شناسهٔ خبر: 64684 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

پنجمین شماره فصلنامه گفتمان پیشرفت منتشر شد؛

پیشرفت غربی تهی از حکمت الهی

3 پنجمین شماره فصلنامه گفتمان پیشرفت با تصویری از دکتر غلامرضا اعوانی بر روی جلد در 208 صفحه منتشر شد.

 فرهنگ امروز: عطاالله رفیعی آتانی مدیرمسئول این نشریه در سرمقاله خود به نگارش یک مقاله تفصیلی درباب اهمیت شایسته سالاری و نقش آن در تحقق پیشرفت کشور، همت گماشته است و طی آن توضیح داده است که قفل نظام اداری تنها با تن دادن به اصول شایسته سالاری گشوده می شود.

شماره زمستان این فصلنامه که در واقع شماره نوروزی گفتمان پیشرفت محسوب می شود، تیتر یک خود را به گفتگویی با غلامرضا اعوانی، چهره ماندگار فلسفه کشور اختصاص داده است. در این گفتگو اعوانی از غیبت حکمت الهی در دنیای مدرن و تمدن غربی سخن گفته است. همین طور توضیحاتی درباره اهمیت فلسفه و حکمت در ترسیم و تجسم نقشه راه پیشرفت و بنای تمدن اسلامی از سوی دکتر اعوانی در این گفتگو بیان شده است. در ادامه فصل نخست این شماره گفتگوهایی با مسعود پور فرد و حسین ملانظر انجام شده است و مطالبی نیز با موضوع مردمسالاری دینی و آزاد اندیشی نیز بخش های دیگر فصل «گفتمان» این شماره را به خود اختصاص داده اند.

محوریت عمده در بخش «نقد» این شماره بررسی سرنوشت ارز ترجیحی 4200 تومانی است که طی گزارشی به سرنوشت این قسم ارز از بدو تولد تاکنون اشاره شده است و در ادامه تلاش شده است محاسن و معایب حذف ارز ترجیحی از منظر موافقان و مخالفان مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر این در این بخش مطالبی در نقد پروژه عقلانیت و معنویت مصطفی ملکیان و دو گفتگو با دو چهره مطرح لبنانی (فادی اسماعیل بودیه و بهاء حلال) در باب ارزیابی مذاکرات برجام در وین و مناقشات ایران و اسرائیل و برگ برنده ایران در مقابله با رژیم صهیونیستی انتشار یافته است.

گفتمان پیشرفت در این شماره خود و در بخش پرونده بر روی دو موضوع «نابرابری آموزشی در نظام تعلیم و تربیت» و «شکاف اجتماعی» تمرکز کرده و ضمن گفتگو با برخی چهره ها با یادداشت ها و مقالاتی نیز سعی کرده است پوششی همه جانبه نسبت به موضوع داشته باشد.

در بخش «آینده» این مجله مسئله مهاجرت نخبگان از کشور و نسبت آن با مسئله پیشرفت و توسعه یافتگی سنجیده شده است و تلاش شده است تا برخی از راهکارهای روز دنیا جهت پیشگیری از مهاجرت نخبگان مورد واکاوی و اشاره قرار گیرد.  همین طور در بخش «علم و فناوری» هم در گفتگویی با مهندس فاطمه روستا به تولید و راه اندازی خط تولید دستگاه ساکشن جراحی با صرفه اقتصادی و صرفه جویی ارزی فراوان برای کشور پرداخته شده است.

در «متن و حاشیه» نیز مطابق روال شماره های اخیر نگاهی شده است به تازه ترین عناوین مهم منتشر شده و یا در دست انتشار بازار نشر که می توان از مهمترین این عناوین را ترجمه فصلی از کتاب «سردار سلیمانی و منازعات خاورمیانه» دانست که با ترجمه جواد و سمیه فراهانی بناست به زودی از سوی نشر صاد منتشر شود. همین طور آثار دیگری نظیر «درباره علوم انسانی» از رضا داوری اردکانی، «جامعه خطر» اولریش بک، «ایران و آمریکا» نوشته جان قزوینیان و ... نیز در این شماره مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

گفتمان پیشرفت با مدیرمسئولی عطاءالله رفیعی آتانی و هدایت شورای سردبیری متشکل از عطا الله رفیعی آتانی، علی سهیلی، مصطفی بیات و بهزاد جامه‌بزرگ منتشر می شود.

پنجمین شماره این مجله با قیمت 105 هزار تومان و در 208 صفحه از کتابفروشی‌های منتخب تهران و قم و همین طور دفتر مجله قابل خریداری است. نسخه الکترونیک مجله نیز با قیمت 4۵ هزار تومان از طریق اپلیکیشن طاقچه برای علاقمندان و مخاطبان این نشریه تحلیلی- تبیینی در دسترس خواهد بود.

نظر شما