شناسهٔ خبر: 62437 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«حکمة الانوار رضوی» به کوشش حسن بلخاری منتشر شد

کتاب «حکمة الانوار رضوی» به کوشش حسن بلخاری استاد دانشگاه تهران و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از سوی انتشارات انجمن منتشر شد.

«حکمة الانوار رضوی» به کوشش حسن بلخاری منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  در مقدمه این کتاب آمده است: «ما در این مختصر شرح و بیان هشت مشرق از مشارق حِکمیه و نوریه عیون‌اخبارالرضا را برگزیده‌ایم تا روشن‌ترین دلیل برای اثبات حقّانیت طریقه و شریعه‌ای باشد که پس از پیامبر توسط گروهی از مسلمین برگزیده شد. اگر شیعه هیچ دلیلی برای اثبات حقّانیت خویش جز آثار گرانقدر به جای مانده از علوم، حِکم و معارف حقه امامان بزرگوارش نداشته باشد، همین دلیل به تنهایی کفایت عظیم از صحت و حقّانیت شیعه در پیروی صادق از گوهر ناب اسلام می‌کند. »

همچنین در بخش دیگری از مقدمه این اثر با اشاره به اهمیت کتاب «عیون اخبار الرضا» آماده است: «عیون‌اخبارالرضا یکی جامع‌ترین کتب شیعی است در حکمت و معرفت و درس‌نامه‌ای در مناظره و گفت‌وگوی عالمانه، از روی ادب و معرفت با مخالفان و منکران. این کتاب عظیم در 69 باب توسط عالم بزرگ شیعی شیخ اقدم و محدث اکبر محمّد بن علی بن الحسین بابویه قمی ملقب به شیخ صدوق تالیف شده و ازجمله کتب معتبر شیعه است؛ کلی‌ترین مباحث عیون‌اخبارالرضا عبارتند از: روایات مربوط به علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) امام هشتم شیعیان، مجموعه مناظرات علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) با دیگر اندیشمندان و متکلمان در زمان مأمون، مجموعه روایات نقل شده از زبان علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) به نقل از پدرانشان، مناظرات پدر و اجداد علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) با اندیشمندان زمانه خودشان.

فلسفه نگارش عیون‌اخبارالرضا توسط عالم بزرگ شیعی، یعنی شیخ صدوق، را چنین روایت کرده‌اند که صاحِب بن عَبّاد دیلمی، وزیر وقت و حاکم شیعی آن دوران در مدح و ستایش علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) اشعاری می‌سراید و آن را به شیخ صدوق ـ ره ـ هدیه می‌دهد، وی نیز کتاب عیون‌اخبارالرضا را به پاس زحمات صاحب بن عبّاد دیلمی به نگارش درآورده و به او هدیه می‌دهد...

این کتاب در روشن کردن بسیاری از شبهه‌های کلامی به‌ویژه در باب توحید، صفات حضرت حقّ، نسبت این صفات با ذات و اسمای الهی و نیز عصمت انبیا و همچنین اسلام‌شناسی به‌ویژه در تطبیق با دیگر مذاهب، اهمیتی بسیار در تاریخ اندیشه اسلامی و بالاخص شیعی دارد. جایگاه این کتاب در منابع روایی و مجموعه‌های حدیث شیعه کم‌نظیر است. چنانکه گفتیم یکی از جنبه‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد، پرداختن کتاب به عصمت انبیا است. می‌توان گفت که اگر روایات مربوط به عصمت انبیا از طریق این کتاب به دست ما نمی‌رسید، چه بسا گفته‌های ائمۀ اطهار ـ علیهم‌السلام ـ در این زمینه در پرده ابهام می‌ماند و پاسخ روشن امام رضا (ع) به شبهه‌های مأمون و منتقدین و اندیشمندان فرقه‌های گوناگون درباره عصمت پیغمبران، بر ما روشن ‌نگشته و شناخته نمی‌شد. این کتاب در طول تاریخ اندیشه‌های شیعی، توسط مترجمانی به فارسی برگردانده شده که خود دلیل دیگری بر اهمیت این اثر به‌ویژه در تاریخ ایران اسلامی است.»

کتاب «حکمة الانوار رضوی» در سلسله انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با شمارگان 500 نسخه به قیمت 20هزار تومان به علاقه‌مندان عرضه شده است.

نظر شما