شناسهٔ خبر: 64618 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

قرارداد وستینگ راهکاری برای تشویق موثر کارمندان

قرارداد وستینگ راهکاری برای تشویق موثر کارمندان

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که موسسین کسب و کارها و استارتاپ‌ها در ابتدای کار انجام می‌دهند این است که به افرادی در تیم سهام و ارزش می‌دهند، اما این افراد به اندازه این سهام فعالیت و تلاش نمی‌کنند و این افراد در آینده کسب و کار مشکلاتی را بوجود می‌آورند و خواستار سهام خود هستند در صورتی که به اندازه کافی در کسب و کار دخیل و فعال نبودند و در واقع سهام و ارزش اولیه که به آنها تخصیص داده شده حق آن‌ها نبوده است. تقسیم سهام بر پایه فعالیت‌های صورت گرفته در ابتدای کار استارتاپ، درست نیست!

برای جلوگیری از این اتفاق معمولا از برنامه زمانی رهن سهام یا وستینگ (Vesting Schedule) استفاده می‌کنند، این برنامه زمانی به این صورت عمل می‌کند که هر فرد بنا به زمان و معیارهای مربوطه می‌تواند سهام خود را دریافت کند.

ساز و کار اجرایی نمودن وستینگ در قوانین ایران

با توجه به چارچوب و ضوابط قانونی تعریف شده در حقوق ایران و محدودیت‌های موجود، امکان پیاده‌سازی این قرارداد به شکل مرسوم وجود ندارد. از این رو، سازوکاری که کارشناسان حقوقی در نظر گرفته‌اند این است که همه شرکا در ابتدا به نسبت مورد توافق سهام‌دار شرکت شده ولی با این تفاوت که سهام بنیان‌گذاران در رهن شرکت قرار می‌گیرد.

در صورتی که بنیان‌گذاران به تعهدات خود در بازه زمانی مشخص عمل نمودند، از سهام مذکور فک رهن صورت گرفته و آن‌ها تماماً مالک سهام می‌شوند، در غیر این صورت شرکت با توجه به حقی که در اختیار دارد اقدام به انتقال سهام به خود و یا سهام داران می‌نماید.

این فرآیند توسط همه کارشناسان قابل انجام نیست، با این حال وکلا شرکت وینداد می‌توانند به شما کمک کنند این قرارداد را به شکل قانونی میان کارمندان خود منعقد کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

قرارداد وستینگ ۲ مزیت دارد:

۱- تشویق کننده افراد حاضر در یک کسب و کار است که آن کسب و کار را رها نکنند.

۲- حمایت کننده کسب و کار زمانی که افرادی آن کسب و کار را رها می‌کنند.

قرارداد وستینگ ، بنیانگذاران را از هم محافظت می‌کند، ریسک را کمتر می‌کند و اجازه می‌دهد که تنها نگرانی شما پیشرفت استارتاپ و کسب و کارتان باشد.

مدت زمان وستینگ معمولا به چه میزان است؟

رایج‌ترین برنامه زمانی وستینگ برای کسب و کارهای نوپا اصولاً ۴ ساله می‌باشد که بخشی از سهام موضوع قرارداد به گرو کسب و کار گذاشته شده و هر ماه به واسطه بازخرید شرکت از این قرارداد خارج می‌شود. نکته قابل ذکر این است که نسبت به حضور صرف در سال نخست سهامی تعلق نمی‌گیرد و آغاز این فرآیند لزوماً با تاریخ اعطای سهام یکی نمی‌باشد.

برای تنظیم قرارداد وستینگ نیاز به تخصص حقوقی است تا در طی زمان رهن سهام دچار مشکل نشوید. وینداد سامانه ارائه خدمات حقوقی کسب‌وکارهاست که با در اختیار داشتن تیم حقوقی متخصص می‌تواند در این رابطه به شما مشاوره دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما