شناسهٔ خبر: 64646 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

شماره جدید فصلنامه «نگاه آفتاب» منتشر شد؛

پرونده‌ای برای بررسی عقل در عرفان و نگاه مولوی

نگاه آفتاب شماره پنجم فصلنامه «نگاه آفتاب» با موضوع «عقل در عرفان و در نگاه مولوی» منتشر شد و روی پیشخوان مطبوعات آمد.

فرهنگ امروز: شماره پنجم فصلنامه «نگاه آفتاب» به‌تازگی منتشر شده و روی پیشخوان مطبوعات آمده است.

این شماره از مجله مذکور به موضوع «عقل در عرفان و در نگاه مولوی» اختصاص دارد. در بخش حکمت عقل شناسی مولوی بر بستر عینی‌گرایی، عقل در فرهنگ مولوی و نسبت خرد در شاهنامه فردوسی با عقل در مثنوی مولوی در نوشتارهایی از مهدی کمپانی زارع، محی‌الدین قنبری و بتول فخر اسلام مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین در این بخش امین‌رضا نوشین به بازخوانی نسبت شمس و مولانا می‌پردازد.

در بخش «سنجه» عبدالحمید ضیایی با نگاهی انتقادی به بازخوانی جایگاه خرد فلسفی در تاریخ تفکر عرفانی می‌پردازد و در میزگردی با حضور ابوالقاسم فنایی، اردشیر منصوری و حسین کمالی عقل اندیشی‌های مولوی مورد واکاوی قرار می‌گیرد. محمدرضا مختار نیز اندیشه مولوی از خرد مزدایی تا عقل عقال را مطرح می‌کند.

بخش کارنامه که در هر شماره به پرونده یکی از مولوی پژوهان نظر دارد، در این شماره به بررسی اندیشه‌ها و آثار علامه جلال‌الدین همایی پرداخته است. این بخش شامل نوشتارها و گفتارهایی از علی اشرف صادقی، سید مهدی نوریان، اصغر دادبه، حبیب بشیرپور، نصرالله پورجوادی، جلال الدین کزازی و پیمان طالبی است.

بخش همسایه مروری بر حضور فرهنگی و معنوی مولانا در انگلستان دارد که شامل مطالبی به‌قلم محمود جعفری دهقی و مسعود فرهمندفر و گفت‌وگو با حسن جوادی و آلن ویلیامز، ایران شناس و مترجم مثنوی به انگلیسی است.

بخش هفت اقلیم شامل گفت‌وگو با قطب‌الدین صادقی درباره نمایشنامه سحوری و نیز گفت‌وگو با فاروق کیانی در خصوص الهامات مولانا در رقص‌های آئینی است. همچنین رضا خرم در این بخش از تأثیرات مولانا بر موسیقی همایون خرم سخن گفته‌است.

در بخش «نقد حال» حسین وحدانی، مهدی کمپانی زارع، قربان ولیئی و محمد شریفی از مواجهه‌شان با زیست‌جهان مولانا گفته‌اند.

در بخش قفسه، محمد فنایی اشکوری به نقد دیدگاه محمدرضا شفیعی کدکنی درباره ماهیت عرفان در کتاب «زبان شعر در نثر صوفیه» پرداخته است و کتاب زیبایی شناسی صوفیه به قلم سیروس علی زرگر توسط علیرضا رضایت معرفی و ارزیابی شده است. همچنین در این بخش تازه‌های نشر در حوزه عرفان و مولوی شناسی معرفی شده است.

طبق روال هر شماره، خلاصه مجله به سه زبان انگلیسی، ترکی و عربی، در انتهای مجله در بخش چکیده آمده است.

این‌مجله با قیمت ۹۰ هزار تومان منتشر و عرضه شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما