شناسهٔ خبر: 63618 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روانکاوی فروید در ترازوی فلسفه/ انتشار ترجمه­‌ای جدید از کتاب «فروید» اثر جاناتان لیر

چاپ نخست از دومین ویراست کتاب «فروید» نوشته جاناتان لیر با ترجمه مجتبی جعفری و علیرضا طهماسب از سوی انتشارات فرهنگ نشر نو و با همکاری نشر آسیم منتشر شد.

روانکاوی فروید در ترازوی فلسفه

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  به گفته مترجمان این کتاب، جاناتان لیر، فیلسوف و استاد ممتاز دانشگاه شیکاگو در ویراست دوم این اثر، اندیشه فروید را با تمرکز بر حیطه­‌هایی از فلسفه که گفته شده فروید تاثیری پایدار بر آن­ها داشته از جمله فلسفه ذهن، اراده آزاد و تعین­ گرایی، عقلانیت، ماهیت «خود» و ذهنیت، اخلاق و دین، مورد ارزیابی قرار می‌­دهد و نیز به شماری از مسائل و مباحث عمیق­تری که فروید با آن دست به گریبان بوده نظیر «میل جنسی آدمی»، «ناهشیار»، «رویا» و «نظریه انتقال» می‌­پردازد و اهمیت فلسفی آن­ها را با مهارت بسیار در این کتاب به تصویر می­‌کشد.

جاناتان لیر در دیباچه­‌ای که بر ترجمه فارسی این کتاب نگاشته است، این اثر را دستاورد چهل سال مطالعه و پژوهش خود در حوزه فلسفه و روانکاوی بر می‌شمرد و بر این نکته تاکید دارد که: این کتاب نه زندگینامه است و نه تاریخ اندیشه و فرهنگ، بلکه کاوشی است در مفاهیم کانونی روانکاوی فرویدی که به رغم منسوخ شدن برخی آراء او، آثارش همچنان طنینی از حقیقت دارد و دریافتی ژرف از کیستی­مان به ما می­‌بخشد.

«تاویل ناهشیار»، «میل جنسی»، «اروس و زندگی»، «تاویل رویا»، «انتقال»، «اصول کارکرد ذهن»، «ساختار روان و زایش روابط موضوعی» و «اخلاق و مذهب» عناوین اصلی فصول هفتگانه این کتابند که هر فصل نیز با عناوین فرعی دیگر مرتبط با بحث اصلی، سامان یافته‌­اند.

مجتبی جعفری و علیرضا طهماسب مترجمان این کتاب نیز در پیشگفتار نسبتا مفصل خود بر این اثر، ضمن اشاره به اهداف و کارکردهای روانکاوی، نگاهی اجمالی دارند به جایگاه روانکاوی در گذر زمان و در سایه علوم نوظهور دیگر، از رویکردهای رفتاری شناختی گرفته تا یافته­های جدید مربوط به علوم اعصاب.

 مترجمان در پیشگفتار کتاب همچنین درصددند تا با مقایسه پرسش­‌های بنیادین مطرح در دو حوزه روانکاوی و فلسفه، مشترکات این دو رویکرد را احصا و کارکردشان را در حیطه زیست انسان، پیش روی مخاطبان قرار دهند.

ترجمه این کتاب که از ویراست دوم آن صورت گرفته، تابستان امسال به زیور طبع آراسته شد و با گذشت کمتر از دو ماه از انتشارش، برای دومین بار جامه نشر پوشیده و به تازگی در اختیار علاقه­‌مندان این رشته قرار گرفته است.

سه کتاب «درآمدی بر اندیشه ملانی کلاین» نوشته هانا سیگل؛ «تاریخ روانکاوی» اثر استفن میچل و مارگارت بلک؛ و «آثار و اندیشه­‌های زیگموند فروید» نوشته ژان میشل کینودوز از دیگر آثاری هستند که به قلم علیرضا طهماسب و مجتبی جعفری به فارسی برگردانده شده‌­اند و در حال حاضر مراحل انتشار را می‌­گذرانند تا در آینده­ای نزدیک روی پیشخوان کتابفروشی­‌ها قرار بگیرند.

چاپ نخست ویراست دوم کتاب «فروید» نوشته جاناتان لیر، با ترجمه مجتبی جعفری و علیرضا طهماسب در 414 صفحه، با شمارگان 1100 نسخه و با قیمت 78000 تومان از سوی انتشارات فرهنگ نشر نو در اختیار علاقه­‌مندان این رشته قرار گرفته است.

نظر شما