شناسهٔ خبر: 63532 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«درباره غرب» و «درباره علم» داوری اردکانی تجدید چاپ شد

دو کتاب «درباره غرب» و «درباره علم» نوشته دکتر رضا داوری اردکانی بعد از مدتها توسط انتشارات هرمس تجدید چاپ و روانه بازار نشر شد.

«درباره غرب» و «درباره علم» داوری اردکانی تجدید چاپ شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، «درباره غرب» و «درباره علم» از اثار دکتر رضا داوری اردکانی است که ویراست سوم آنها بعد از مدتی غیبت تقدیم علاقمندان شده است. طرح جلد این کتاب‌ها در ویراست سوم تغییر کرده است.

کتاب «درباره غرب» اولین بار در سال ۱۳۹۳ منتشر شد با نگاهی خاص به معنای غرب که سعی می‌کند، اندیشیدن درباره غرب را ممکن سازد. بعد از مطالعه کتاب، همان گونه که انتظار می‌رود، ذهن خواننده به شدت مشغول کندوکاو می‌شود. دکتر داوری اردکانی، صاحب قلمی روان و روشن، فیلسوف شناخته شده معاصر، استاد دانشگاه تهران، با تعلقاتی خاص به اندیشه اسلامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، از معدود اندیشمندانی است که سخنان خود را کوتاه می‌گویند اما پرمغز (که در عصر انفجار اطلاعات نایاب شده اند).

وی در این کتاب سعی کرده است تا ذهن خواننده را با مفهوم غرب و نسبت ما با آن درگیر سازد. کتاب از مقالات مختلفی تشکیل شده است و از این روی، نقاط اوج بسیاری را در خود دارد که خواننده با رجوع به آن، لذت اندیشیدن را احساس خواهد کرد. بجز دو یا سه مقاله، برای مطالعه احتیاجی به دانسته‌های وسیع فلسفی نیست و این از نقاط برجسته این کتاب محسوب می‌گردد. ویراست سوم این کتاب با شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۷۵ هزار تومان منتشر شده است.

«درباره علم» مطالب این رساله، همه درباره علم جدید است. نویسنده به جای اینکه به شیوه مدرسان سال‌های اخیر درس فلسفه علم، بیشتر همّ خود را مصروف تمییز علم از غیر علم کند، به این معنی نظر داشته که آنچه در زمان ما (در زبان رسمی دانشگاهی) علم خوانده می‌شود از کجا و چگونه پدید آمده و چه شأن و مقامی پیدا کرده و در زندگی مردمان چه اثری داشته و اکنون چه وضعی دارد و به کجا می‌رود. این کتاب در دو بخش کلی «علم و تکنولوژی و توسعه» و «تفکر درباره علم» نگاشته شده است.

در بخش اول پیرامون موضوعاتی چون: دشواری‌های راه علم، توسعه و تحقیق، ملاحظاتی در باب تکنیک، شرایط انتقال علم و تکنولوژی، علم و ایدئولوژی، اخلاق و علم و غیره صحبت شده است. مؤلف در بخش دوم مباحثی مانند: تفکر درباره علم، علم و قدرت، علم در جهان توسعه نیافته، راه توسعه علم، وحدت تاریخی علوم یا وحدت عالم علمی، علم جدید و قدیم و.... این اثر نیز با شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۷۵ هزار تومان در دسترس علاقمندان است.

نظر شما