شناسهٔ خبر: 60450 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حداد عادل: مثنوی‌خوانی یک سنت عرفانی، ادبی و دینی است

حداد عادل گفت: در سراسر دنیا مثنوی را به زبان‌های مختلفی ترجمه کرده‌اند، همین مثنوی چندین سال در میان کتاب‌های شعر که در آمریکا منتشر می‌شده پرفروش‌ترین کتاب بوده است.

حداد عادل: مثنوی‌خوانی یک سنت عرفانی، ادبی و دینی است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  مراسم بزرگداشت مولانا به همت بنیاد ایرانشناسی با حضور آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای؛ رئیس بنیاد ایرانشناسی،‌ غلامعلی حداد عادل؛ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سیدعلی اصغر میرباقری‌فرد، عبدالمهدی مستکین و علاقه‌مندان به مولانا صبح روز دوشنبه (15 مهرماه) در بنیاد ایرانشناسی برگزار شد.
 
غلامعلی حداد عادل در ابتدای سخنان خود گفت: من می‌خواهم نگاهی به عالم مولانا داشته باشم. مولانا هم سرمایه است برای ما و هم سرچشمه. او یک رود خروشان زلال است که نزدیک به 800 سال است در جهان و عالم فارسی‌زبانان جریان دارد. از زمانی که مثنوی سروده شد تا امروز در سراسر جهان و به خصوص فارسی‌زبانان همچون ورق زر از آن بهره می‌برند.
 
وی ادامه داد: مثنوی‌خوانی یک سنت عرفانی، ادبی و دینی بوده و در هرجایی که زبان فارسی حضور داشته برگزار می‌شده است. در ایران محافل مثنوی‌خوانی بسیاری داشتیم حتی در بوسنی تا همین اواخر سنت مثنوی‌خوانی برقرار بود و شاید امروز هم احیا شده باشد.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اهمیت پرداختن به مولانا گفت: توجه به شرح‌ها، تفسیرها و گزیده‌ها خود بیدارکننده است که مولانا و آثارش به چه اندازه اهمیت دارند. در سراسر جهان اسلام بر مثنوی شرح‌های متعددی نوشته شده است در شبه قاره هند بیشترین شرح‌ها وجود دارد. در همین ایران خودمان حاج ملاهادی سبزواری که در بزرگ بودنش شکی نیست شرحی بر آثار مولانا نوشته است. در سراسر دنیا نیز مثنوی را به زبان‌های مختلفی ترجمه کرده‌اند همین مثنوی چندین سال در میان کتاب‌های شعر که در امریکا منتشر می‌شده پرفروش‌ترین کتاب بوده است.
 
حداد عادل با اشاره به نقش مولانا در زندگی امروز بشر گفت: برای درک عالم مولانا کافی است نگاهی به دنیای غرب کنیم دنیایی که در تمام جهان تسلط پیدا کرده است. شما بی‌طرفانه به جهان غرب نگاه کنید و ببینید که چه خبر است به نظرم رسانه‌های غربی بهترین نمونه از دنیای غرب هستند. رسانه در هر کشوری آینه و پیشانی آن کشور است. شما یک آمار بگیرید که در این برنامه‌ها چه محتوایی تولید می‌شود. تمامی این برنامه‌ها به این می‌پردازد که چه لباسی بپوشید چه بخورید چگونه تفریح کنید. به این موارد نگاه کنید و ببینید غیر از این به چه مطالب دیگری می‌پردازید کافی است که گوگل کنید و ببینید که خبرهای اول دنیا به چه موضوعاتی اختصاص دارد.
 
وی ادامه داد: اگر به 5 و 6 خبر اول رسانه‌های دنیا توجه کنید متوجه می‌شوید که چند خبر ابتدایی به موضوعات سیاسی اختصاص دارد و بیشتر به قدرت‌طلبی غرب می‌پردازد که چه کارهایی را انجام داده است. از خبرهای سیاسی که عبور کنیم می‌بینیم که مهم‌ترین خبرشان عکس فلان بازیگر یا خواننده در حال رقص و آواز است و به این پرداخته‌اند که آن خواننده یا بازیگر دیشب با دوست پسرش کجا ظاهر شده است. آدم شرم می‌کند که خبر برتر دنیا چنین است. همین دکمه گوگل را بزنید تا متوجه این اتفاقات شوید عالم مولانا نقطه مقابل آن چیزی است که ما در تمدن غربی می‌بینیم در زندگی غربی با جهانی فاقد معنا روبه‌رو هستیم اما مولانا همه حرفش این است که انسان معنای بزرگی و جهان معنا دارد.
 
رئیس بنیاد سعدی با اشاره به نگاه مولانا به زندگی گفت: مولانا در 26 داستان و همه بیت‌های مثنوی مرادش این است که نگاه ما را به بالا معطوف کند تمام مثنوی یک انگشت اشاره به سمت بالاست تا یادآوری کند که همه دنیا خوردن، خوابیدن و شهوت نیست و تا وقتی که انسان برای خودش معنا قائل نشود، معنایی در جهان پیدا نمی‌کند. انسان و جهان مانند آینه‌ای روبه‌روی هم هستند.
 
وی افزود: شما ابیات اول مثنوی را ببینید این نی نشانه چیست؟ این نی درواقع اشاره‌ای به انسان دارد. اگر آن رمز و راز را از نی بگیریم آیا نی جز لوله‌ای توخالی و به درد نخور چیزی نیست.
 
حداد عادل در توضیح نگاه عاشقانه مولانا در سروده‌هایش اظهار کرد: اگر فردوسی شاهنامه گفته است مولانا و حافظ عشق‌نامه سروده‌اند. موتور هر کس به سمت عشق دل است و آن است که ما را در مسیر عشق حرکت می‌دهد. همه حرف مولانا این است که در دنیا باش و زندگی کن اما فراموش نکن از کجا آمده‌ای و به کجا می‌روی. مولانا می‌گوید «کسانی که فقط دنیا را می‌بینند مانند آن شکارچی که به جنگل رفته و به جای آنکه پرنده در آسمان را شکار کند سایه او را در زمین نشانه می‌گیرد».

نظر شما