شناسهٔ خبر: 62550 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاریخ اروپای مدرن به روایت یازده مورخ خواندنی شد

کتاب «تاریخ اروپای مدرن» شامل یازده روایت از موضوعات فرهنگی و سیاسی در اروپای مدرن منتشر شد.

تاریخ اروپای مدرن به روایت یازده مورخ خواندنی شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  «تاریخ اروپای مدرن» نوشته تی. سی. دبلیو بلنینگ و با ترجمه ابراهیم عامل محرابی از سوی انتشارات علمی و فرهنگی روانه بازار کتاب شد.

این کتاب را یازده فیلسوف و مورخ برجسته جهان تالیف و در قالب کتابی در انتشارات آکسفورد منتشر کرده‌اند.
این کتاب نگاهی به تاریخ اروپا از انقلاب کبیر فرانسه تا اواخر قرن بیستم انداخته است و بنابر گفته تدوین‌کننده آن روایتی است از چگونگی تعریف رابطه تازه اروپا و جهان.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «وقتی این بحث مطرح می‌شود که اروپاییان مردن نه تنها قاره خود بلکه جهان را دگرگون ساختند، پای پیروزی در میان نیست بلکه عکس آن صادق است. ایشان آنچه نمی‌توانستند مستقیما زیر سلطه خود درآورند، به شیوه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به بند می‌کشیدند. چیزی که گاه به عنوان «آمریکایی شدن» جهان توصیف می‌شود، به دست اخلاف اروپاییانی محقق شد که آمریکای شمالی را به تسخیر خویش درآورده و اکثر بومیان آن را از بین برده بودند. ریشه اروپایی فرهنگی که بعدها با موفقیتی خیره کننده در قرن بیستم از آمریکا به خارج صادر شد، به ویژه از نام فراگیرترین نماد آن پیداست: همبرگر!» 

این کتاب در فصل نخست خود با عنوان انقلاب از بالا و از پایین روایتی از سیاست اروپایی از انقلاب فرانسه تا جنگ اول جهانی بیان کرده است. در مقاله دوم کتاب، موضوع صنعتی شدن اروپای مدرن و در مقاله سوم مدرن سازی نظامی اروپا مورد توجه قرار گرفته است.

در فصل چهارم به مساله رسانه‌ها و طبقات در جامعه اروپای قرن نوزدهم اشاره شده و در فصل پنجم مساله تجاری‌سازی و تکریم فرهنگ اروپایی مورد توجه قرار گرفته است. در فصل ششم موضوع سیاست اروپا در فاصله سال‌های 1914 تا 1945 مورد توجه قرار گرفته و در ادامه در فصل هفتم فراز و نشیب‌های اقتصادی قرن بیستم اروپا مورد توجه قرار گرفته است.

در فصل هشتم موضوع هنر جنگ در اروپا از سال 1918 و در فصل نهم جامعه اروپایی در قرن بیستم  مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دهم موضوع مدرنیسم و پست مدرنیسم در اروپا مورد توجه قرار گرفته و در فصل یازدهم نیز موضوع وحدت اروپا مورد کنکاش قرار گرفته است.

انتشارات علمی و فرهنگی کتاب «تاریخ اروپای مدرن» نوشته تی. سی. دبلیو بلنینگ و با ترجمه ابراهیم عامل محرابی را در 510 صفحه با قیمت 51 هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما