شناسهٔ خبر: 62142 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سجادی «تاریخ‌نگاری در اسلام» را برای چاپ جدید ویرایش می‌کند

ویرایش تازه‌ای از «تاریخ‌نگاری در اسلام» تالیف سید صادق سجادی در دست چاپ است.

سجادی «تاریخ‌نگاری در اسلام» را برای چاپ جدید ویرایش می‌کند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  «تاریخ‌نگاری در اسلام» عنوان کتاب سید صادق سجادی، تاریخ‌پژوه نام‌آشنای ایران است که قرار است تکمیل‌شده و تجدیدنظر شده آن در چاپی تازه منتشر شود. این کتاب در سال 1375 از سوی انتشارات سمت منتشر شد و کتاب درسی برای دانشجویان گرایش تاریخ و تمدن اسلامی بود و به عنوان منبع اصلی درس تاریخ‌نگاری در اسلام تدریس می‌شد.

سجادی در این باره افزود: در این کتاب به منشا تاریخ‌نگاری اسلامی، روش‌ها و مکاتب تاریخ‌نگاری، شیوه‌های تدوین و تنظیم در تاریخ‌نگاری اسلامی، سیر تاریخ‌نگاری در سرزمین‌های اسلامی، انواع تاریخ‌نگاری اسلامی اشاره شده است.

این تاریخ‌پژوه به تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: تاریخ‌نگاری در تمدن اسلامی دامنه‌ای گسترده دارد و از نظر زمانی تاریخ اسلامی از آغاز تا عصر حاضر را دربرمی‌گیرد و در این کتاب نیز به این مساله اشاره شده است.

 



وی به تاریخ‌نگاری اسلامی نیز پرداخت و گفت: تاریخ‌نگاری اسلامی در عصر انحطاط دچار رکود و سستی نشد و برخلاف بیشتر دانش‌ها همچنان استوار و نیرومند گام برمی‌داشت و دسته‌ای از مهم‌ترین تواریخ عمومی، دودمانی، محلی، طبقات و انواع دیگر آن در همین عصر نوشته شد.

سجادی به مورخان مسلمان نیز اشاره کرد و گفت: مورخان مسلمان تاریخ را چنان فراخ دامن گرفته‌اند که توانستند بیشتر جنبه‌های فرهنگی را در حوزه آن مورد مطالعه قرار دهند و آثار بسیاری درباره تاریخ دانش‌ها و اخبار دانشمندان گوناگون پدید آورند و باعث شدند تا تاریخ‌نگاران بتوانند امروزه درباره جنبه‌های گوناگون فرهنگ و تمدن اسلامی سخن بگویند.

سید صادق سجادی بیش از ٣٠ سال مدیر بخش تاریخ و عضو شورای عالی علمی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی بوده و نقش کلیدی و موثری در تهیه و تدوین مجموعه عظیم «تاریخ جامع ایران» ایفا کرده است. وی صدها مقاله و مدخل نوشته و غیر از تالیف کتاب‌هایی چون طبقه‌بندی علوم در تمدن اسلامی، تاریخ برمکیان و رساله اخبار برامکه، آثار ارزشمند فراوانی را تصحیح و ترجمه کرده است.

نظر شما