شناسهٔ خبر: 61676 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رسول جعفریان در واکنش به یادداشت مدیر عامل خانه کتاب نوشت: کرونا فرصتی برای ایجاد یک پایگاه میلیونی برای کتاب‌های الکترونیکی

رئیس کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و تأمین منابع علمی دانشگاه تهران در صفحه مجازی، شیوع ویروس کرونا را فرصت توجه به کتاب‌های الکترونیک دانست.

کرونا فرصتی برای ایجاد یک پایگاه میلیونی برای کتاب‌های الکترونیکی

فرهنگ امروز/  رسول جعفریان، رئیس کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و تأمین منابع علمی دانشگاه تهران: « دوست ما آقای حسینی‌پور، مدیر عامل خانه کتاب گفته‌اند از کرونا فرصتی برای کتاب بسازیم. این نکته خوبی است، اما به این بهانه خواستم نکته دیگری را عرض کنم و آن این که، با رفتن دانشجویان به شهرها و خانه‌هایشان، دسترسی آن‌ها به بسیاری از کتاب‌ها ناممکن شده و امکان امانت گرفتن نسخه فیزیکی کتاب در محل یا بیرون برای آن‌ها وجود ندارد.

برای این مسأله چه فکری باید کرد؟
دانشگاه تهران و شاید دیگر دانشگاه‌ها کلاس‌ها را به‌صورت آنلاین برگزار می‌کنند و امیدوارم در این زمینه موفق باشند. این هفته بنده سه کلاس آنلاین داشتم که برگزار شد، هرچند نیاز به امکانات بیشتری هست برخی از آن‌ها با کمک ابزارهای دیگر تا حدودی جبران می‌شود.

با این حال، دانشجو برای تحقیق نیاز به کتاب دارد و برای این کار، چه باید کرد؟ اگر ما طی این سال‌ها توانسته بودیم یک پایگاه اطلاعاتی بزرگ از کتاب‌ها فراهم آوریم، و بخشی از بودجه‌های کتاب را برای حل مشکلات حقوقی آن هزینه کرده و فایل‌های الکترونیکی را در حد چند صد هزار و میلیونی فراهم آوریم، امروز می‌توانستیم با دست پر در خدمت دانشجویان باشیم. اما اکنون،‌اگر آن‌ها یک فایل الکترونیکی از یک کتاب خواستند، باید از کجا درخواست کنند؟

بسیاری از اوقات دانشجویان حاضر به پرداخت هزینه آن هم هستند، اما امکان فنی آن در قالب یک پایگاه جامع و مجهز وجود ندارد.

ما در دانشگاه تهران، طبق معمول و در حد توان پاسخگوی نیازهای محدود دانشجویان هستیم، اما اغلب درخواست‌ها از کتاب‌های جدید است که امکان اسکن آن‌ها به دلایل حقوقی برای ما وجود ندارد. احتیاط‌های بهداشتی هم ایجاب کرده که بسیاری از کارمندان نتوانند سر کار حاضر شوند، و حتی اگر مشکل حقوقی هم نبود، ‌کار اسکن را کتاب‌های درخواستی را انجام دهند.
در هر حال ما سخت نیازمند یک پایگاه نیرومند برای کتاب‌های الکترونیکی هستیم. بهتر است از فرصت کرونا برای این کار استفاده کنیم.

اکنون بر ما فرض و لازم است تا یک طرح بزرگ در این زمینه تهیه شده و امکانات برای دانشجویان، استادان و دیگر خواستاران که در حال حاضر دسترسی به کتابخانه‌ها ندارند،‌ فراهم شود.»

ایبنا

نظر شما