شناسهٔ خبر: 62767 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چرا چارلی چاپلین از آمریکا اخراج شد؟/نگاهی متفاوت به زندگی چاپلین

کتاب چارلی چاپلین نوشته احسان شاه قاسمی به همت نشر لوگوس منتشر شد.

چرا چارلی چاپلین از آمریکا اخراج شد؟/نگاهی متفاوت به زندگی چاپلین

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ چارلز چاپلین در عرصۀ سینما و روشنفکری جایگاه جهانی منحصربه‌فردی دارد. او را هنرمندی مؤلف، هوادار اخلاق، دوست‌دار عشق، مخالف ظلم و امپریالیسم آمریکا و سرمایه‌داری می‌دانند.

کتاب حاضر نگاهی متفاوت به زندگی چاپلین به شما ارائه داده، نشان می‌دهد بخشی از این تصورات افسانه‌ای بیش نبوده است. چاپلین از کودکی فریب‌کاری، خودخواهی و خشم را آموخت و این‌ها را تا آخر عمر به بهترین صورت در زندگی شخصی و حرفه‌ای‌اش به کار بست.

رابطه با زنان متعدد، فرار مالیاتی، استفاده از غیراخلاقی‌ترین روش‌ها برای از میدان به در کردن رقبا و به‌کارگیری برخی زنان در نقش‌هایی که برای آن‌ها ساخته نشده بودند تنها برخی از کارهای شگفت‌آوری است که چارلز چاپلین، کوچولوی ساده‌دل، عاشق‌پیشه و خانه‌به‌دوش سینما انجام می‌داد.

اخراج چاپلین از آمریکا صرفاً به دلایل سیاسی نبود؛ بلکه رفتارهای غیراخلاقی چاپلین جامعۀ عمدتاً سنتی آمریکا را به واکنش واداشته بود.

چاپلین در کل زندگی‌اش بد زندگی کرد و این شیوۀ زندگی معمولاً برای افراد زندگی‌ای سخت را در زمان پیری رقم می‌زند. بدون فداکاری‌ها و پشتیبانی آخرین همسرش، اونا اونیل (که ۳۴ سال از او کوچک‌تر بود)، زندگی چاپلین هرگز به شکل یک قهرمان جهانی در تبعید تمام نمی‌شد.

احسان شاه قاسمی، نویسنده این اثر در سال ۱۳۵۷ در شهرستان رستم به دنیا آمد. کودکی را در تهران، شیراز و نورآباد ممسنی گذراند و در سال ۱۳۸۱ از دانشگاه شیراز کارشناسی مکانیک ماشین‌های کشاورزی گرفت. در سال ۱۳۸۴ وارد دوره کارشناسی ارشد ارتباطات در دانشگاه تهران شد و سه سال بعد دوره دکتری ارتباطات را در همین دانشگاه آغاز کرد. شاه قاسمی از سال ۱۳۹۴ عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران است.

احسان شاه قاسمی در حوزه‌های مختلف ارتباطات کارهای منتشر شده دارد که از جمله این حوزه‌ها می‌توان به ارتباطات بین فرهنگی، مطالعات فضای مجازی و مطالعات رسانه‌ای اشاره کرد. برخی از تالیفات او عبارتند از:

Shahghasemi, E. (۲۰۱۷). Iranians in the Minds of Americans. New York: Nova Publishin
Prosser, M. H. & Shahghasemi, E. (forthcoming, ۲۰۱۸). Social media in the Middle East (ed). New York: Dignity Pres
Shahghasemi, E., & Heisey, D. R. (January ۰۱, ۲۰۰۹). The Cross-Cultural Schemata of Iranian-American People Toward Each Other: A Qualitative Approach. Intercultural Communication Studies, ۱۸, ۱, ۱۴۳-۱۶۰
Shahghasemi, E., Heisey, D. R., & Mirani, G. (October ۰۱, ۲۰۱۱). How do Iranians and U.S. Citizens perceive each other: A systematic review. Journal of Intercultural Communication, ۲۷.
Shahghasemi, E. (October ۲۶, ۲۰۱۶). Human Rights against Human Rights: Sexism in Human Rights Discourse for Sakineh Mohammadi. Society, ۵۳(۶), ۶۱۴-۶۱
Ameli, S. R., Shahghasemi, E. (۲۰۱۷). Cross Cultural Schemata Americans have of Iranians: An Online Survey, Cross Cultural & Strategic Management (۲۰۱۷ ۰۹ ۱۴) ۲۱۱-۲۲۳

نظر شما