شناسهٔ خبر: 60207 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «تاریخ مردم‌شناسی و فرهنگ مردم ایران در روزگار پهلوی» روی میز نقد

جلسه نقد و بررسی کتاب «تاریخ مردم‌شناسی و فرهنگ مردم ایران در روزگار پهلوی» روز دوشنبه ۲۵ شهریورماه، در سرای کتاب خانه کتاب برگزار می‌شود.

کتاب «تاریخ مردم‌شناسی و فرهنگ مردم ایران در روزگار پهلوی» روی میز نقد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ تحقیقات و فناوری؛ سومین نشست از مجموعه نشست‌های «فرهنگ و دانشگاه» به نقد و بررسی کتاب «تاریخ مردم‌شناسی و فرهنگ مردم ایران در روزگار پهلوی» اختصاص یافته است.

کتاب «تاریخ مردم‌شناسی و فرهنگ مردم ایران در روزگار پهلوی» تألیف حمیدرضا دالوند، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی است که در بهار سال جاری توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منتشر شده است.

اندیشه دولت  ـ ملت‌سازی در روزگار احمدشاهی و متعاقب آن، آغاز به کار حکومت پهلوی، به پشتوانه‌های نظری متعددی نیاز داشت که نظام آموزش نوین متعهد بود بخشی از آن بنیادها را در شاخه‌های تاریخ، جغرافیا، ادبیات و زبان، فلسفه و مردم‌شناسی به نحو عمومی و تخصصی به دست دهد و درک و تصوری از وطن و فرهنگ و تمدن آن به دست دهد. برای این کار لازم بود تاریخ این سرزمین بازخوانی شود و تنوع اقلیم، نژاد، زبان، فرهنگ و دیانت آن به وحدت فرهنگی و اجتماعی و سیاسی ارجاع داده شود.

این راه در واقع نسخه نجات ایران در بحبوحه تشویش‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی بود. کتاب دالوند ما را با تاریخ مردم‌شناسی و فرهنگ مردم ایران به‌عنوان قطعه‌ای از پازل فرهنگ‌سازی عصر پهلوی آشنا می‌کند. در این نشست نقادانه به ارتباط بنگاه‌های مردم شناسی و نظام دانایی و دانش عصر پهلوی اشاره خواهد شد و درباره سهم مردم‌شناسی در این نظام دانایی بحث خواهد شد.
 

این نشست با حضور حمیدرضا دالوند، نعمت‌الله فاضلی، مهرداد عربستانی و جبار رحمانی، روز دوشنبه ۲۵ شهریورماه، در سالن سرای کتاب خانه کتاب واقع در خیابان انقلاب، بین خیابان‌های برادران مظفر و فلسطین جنوبی، پلاک ۱۰۸۰ برگزار می‌شود.

نظر شما