شناسهٔ خبر: 64040 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «ادبیات نزد افلاطون» نقد می‌شود

نشست هفتگی شهرکتاب با موضوع نقد و بررسی کتاب «ادبیات نزد افلاطون» به صورت مجازی برگزار می‌شود.

کتاب «ادبیات نزد افلاطون» نقد می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست هفتگی شهرکتاب با موضوع نقد و بررسی کتاب «ادبیات نزد افلاطون»، با حضور میثم محمدامینی، شروین مقیمی، حامد روشنی‌راد و غلامرضا اصفهانی به صورت مجازی برگزار می‌شود.
 
سیر قهقرایی نزول آثار ادبی در روزگار معاصر، فروماندن متخصصان از ارزش‌گذاری میان اثر ادبیِ مایه‌ور و کم‌مایه، و تکثر رو به بی‌نهایت نظریه‌ها و رهیافت‌های ادبی، خبر از نوعی سرخوردگی از امکان شناخت ادبیات در تمامیت آن را می‌دهد.
 
چنین وضعیتی همان‌قدر که از طرح پرسش «ادبیات چیست؟» کناره می‌گیرد اهمیت پیش‌کشیدن آن را نیز فرایاد می‌آورد. علم بلاغت در قلمرو اسلام و دانش سخنوری در یونان و روم باستان از یک‌سوی، و رشته‌هایی همچون زبان‌شناسی، نقد ادبی، و حتی نظریۀ ادبیات از سویِ دیگر، از آن جهت که خود را عهده‌دار شناخت حوزه‌هایی جزئی از کلیت ادبیات ساخته‌اند، و یا پای در متافیزیک‌هایی جزمی استوار کرده‌اند، به‌ویژه در عصرِ پایان متافیزیک‌ها، راهی به طرح و صورت‌بندیِ پرسشِ پیش‌گفته نمی‌برند.
 
برای طرح این پرسش، باید توأمان از جریان‌های غالب فلسفی و ادبی سده معاصر چشم برداریم و ریشه‌هایِ فلسفه و ادبیات را، در سپیده‌دمِ فلسفه یعنی در یونان باستان، و ذیل مفاهیم کلیِ فیلوسوفیا و پویسیس، جست‌وجو کنیم؛ چراکه بازگشت به سرآغازها تنها راهِ برون رفت از بن‌بست‌هایِ فکری-فلسفی است. نخستین گام برایِ این اقدامِ خطیر بازخوانی و تحلیلِ دیالوگ‌هایِ افلاطونی است و ادبیات نزد افلاطون عنوانی است که برایِ معرفی پژوهشی از این دست برگزیده شده‌است.
 



به تازگی کتاب ادبیات نزدافلاطون نوشته‌ی غلامرضا اصفهانی به همت انتشارات فاطمی منتشر شده است. این اثر حاصل نزدیک به یک دهه پژوهش‌های نویسنده درباره دیالوگ‌های افلاطونی با محوریت چیستی ادبیات نزد افلاطون است و به همین جهت این اثر را صرفاً درآمدی کوتاه بر نگرگاه افلاطونی به ادبیات می‌خواند که در پی خوانش چهار دیالوگ گرگیاس، جمهوری، ضیافت، و فایدروس افلاطون، بر آن است راهی به طرح فلسفی افلاطون درباره ادبیات باز کند.
 
نشست هفتگی شهرکتاب در روز سه‌شنبه ۳۰ دی ساعت ۱۱ صبح به نقد و بررسی کتاب «ادبیات نزد افلاطون» اختصاص دارد که با حضور دکتر میثم محمدامینی، دکتر شروین مقیمی، دکتر حامد روشنی‌راد و دکتر غلامرضا اصفهانی به صورت مجازی برگزار می‌شود.
 
علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang و تلگرام این مرکز به نشانی bookcitycc پیگیری کنند.

نظر شما