شناسهٔ خبر: 60014 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «عقل گرایان (تاریخ فلسفه غرب ۴)» ترجمه و منتشر شد

کتاب «عقل گرایان (تاریخ فلسفه غرب ۴)» تألیف جان کاتینگهام با ترجمه محمدسعید حنایی‌کاشانی به همت انتشارات روزنه منتشر شد.

کتاب «عقل گرایان (تاریخ فلسفه غرب ۴)» ترجمه و منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ قرن هفدهم میلادی شاهد تغییر نظری بنیادی در شیوه‌های اندیشیدن ما درباره خودمان و جهان بود. نظر اطمینان بخش قرون وسطی درباره جهانی زمین ـ مرکز که به صراحت به سود بشر طرح شده بود پیوسته در حال فرسودن بود؛ ولی در همین هنگام خوش بینی تازه‌ای درباره امکان پرورش تبیینی روشن و جامع در خصوص چگونگی کار جهان سر بر آورد. این خوش بینی با عزمی برای رسوخ به طبیعت ذهن انسان و نسبت آن با جهان مادی نیز همراه بود.   

جان کاتینگهام مؤلف کتاب «عقل گرایان (تاریخ فلسفه غرب ۴)» با توجه به همین زمینه فکری کوشش‌های سه فیلسوف بزرگ «عقل گرا» ـــ دکارت، اسپینوزا، لایبنیتس ـــ را پی می‌گیرد که برای دست و پنجه نرم کردن با نقش تازه انسان در طبیعت و فراهم کردن فهمی یک دست از واقعیت به طرح نظام‌های نوین فلسفه پرداختند.

او نخست درصدد نشان دادن این امر است که اندیشه‌های آنان تا چه اندازه از نزدیک به یکدیگر مربوط‌اند، و سپس به تحلیل شیوه‌های دست و پنجه نرم کردن آنان با مباحث مناقشه‌انگیزی همچون نسبت میان ذهن و بدن و طبیعت جوهر و نحوه رسیدن به آزادی و زندگی پُربار انسانی می‌پردازد.

وی به شیوه‌ای سخت انتقادی اندیشه‌های آنان را می‌سنجد و، در انجام دادن این کار، توانایی آنان را در پرداختن به مباحث بزرگ فلسفیی آشکار می‌کند که امروز هنوز بسیار زنده‌اند.

کتاب «عقل گرایان (تاریخ فلسفه غرب ۴)» تألیف جان کاتینگهام با ترجمه محمدسعید حنایی‌کاشانی به همت انتشارات روزنه در ۳۳۴ صفحه به بهای ۶۳۵۰۰ تومان منتشر شد.

نظر شما