شناسهٔ خبر: 60668 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

شکلک

شکلک در این متن تقابل آدم‌های معمولی در یک برهه تاریخی، هم بهانه‌ای می‌شود برای سرک کشیدن در حال و هوای امروز جامعه و هم دستاویزی برای دیدن گذشته‌ای که بظاهر از ما دور است، اما به همان نسبت نزدیک است.

شکلک

نغمه ثمینی

ناشر: نی

تعداد صفحه: ۸۷ صفحه

قیمت: ۱۳ هزار تومان

شکلک نمایشنامه ای به قلم نغمه ثمینی است که در شهریور و مهر ۱۳۸۳ در تالار قشقایی به کارگردانی کیومرث مرادی و با بازی پانه آبهرام، احمد ساعتچیان، احمد مهرانفر و ستاره پسیانی به اجرا درآمد.  نمایش «شکلک» سال ۸۲ در جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت و جایزه بهترین نمایشنامه، بهترین‌ موسیقی و بهترین بازیگری زن را دریافت کرد. درونمایه این نمایشنامه از تقابل آدم‌های دو موقعیت مختلف تاریخی در یک خانه قدیمی شکل گرفته است. یک زوج جوان (نرگس و شریف) به دلیل نداشتن توان مالی یک خانه متروکه و قدیمی را برای زندگی انتخاب می‌کنند، نرگس پا به ماه است و شریف دانشجویی که همزمان مسافرکشی هم می‌کند. این زوج به محض سکونت در خانه بظاهر متروکه با زوج دیگری (حسن و عالیه) روبه‌رو می‌شوند که آنها هم در این خانه سکونت دارند، اما در سال ۱۳۳۲ به قتل رسیده‌اند. حسن از نوچه‌های شعبان بی‌مخ (جعفری) و معرکه‌گیر است و عالیه به نوعی معرکه‌گردان. در این متن تقابل آدم‌های معمولی در یک برهه تاریخی، هم بهانه‌ای می‌شود برای سرک کشیدن در حال و هوای امروز جامعه و هم دستاویزی برای دیدن گذشته‌ای که بظاهر از ما دور است، اما به همان نسبت نزدیک است.

ثمینی در متن این تقابل را با استفاده از دیالوگ‌هایی سنجیده به سطح زبان اثر هم می‌کشاند، آدم‌های دیروزی از کلماتی استفاده می‌کنند و بسامد واژگانی دارند که امروزه رواج چندانی ندارد. در مقابل زوج امروزی در دیالوگ‌های خود کلماتی را به کار می‌برند که برای آدم‌های دیروز ما به ازای معنایی ندارد. این تفاوت در دیالوگ‌ها البته در اکسسوار صحنه هم تداوم می‌یابد. تلفن همراه به همان اندازه برای آدم‌های امروزی آشناست که معرکه‌گیری و پرده‌خوانی برای آدم‌های دیروزی. در دل این تقابل‌ها، هم لحظات کمیک شکل می‌گیرد و هم لحظاتی متاثرکننده.

نظر شما