شناسهٔ خبر: 60323 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حداد عادل: نباید به اسم اسلامی سازی در تحول علوم انسانی افراط و تفریط کرد

رئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی گفت: در مورد تحول و ارتقاء علوم انسانی نباید به اسم اسلامی سازی افراط و تفریط صورت گیرد.

نباید به اسم اسلامی سازی در تحول علوم انسانی افراط و تفریط کرد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جلسه ۱۷۰ شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

حداد عادل ضمن گرامیداشت آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ گفت: خوشبختانه همکاری و همفکری مناسبی میان شورای تحول و راتقاء علوم انسانی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برقرار است.

وی افزود: در مورد تحول و ارتقاء علوم انسانی نباید به اسم اسلامی سازی افراط و تفریط صورت گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در طول این چند سال اخیر ادامه داد، تلاش‌هایی که در حدود ۱۰ سال اخیر در مورد تحول علوم انسانی در هر چهار بعد اسلامی سازی، روزآمدسازی، بومی‌سازی و کارآمدسازی صورت گرفته بی‌سابقه است.

حداد عادل گفت: نه قصد انکار و نفی تلاش‌های گذشته را داریم و نه از نقد و انتقاد آزرده می‌شویم.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به رشته معماری گفت: معماری یکی از وجوه برجسته تمدن اسلام و ایران است و به همین دلیل این رشته درسی از یک پیشینه مناسب برخوردار است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نام‌گذاری رشته تحصیلی باید دارای منطق باشد و اگر این منطق انضباط رعایت نشود آشفتگی ایجاد می‌کند.

وی افزود: ضمناً در برنامه درسی باید میان سرفصل‌های قبلی و سرفصل‌های جدید تفکیک وجود داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حکمت اسلامی در مورد معماری دارای نظریه و سخن است.

حداد عادل گفت: همچنین ایران در قبل و پس از اسلام دارای مکتب معماری مخصوص بوده و باید دانشجوی معماری در این زمینه نیز آگاهی داشته باشد.

وی افزود: این موضوع در ساخت مساجد در کشورمان نمود بارزی دارد و مساجد ایرانی از نظر شکل ظاهری، کاملاً مجزا با مساجد سایر کشورهای اسلامی هستند.

حداد عادل افزود: متأسفانه ساختمان‌سازی و معماری در شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی، نمایانگر معماری اسلامی ایرانی نیست.

وی افزود: جنبه‌های حکمی و نظری معماری اسلامی ایرانی می‌تواند در این سرفصل‌ها گنجانیده شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر معمار با فرهنگ ایرانی و اسلامی آشنا نباشد به مقلد صرف معماران غربی تبدیل می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: تمرکز برای تربیت معمار توانمند در حوزه فرهنگ ایرانی و اسلامی به صورت عینی و محسوس، لازم است.

وی افزود: در معماری اسلامی و ایرانی عناصر این تمدن مانند حیاء، دین‌داری، رعایت حریم خصوصی و... کاملاً مشهود است.

در پایان جلسه حداد عادل همچنین اعلام کرد کتاب «مطالعات پشتیبان برنامه درسی کارشناسی حقوق» توسط شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی منتشر شده است.

نظر شما