شناسهٔ خبر: 60635 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برپایی نمایشگاه «هگل و دوستانش» در موزه ادبیات مدرن مارباخ

نمایشگاه «هگل و دوستانش» از هفتم اکتبر در موزه ادبیات مدرن مارباخ افتتاح شد. این نمایشگاه تا ۱۶ فوریه ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت.

برپایی نمایشگاه «هگل و دوستانش» در موزه ادبیات مدرن مارباخ

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  «هگل و دوستانش» عنوان نمایشگاهی است که از هفتم اکتبر سال جاری در موزه ادبیات مدرن مارباخ برگزار شده است. این نمایشگاه به مناسبت دویست و پنجاهمین سالگرد تولد گئورگ ویلهلم فریدریش هگل، فیلسوف مطرح آلمانی برگزار شده است و تا شانزدهم فوریه سال ۲۰۲۰ نیز ادامه دارد. عنوان نمایشگاه به دلیل ارتباط نزدیک هگل با فردریش شلینگ، فیلسوف مطرح و فردریش هولدرلین، شاعر شهیر آلمانی انتخاب شده است.

هگل  از سال ۱۷۸۸، تحصیلات دینی خود را در مدرسه دینی پروتستان در شهر توبینگن آغاز کرد. او در توبینگن با افرادی آشنا شد که شاید خود نمی‌دانستند که بعدها، افکار، اندیشه‌ها و آثار آنها، فرهنگ آلمان را تا سال‌ها تحت تأثیر قرار می‌دهد. هگل در مدرسه دینی پروتستان شهر توبینگن با فردریش شلینگ و فردریش هولدرلین همکلاس و دوست شد. این سه نفر در آن زمان، به انقلاب فرانسه، به عنوان بزرگ‌ترین واقعه عصر خود، توجه ویژه‌ای داشتند، روزنامه‌های فرانسوی را پی‌گیری می‌کردند و باشگاهی برای بحث و مطالعه پیرامون ادبیات انقلابی به راه انداخته بودند.

آنها همچنین نقش عمده‌ای در توسعه ایده‌آلیسم آلمانی داشتند. ایده‌آلیسم آلمانی یکی از مکاتب مهم و تأثیرگذار تاریخ فلسفه است. ایده‌آلیسم بر این باور است که ایده‌ها موضوع حقیقی معرفت هستند، بر اشیاء مقدم‌اند و این ایده‌ها هستند که امکانِ بودن را برای اشیا فراهم می‌کنند. به‌عبارت دیگر، ایده‌ها هم از نظر معرفت‌شناختی و هم از نظر متافیزیکی اولویت دارند و واقعیت خارجی، آن‌چنان که ما درک می‌کنیم، منعکس‌کننده فرایندهای ذهنی است.

بازدیدکنندگان در نمایشگاه «هگل و دوستانش» با اندیشه‌های هگل، شلینگ و هولدرلین آشنا می‌شوند. در این نمایشگاه، نسخه‌های خطی هگل، مقالات و نامه‌های او به همراه برخی از وسایلش وجود دارد. همچنین هشتم فوریه سال ۲۰۲۰، در خلال نمایشگاه، شبی برای بزرگداشت فلسفه برگزار خواهد شد.

این خبر را رایزنی فرهنگی ایران در آلمان ارسال کرده است.

نظر شما