌شود و جایزه خود را در قالب توکن‌های ADA دریافت می‌کند.

اوروبوروس چیست؟

اوروبوروس الگوریتم اجماع کاردانو و اولین پروتکل بلاک چین مبتنی بر تحقیقات داوری همتا است و راه حل این شبکه برای اثبات سهام محسوب می‌شود.

در حقیقت، پروتکل اجماع از مشخصه‌های کاردانو به عنوان یک پلتفرم اثبات سهام غیر متمرکز پشتیبانی می‌کند. از این پروتکل برای ایمن سازی شبکه، اعتبارسنجی تراکنش‌ها و کسب ADAهای تازه ضرب شده استفاده می‌شود.

اوروبوروس تراکنش‌ها را به بازه‌های زمانی به اسم Epoch تقسیم می‌کند که خود به بخش‌های زمانی اسلات تقسیم می‌شوند. برای هر اسلات یک رهبر انتخاب می‌شود که مسئول اضافه کردن یک بلاک به زنجیره است. یک رهبر جدید اسلات باید چند بلاک اخیر زنجیره را خیلی گذرا بررسی کند. به این بازه زمانی «تاخیر توافق» می‌گویند که مکانیزمی برای انتقال ایمن دفتر کل میان شرکت‌کنندگان است.

چطور می‌توان کاردانو خرید؟

رمز ارز ADA جزو 10 ارز دیجیتال برتر بازار کریپتوکارنسی است. کاردانو یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای خرید و سرمایه گذاری است. حجم خرید و فروش کاردانو روز به روز افزایش پیدا می‌کند، چرا که این شبکه به تازگی تبدیل به بستری محبوب برای ساخت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز شده است. طبیعی است این اتفاق سبب افزایش قیمت کاردانو (ADA) شود. به همین خاطر می‌توانید جهت خرید آدا کاردانو و بسیاری از رمز ارزهای دیگر همچون بیت کوین، اتریوم و چین لینک از اکثر صرافی‌های معتبر همچون بیت 24 اقدام کنید.

با کاردانو چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

با اینکه می‌توانید ADA را هم مثل بسیاری از رمز ارزهای دیگر بخرید و برای پرداخت هزینه تراکنش‌های درون بلاک چین استفاده کنید، کاردانو بر خلاف امثال بیت کوین به عنوان یک ارز دیده نمی‌شود. در پلتفرم کاردانو کاربران باید رمز ارز ADA داشته باشند تا بتوانند در امور حاکمیتی شرکت کنند، رهبر یک اسلات بشوند و از مقداری از هزینه‌های پرداختی برای تراکنش‌ها کسب درآمد کنند.

در جولای 2020 آپدیت Shelley قابلیت وثیقه‌گذاری وکالتی را به شبکه اضافه کرد. برای اولین بار، سهامداران ADA توانستند سکه‌هایشان را با کاربران دیگر در یک استخر قرار بدهند و رمز ارز کسب کنند.

هارد فورک آلونزو کاردانو

در سپتامبر 2021، مین‌نت آلونزو (Alonzo) راه‌اندازی شد و قراردادهای هوشمند را به کاردانو آورد.

راه‌اندازی این نسخه به کاردانو اجازه می‌دهد با بلاک چین‌های دیگری که از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند به رقابت بپردازد. از جمله این بلاک چین‌ها می‌توان به اتریوم اشاره کرد که از سال 2015 تاکنون به استفاده و اجرای قراردادهای هوشمند مشغول بوده است. چارلز هاسکینسون، موسس کاردانو، می‌گوید آلونزو آغازگر دوره‌ای جدید در تاریخ کاردانو است.

اما راه‌اندازی هارد فورک آلونزو کاملاً هم بی‌دردسر نبود. اولین اپلیکیشن غیر متمرکز (dApp) روی این پلتفرم که یک صرافی چند استخری به نام Minswap است راه‌اندازی شد، اما مدتی بعد مجبور به بستن اپلیکیشن شدند، چرا که نمی‌توانست چندین تراکنش را همزمان به انجام برساند.

در سپتامبر 2021 تیم IOHK در یک پست بلاگ به بحث در این باره پرداخت که قابلیت طراحی قرارداد هوشمند کاردانو در واقع یک ارزش افزوده است و نه مشکل نرم افزاری. IOHK همچنین اظهار داشت به لطف این قابلیت، امنیت شبکه بالاتر و احتمال بروز هزینه‌های غیرمنتظره پایین می‌آید و در آینده می‌توان از مشکلاتی نظیر مشکل پیش آمده برای Minswap پیشگیری کرد.

همکاری کاردانو و چین لینک

نشست آخر هفته کاردانو در سپتامبر 2021 حاوی خبری بسیار مهم برای سرمایه‌گذاران این رمز ارز بود.IOHK  در این نشست اعلام کرد کاردانو تصمیم به همکاری استراتژیک با چین لینک و به‌کارگیری این شبکه اورکل غیر متمرکز را دارد. این خبر بلافاصله بعد از خبر افزودن قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند در شبکه کاردانو اعلام شد. به گفته چارلز هاسکینسون خوراک قیمتی چین لینک نه تنها زمان مراجعه به بازار را برای توسعه‌دهندگان کاردانو کاهش می‌دهد، بلکه زیرساختی ایمن برای اکوسیستم دیفای این شبکه خواهد ساخت و کمک می‌کند کاربران دورتادور دنیا بیشتر به کاردانو اعتماد کنند.

برای آنکه قادر به خرید چین لینک یا فروش و نگهداری از ارز دیجیتال LINK باشید، شما به یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز خواهید داشت. این والت می‌تواند روی کامپیوتر یا گوشی هوشمند شما نصب می‌شود و به آسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد

آینده کاردانو

استخراج ADA تنها ذره‌ای از انرژی لازم برای استخراج بیت کوین را نیاز دارد. کاردانو یکی از معدود رمز ارزهای مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام بود که پس از صحبت‌های ایلان ماسک درباره مصرف بیش از حد انرژی در استخراج رمز ارزها، به عنوان پروژه‌ای سبز و سازگار با محیط زیست شناخته شد. اندکی بعد از توییت ایلان ماسک در ماه مه 2021 درباره اینکه شرکت تسلا دیگر پرداخت بیت کوینی را قبول نمی‌کند، رمز ارزهای «سبز» از جمله کاردانو رشد قیمت جدیدی را تجربه کردند. در ماه جولای گری‌اسکیل (Grayscale) که یک شرکت سرمایه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال است کاردانو را به صندوق سرمایه‌گذاری رمز ارزهای با ارزش بازار بالای خود اضافه کرد.

سخن آخر

تیم IOHK و چارلز هاسکینسون از زمان آغاز کار کاردانو تا امروز، پیوسته به قول‌های خود عمل کرده و در مسیر پیشرفت قدم برداشته‌اند. با قرارداد همکاری استراتژیکی که در سپتامبر 2021 بین چین لینک و کاردانو بسته شد، مسیر تغییرات آتی این رمز ارز نیز مشخص‌تر شد. چین لینک به عنوان یک شبکه ارائه‌دهنده خدمات اورکل غیر متمرکز سعی در ساخت بستری برای ایجاد قراردادهای هوشمند هایبرید و پیشرفته‌تر دارد. در اکثر صرافی‌های معتبر ایرانی از جمله صرافی ارزهای دیجیتال بیت 24 می‌توانید هر کدام از رمز ارزهای کاردانو و چین لینک را خریداری و همچنین در وبلاگ این صرافی به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بلاک چین کاردانو و شبکه چین لینک بپردازید.

برچسب‌ها:

نظر شما