شناسهٔ خبر: 63736 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نظر فیلمساز سرشناس آلمانی درباره ایران و جشنواره «سینماحقیقت»

ورنر هرتزوگ فیلمساز سرشناس آلمانی در پیامی به مناسبت برگزاری چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» از علاقه‌اش به ایران و سینمای ایران گفت.

نظر فیلمساز سرشناس آلمانی درباره ایران و جشنواره «سینماحقیقت»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  ورنر هرتزوگ، فیلمساز ۷۸ ساله آلمانی یکی از چهره‌های مهم سینمای نوینِ آلمان است. آثار و کارنامه او با بیش از ۳۰ مستند و ۲۰ فیلم داستانی و کارگردانی‌های متعدد اُپرا، بلندپروازانه هستند. هرتزوگ سازنده چند اثر از مهمترین فیلم‌های تاریخ سینماست از «آگیره: خشم خدا» و «فیتس‌کارالدو» تا مستندهای «مرد گریزلی» و «برخوردهایی در آخر دنیا».

معروف است که فرانسوا تروفو، هرتزوگ را مهم‌ترین کارگردان زنده جهان می‌دانست و شاید هیچ‌چیز بهتر از تعریف راجر ایبرتِ منتقد از هرتزوگ، حق مطلب را درباره آثار و زندگی او بیان نکند.

وی درباره هرتزوگ گفته بود: «هرتزوگ تابه حال هرگز فیلمِ بد و غیرجذاب و محافظه‌کارانه نساخته است. حتی شکست‌های او هم چشم‌گیرند.»

هرتزوگ در ویدئویی که برای دوست و همکارش آندره سینگر فرستاده، درباره چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» و سینمای ایران صحبت کرده است.

هرتزوگ در این پیام می‌گوید: «سلام آندره. می‌دانم سمینار کارگاهی برای فیلمسازان و دانشجویان جوان در ایران برگزار می‌کنی به تو غبطه می‌خورم. من کشور ایران را دوست دارم. کشوری با سنت شعر و شاعری پنج هزارساله که ضمناً پیشینه تولید فیلم‌های فوق‌العاده‌ای دارد. بنابراین کاش تو می‌توانستی آنجا باشی. یا کاش من هم می‌توانستم آنجا کنارت باشم. اما نمی‌توانیم.

چیزی که در نخستین ایمیل‌هایی که رد و بدل کردیم توجهم را جلب کرد تاملاتی بود درباره سینما وریته (سینماحقیقت)، بنابراین حواست باشد. من کسی بودم که همیشه مفهوم سینما حقیقت را تبلیغ می‌کردم. حقیقت در سینما ورای امور مسلم و واقعیت‌های صرف نهفته است، حقیقت در حیطه‌ای مرموز جا خوش کرده که ما واقعاً نمی‌توانیم تعریف و تبیینش کنیم. فکر می‌کنم فیلم‌های ایرانی چیزی کشف کرده‌اند که برای ما روشنگری به ارمغان می‌آورد. اما وقتی نوبت به اصطلاح سینماحقیقت می‌رسد باید آن را کنار بگذاری. چون پاسخی بود که نسل دهه ۱۹۶۰ برای جستجوهای خود یافته بود. فراتر از آن برو، در آنجا جوان‌های فوق العاده‌ای کنارت خواهند بود. برایت آرزوی موفقیت می‌کنم. آرزوی موفقیت برای همه شما.»

آندره سینگر در جشنواره امسال و در مستر کلاسی از سینمای هرتزوگ خواهد گفت.

چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۵ دی تا ۲ آذرماه به شیوه برخط (آنلاین) برگزار می‌شود.

نظر شما