شناسهٔ خبر: 64620 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

دکتر ماکان آریا پارسا و نکات مهم برای یادگیری عمیق تر

دکتر ماکان آریا پارسا و نکات مهم برای یادگیری عمیق تر

یادگیری می‌تواند سخت باشد، اما نه آنگونه که عموم افراد تصور می‌کنند. تحقیقات فراوان نشان می‌دهد که روش‌های بهتری برای مطالعه، نه تنها برای قبولی در آزمون، بلکه برای ایجاد درک عمیق وجود دارد. در حالی که همه ما ممکن است در طول زندگی به دنبال اهداف منحصر به فرد خود باشیم، تلاش برای رسیدن به هدف از طریق خودسازی و دانش یکی از مشهورترین روش‌هاست. ماکان آریا پارسا معتقد است که اجرای نکات زیر به یادگیری عمیق تر شما کمک خواهد کرد.

تمرین و تکرار کنید

به دست آوردن مهارت‌ها به تمرین و تکرار بستگی دارد. حتی زمانی که تصمیم می‌گیرید یک مورد را به حافظه خود بسپارید، باید برای به خاطر سپردن آن حسابی تمرین کنید. در این مورد تنها نگاه کردن به کتاب و یا مقاله کفایت نمی‌کند. تمرین بازیابی، جایی که شما کتاب را می‌بندید و سعی می‌کنید چیزهایی را که یاد گرفته‌اید به خاطر بیاورید بدون اینکه به آن نگاه کنید، یکی از موثرترین تکنیک‌های مطالعه است.

حتی اگر به آن بازخوردی که تصور می‌کنید، دست نیابید، ارزش تلاش کردن را دارد و ممکن است در این مواقع اشتباهات خود را هم بیابید. بهترین سوالاتی که می‌توان روی آن‌ها خود را محک زد، سوالاتی هستند که به آزمون شباهت دارند. اما، اگر به آن‌ها دسترسی ندارید، بهتر است روی اشکال سخت‌تری که در کتاب هستند، تمرین کنید. به نوشتن یک مقاله فکر کنید و نه چند گزینه‌ای. این دشواری‌های مطلوب منجر به مطالعه کارآمدتر نسبت به آزمون‌های آسان‌تر می‌شود.

چندین بار خود را در معرض اطلاعات یکسان قرار دهید

اگر اولین کلید یادگیری تمرین است، دومین کلید تکرار خواهد بود. قدرت خاطرات به مرور زمان کاهش می‌یابد، در ابتدا به سرعت و بعداً به تدریج. این به منحنی فراموشی شهرت یافته و فرسایش بی امان آن در حافظه افراد آفت یادگیری برای همه دانش‌آموزان به شمار می‌رود. با این حال، یک استراتژی وجود دارد که باعث می‌شود خاطرات طولانی‌تر باقی بمانند، آن هم قرارگیری مداوم در برابر آموخته‌ها است.

اگر بتوانید چندین بار در معرض یک واقعیت، ایده یا رویه قرار بگیرید، آن را بسیار بیشتر از زمانی که فقط یک بار تجربه کنید، حفظ خواهید کرد. حتی بهتر است از این استراتژی به جای یک بار در هفته، حداقل چندین بار استفاده کنید.

ماکان آریا پارسا همواره توصیه می‌کند که برای یادگیری عمیق‌تر از انباشته کردن خودداری کنید. در صورت امکان، خود را در سرتاسر کلاس‌هایتان امتحان کنید، نه فقط در واحد فعلی، بلکه در کلاس‌های قبلی. این خسته کننده به نظر می‌رسد، اما در نهایت باعث صرفه‌جویی در زمان لازم برای یادگیری عمیق قبل از امتحان می‌شود.

اصول مهم را تا زمانی که به خوبی یاد بگیرید تمرین کنید

مهارت‌های پیچیده از بخش‌های ساده‌تر ساخته می‌شوند. برای مثال بسکتبال سرعتی از  پاس دادن و دریبل زدن مداوم به وجود می‌آید. ریاضی جمع، ضرب، جبر و غیره است. یکی از چالش‌های یادگیری زمانی است که بخش‌های اساسی را به‌طور کامل یاد نگرفته‌اید، به همین دلیل هم یادگیری نکات جدید و پیچیده‌تر، سخت می‌شود. آموزش مستقیم، یکی از موفق‌ترین روش‌های آموزشی که تاکنون مطالعه شده است، با اطمینان از تسلط بر مهارت‌های اصلی قبل از حرکت به سمت کارهای سخت‌تر، بر این امر غلبه می‌کند.

هر زمان که در تلاش برای یادگیری چیزی هستید، همیشه از خود بپرسید که آیا بر اصول اولیه تسلط دارید یا خیر. احساس بی کفایتی که مهارت‌های سخت‌تر را ناامید می‌کند، اغلب می‌تواند با اصلاح پایه‌ها و یادگیری دقیق اصول اولیه برطرف شود.

قبل از اینکه وارد آزمون شوید، دانش خود را آزمایش کنید

بیشتر دانش‌آموزان به خوبی می‌دانند قبل از آنکه بخواهند متوجه شوند که عمیقا یک موضوع را یاد گرفته‌اند یا خیر، باید خود را با آموخته‌های‌شان محک بزنند. اما بسیاری احساس می‌کنند که هنوز برای این مرحله آماده نیستند، بنابراین در ابتدا یادداشت‌های خود را دوباره می‌خوانند. هرچه بیشتر بتوانید این احساس را از بین ببرید اولین تلاش‌های شما به ثمر خواهد نشست.

برای درک بهتر سرعت خود را کاهش دهید

برای مثال اگر سخنرانی و ارائه پروپوزال در پیش دارید، برای آنکه بتوانید آموخته‌های خود را به خوبی منتقل کنید، باید در ابتدا عمیق یاد بگیرید. حقیقت این است که ما حافظه کاری محدودی داریم. این مفهوم تقریباً با آنچه ما به عنوان پهنای باند ذهنی خود در نظر می گیریم، مطابقت دارد. فقط می‌تواند چند مورد را در یک زمان در خود جای دهد. اگر برای درک یک ایده از شما خواسته شود ده‌ها قطعه مختلف را کنار هم بچینید، به‌طور ناامیدکننده‌ای احساس سردرگمی خواهید کرد.

راه حل این است که کارها را کندتر پیش ببرید. آنچه را که می‌خواهید یاد بگیرید روی یک تکه کاغذ بنویسید و هر جمله یا مرحله را در یک محاسبه یکباره مرور کنید. با بارگذاری بخشی از مشکل روی کاغذ، می‌توانید فضایی را در حافظه کاری خود آزاد کرده تا به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی یابید.

آنچه باعث گنگ شدن شما می‌شود را روشن کنید

اگر کارها را به کندی پیش می‌برید و هنوز هم یک موضوع باعث سردرگمی شما می‌شود، باید مشکل را تغییر دهید. به جای تلاش برای درک یکباره ایده، باید از خود بپرسید چه چیزی برای درک آن کم است.  برای مثال یک مسئله پیچیده ریاضی را که نمی‌فهمید، در نظر بگیرید. سعی کنید در هر مرحله از محاسبه روی آن دقیق شوید. در کدام خط از اشتقاق چیزها برای شما معنی ندارند؟ اینها ممکن است نقاطی باشند که در آن مفهومی به کار برده می‌شد که معلم تصور می‌کرد شما آن را فهمیده‌اید.

ممکن است دو یا سه مرحله به طرز گیج کننده‌ای در یک مرحله فشرده شود. در هر صورت، اکنون شما باید یک سوال بسیار خاص‌تر بپرسید و پاسخ به احتمال زیاد سردرگمی شما را می‌دهد. اشکال‌زدایی در هنگام یادگیری عمیق کار سختی است، اما در نهایت باعث صرفه‌جویی در زمان و به خاطر سپردن مسائل می‌شود.

خیلی از امور واقعی دور نشوید

ماکان آریا پارسا بیان می‌کند که اگر هدف شما از یادگیری، به دست آوردن مهارت باشد بی تردید باید موضوع را عمیقا یاد بگیرید. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که آنچه در یک زمینه آموخته می‌شود اغلب قابل استفاده در زمینه‌های دیگر نیست.

استفاده از هر دانش به مجموعه‌ای کامل از مهارت‌های نامرئی بستگی دارد. یک راه حل این است که همیشه هنگام یادگیری به موضوعات مهم فعلی اهمیت دهید. این روش از تبدیل شدن دانش به چیزی کاملاً آکادمیک جلوگیری می‌کند.

نظر شما