شناسهٔ خبر: 64098 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جامعه شیعی آمریکا: از ریشه‌های تاریخی تا روابط بینادینی

«تشیع در آمریکا» نوشته لیاقت ناتانی تکیم و ترجمه عباس اقدسی منتشر شد.

جامعه شیعی آمریکا: از ریشه‌های تاریخی تا روابط بینادینی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشر کویر «تشیع در آمریکا» نوشته لیاقت ناتانی تکیم و ترجمه عباس اقدسی را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۴۰۰ صفحه و بهای ۸۲ هزار تومان منتشر کرد. نویسنده این کتاب استاد دانشگاه‌های مک‌مستر کانادا و دنور آمریکاست. وی اصالتاً اهل تانزانیاست و نویسنده آثار مهمی چون «وراث پیامبر: کاریزما و مرجعیت دینی در اسلام شیعه»، «مقدمه‌ای بر اسلام»، «راهنمای زیارت»، «راهنمای زوار» و «پرسشهایی از فقه»

کتاب پنج فصل به ترتیب با این عناوین دارد: «مبدا و تاریخ آغازین جامعه شیعه آمریکا»، «جامعه شیعی آمریکا: هویت و قومیت»، «تعاملات سنی – شیعی در آمریکا»، «رهبری شیعه و آمریکا» و «فعالیت‌های ترویجی شیعه در آمریکا».

«تشیع در آمریکا» نخستین اثری است که تصویری کلان از جامعه شیعیان آمریکا، تاریخ آنها و ساختارهای قومیتی و هویتی‌شان ارائه می‌کند. هم اکنون بیش از دو میلیون شیعه در ایالات متحده زندگی می‌کنند. بر پایه اسناد، ریشه‌های تاریخی استقرار این گروه شیعیان، به حدود صد سال پیش باز می‌گردد و در عمده شهرهای بزرگ ایالات متحده، مانند نیویورک، لس آنجلس، شیکاگو، واشنگتن و دیربورن، شیعیانی سکوت دارند. در دیربورن که از حومه‌های دیترویت در ایالت میشیگان آمریکاست، «مرکز اسلامی آمریکا» فعالیت دارد که در واقع بزرگترین مسجد اسلامی تشیع در آمریکا است.

نویسنده تحلیل و بررسی کرده که علیرغم تفاوت‌های عبادی و مناسکی، شیعیان و سنیان ایالات متحده، در مقاطعی از تاریخ، همراه یکدیگر وارد خاک آمریکا شده و کنار یکدیگر و در مکان‌هایی یکسان، به عبادت پرداخته‌اند. از امتیازات این کتاب، آگاهی از رفتارهای قومی و چالش‌های درون دینی‌ای است که اقوام مختلف شیعه، به ویژه نسل دوم آنان را، به دلیل پایبندی فراوان به آئین و رسوم سرزمین‌های اجدادی خود، در رقابت با سایر هم کیشان از خود نشان می‌دهند.

نظر شما