شناسهٔ خبر: 64681 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

در آئین افتتاحیه شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی مطرح شد؛

تاکید حداد عادل بر هم‌افزایی تشکل‌های صنفی و علمی بر حفظ زبان فارسی

حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آئین افتتاح شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گفت: اعضای تشکل‌های علمی و صنفی که بی‌غرضانه و از سر دلسوزی دور هم جمع می‌شوند، می‌توانند زمینه هم‌افزایی و کمک به زبان فارسی باشند.

فرهنگ امروز: غلامعلی حدادعادل، شنبه(۱۴ اسفندماه) در ارتباط تصویری با آئین افتتاحیه شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه بیرجند افزود: این زبان یک میراث ناملموس است و شاید اشخاصی که همه چیز را با چشم سر می‌بینند، متوجه اهمیت و ارزش این سرمایه نباشند. این سرمایه بی‌بدیلی است که اگر صدمه ببیند، جانشین ندارد و مانند اقدامات زیست‌محیطی است که وقتی آسیب ببیند به‌راحتی قابل جبران نیست.
 
وی اظهار کرد: زبان و ادبیات فارسی شکل‌دهنده زیست‌بوم فرهنگی ملت ایران است که باید حفظ شود و از آسیب، آفت و گزند محصون و محفوظ بماند. برای حفظ زبان فارسی و رفع آفت و آسیب این درخت تنومند و پر شاخ و برگ هیچ کسی سزاوارتر از استادان این زبان نیست.
 
حداد عادل با تاکید بر ظرفیت تشکل‌های علمی و صنفی در حفظ زبان فارسی ادامه داد: از یک دست هم کاری ساخته نیست. اعضای تشکل‌های علمی و صنفی که بی‌غرضانه و از سر دلسوزی دور هم جمع می‌شوند، می‌توانند زمینه هم‌افزایی و کمک به زبان فارسی باشند.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: استادان توجه داشته باشند که به مبانی و جنبه‌های اصیل زبان فارسی صدمه و خدشه‌ای وارد نشود، اینکه چگونه باید با حفظ اصالت‌ها، نوآوری کرد نیز مطلب دقیق، عمیق و ظریفی است که تنها از عهده اهل فن بر می‌آید و اهل فنی که هم با مبانی ادبیات فارسی سنتی و کهن آشنا باشند و هم در فضای نوآوری تنفس کرده باشد. انجمن ترویج زبان و ادب فارسی می‌تواند چنین نقشی را ایفا کند و ضمن رصد فضای تحول زبان و ادبیات فارسی از ریشه‌ها و اصالت‌ها پاسداری و سعی کند این نوآوری به نحوی صورت بگیرد که ارزش‌های کهن محفوظ بماند.
 
حداد عادل تاکید کرد: باید این ارزش‌ها به نوآوری‌ها گره بخورد و باعث رشد نوآوری‌ها شود، نوآوری هم باعث پژمردگی ریشه زبان اصیل نشود. انجمن ترویج زبان و ادب فارسی می‌تواند یک رابط امین و مورد اعتماد بین استادان زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه‌ها و موسسات و دستگاه‌های دولتی ازجمله وزارت علوم، فرهنگستان و بنیاد سعدی باشد که به این موضوع مربوط هستند.
 
وی افزود: در مجموعه فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی آمادگی کامل داریم که از نظرات، پیشنهادات، راهنمایی‌ها و راه‌حل‌هایی که استادان عضو انجمن ترویج زبان و ادب فارسی عرضه می‌کنند، استفاده کنیم.
 
شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، شنبه‌(چهاردهم اسفند) در دانشگاه بیرجند آغاز شد.

نظر شما