شناسهٔ خبر: 64117 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«تهی‌سازی دموکراسی غربی» منتشر می‌شود

کتاب «تهی‌سازی دموکراسی غربی» با ترجمه‌ سهیل جان‌نثاری از سوی نشر افکار منتشر می‌شود.

«تهی‌سازی دموکراسی غربی» منتشر می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  کتاب «حکمرانی در خلأ: تهی‌سازی دموکراسی غربی» (Ruling The Void: The Hollowing Of Western Democracy) اثر پیتر میر (Peter Mair) است.

این کتاب که سال 2013 در 192 صفحه توسط انتشارات ورسو منتشر شد، شامل چهار فصل با موضوعات حکومت حزبی، نقش الیت، دموکراسی توده‌ای و سیاست اتحادیه‌ اروپا است.

در مقدمه‌ نویسنده آمده است: «عصر دموکراسی حزبی گذشته است. احزاب خود باقی مانده‌اند، اما چنان ارتباطشان با جامعه را از دست داده‌اند، و به دنبال شکل رقابتی بی‌معنی هستند، که به نظر نمی‌آید توان حفظ دموکراسی به شکل کنونی را داشته باشند. حاکمیت بر خلأ درباره این مشکل است. این کتاب به مشکلات احزاب، دولت‌ها، و نمایندگی سیاسی در دموکراسی اروپایی معاصر می‌پردازد و ناشی از نگرانی‌های عمیق‌تر درباره سیاست رو به شکست دموکراسی مردمی است. این کتاب از این می‌گوید که شخصیت در حال دگرگونی احزاب سیاسی چگونه جایگاه، مشروعیت، و اثربخشی آنها، و در نتیجه جایگاه، مشروعیت، و اثربخشی دموکراسی مدرن تأثیر می‌گذارد. با وجود این که این کتاب بر اروپا متمرکز است و مشکلاتی را برجسته می‌کند که با اروپا ارتباط مشخصی دارند، پیامدهای استدلال‌هایش دامنه‌ای گسترده‌تر پیدا می‌کند.»

میر درباره‌ موضوع کتاب می‌افزاید: «چرا دموکراسی در حال بازتعریف است تا مؤلفه مردمی‌اش تنزل داده شود و چرا این اتفاق حالا در حال رخ دادن است؟ به بیان دیگر، چرا این تغییر مشخص حالا در حال ظهور است که فقط یک دهه از جار زدن «پیروزی دموکراسی» (مثلاً  1997Hadenius,) می‌گذرد و برای اولین بار در طول تاریخ دموکراسی به عنوان «انتخابی بدون جایگزین» (1996 Linz and Stepan,) مطرح می‌شود؟ چرا همزمان با تصور پیروزی دموکراسی نگرانی‌هایی برای محدود کردن دامنه‌اش ظهور کردند؟ طبعاً پاسخ‌هایی متفاوت اما مرتبط برای این پرسش وجود دارند، مثل اثر پایان جنگ سرد، افول «لیبرالیسم درونی‌شده» که تمایلات خودبه‌خود اقتصادهای کاپیتالیستی عمده را برای سه دهه پس از ۱۹۴۵ کنترل می‌کرد، کاهش جذابیت دولت حزبی، و  ریزش حمایت کلی‌تر از فرایندهای جهانی‌سازی و اروپایی‌شدن.»

پیتر میر (2011-1951)، استاد ایرلندی علوم سیاسی در بنیاد دانشگاه اروپایی در فلورانس بود که آثار متعددی از او درباره‌ نظام‌ها و احزاب سیاسی منتشر شده‌اند. مترجم کتاب، سهیل جان‌نثاری، مدرس علوم سیاسی در دانشگاه پمپئو فابرای اسپانیا است.

بنا به اعلام ناشر، کتاب «حکمرانی در خلأ: تهی‌سازی دموکراسی غربی» در مجموعه‌ «برای دموکراسی» نشر افکار منتشر می‌شود.

از مجموعه «برای دموکراسی»، امسال ویرایش تازه‌ای از ترجمه‌ی کتاب «دگرگونی ساختاری حوزه عمومی: کاوشی در باب جامعه‌ی بورژوایی» یورگن هابرماس با ترجمه‌ جمال محمدی منتشر شده است. ویرایش نخست ترجمه‌ این کتاب در سال 1384، اثر شایسته تقدیر حوزه‌ علوم اجتماعی در بیست‌وچهارمین دوره‌ی کتاب سال شناخته شده بود.

نظر شما