شناسهٔ خبر: 59887 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتصاب مدیرعامل امیرکبیر و انتشار جدول جدید کارگروه کاغذ

انتصاب مدیرعامل جدید انتشارات امیرکبیر و انتشار جدول جدید کارگروه کاغذ از جمله مهم‌ترین خبرهای حوزه کتاب و نشر در این هفته هستند.

انتصاب مدیرعامل امیرکبیر و انتشار جدول جدید کارگروه کاغذ

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ همچنان در هفته‌های کم‌خبر حوزه کتاب و نشر به سر می‌بریم. گزارش «یک‌هفته با کتاب» این‌هفته با داشتن ۱۲ خبر برگزیده، تنها ۲ خبر بیشتر از گزارش هفته گذشته دارد.

از ۱۲ خبر گزارش این‌هفته، یک خبر مربوط به رویدادهای خارجی و بین‌المللی است. گزارش با خبر انتصاب مدیرعامل جدید انتشارات امیرکبیر و انتشار جدول کارگروه کاغذ آغاز می‌شود. سومین خبر، مربوط به درگذشت یکی از شاعران و پژوهشگران مهم حوزه ادبیات کشور است که متاسفانه این‌هفته رخ داد. پس از یک خبر از خانه کتاب، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد دیگر سازمان و نهادی است که در گزارش حضور دارد و ۲ خبر مهم را درباره‌اش مرور می‌کنیم.

۲ خبر از موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و همچنین ۲ خبر دیگر از جایزه‌های غیردولتی کشور در ادامه گزارش مرور می‌شوند. تنها خبر استانی گزارش این‌هفته درباره مراسم رونمایی کتاب جدید حمیدرضا برقعی در قم و تنها خبر خارجی گزارش هم درباره چاپ ترجمه ترکی استانبولی کتاب «من و کتاب» درباره رهبر انقلاب است.

در ادامه مشروح گزارش «یک‌هفته با کتاب» این هفته را از نظر می‌گذرانیم؛

انتصاب مدیرعامل جدید انتشارات امیرکبیر

شاید مهم‌ترین رویداد حوزه کتاب و نشر در این‌هفته، انتصاب مدیرعامل جدید موسسه انتشاراتی امیرکبیر باشد. به موجب این‌خبر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، طی حکمی حسین شاه‌مرادی را به‌عنوان رئیس مؤسسه انتشارات امیرکبیر منصوب کرد.

انتشار جدول جدید کارگروه کاغذ

تازه‌ترین جداول به روز شده کارگروه ساماندهی کاغذ، روز دوشنبه ۷ مرداد توسط دبیرخانه این کارگروه منتشر شد. این جداول با عنوانهای وضعیت متقاضیان تایید شده واردات کاغذ با ارز دولتی در سال ٩٨ و وضعیت واردات کاغذ تایید شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ٩٨ به تفکیک نوع کاغذ و نوع تایید منتشر شده که براساس اطلاعات آن‌ها تنها یک دهم از کاغذهای تخصیص ارز گرفته در این کارگروه ترخیص شده است.

درگذشت حسین آهی

یکی از اخبار تاسف‌برانگیز این هفته هم درگذشت حسین آهی نویسنده، شاعر و پژوهشگر ادبیات بود. آهی که فرزند حاج علی آهی مداح و شاعر پیشکسوت بود، مدت‌ها از بیماری سرطان رنج می‌برد و روز سه‌شنبه ۸ مرداد در گذشت.

اعلام میزان فروش تابستانه کتاب

موسسه خانه کتاب مجری طرح حمایت‌های فصلی از کتابفروشی‌ها که دوره فصلی تابستان امسالش هفته گذشته به پایان رسید، این‌هفته میزان فروش این دوره از طرح مذکور را اعلام کرد. طبق آماری که خانه کتاب اعلام کرد، در این طرح با شعار «کتاب، همنشین دلنشین»، ۱۱میلیارد و ۱۵۰ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۵۲ تومان کتاب به فروش رفت.

تصویب خرید  ۹ میلیارد ریالی ارشاد از ناشران

طبق یکی از خبرهای روز شنبه این هفته، در جلسه ۶۱۱  هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خرید ۲۷۷ عنوان کتاب در ۲۵ هزار و ۹۵۰ نسخه به مبلغ کل ۹ میلیارد و ۷۹۵میلیون  و ۲۵۰ هزار ریال به تصویب رسیده است.

واکنش معاونت فرهنگی ارشاد درباره اخبار کاغذ نشر

در خبری که دیروز چهارشنبه منتشر شد، سیدمحمد طباطبایی حسینی مدیر روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به انتشار اخباری درباره عدم تخصیص کاغذ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صنف نوشت افزار، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی کاغذ نشر و مطبوعات است و معاونت امور فرهنگی به‌طور مشخص به عنوان متولی کاغذ نشر مشخص شده است.

وی گفت: کاغذ نشر برای کتاب‌های غیر درسی است و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیتی برای تامین کاغذ غیر از این حوزه ندارد.

آغاز اصلاح آئین‌نامه نمایشگاه کتاب

قادر آشنا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در گفتگویی که این‌هفته با مهر داشت، از برگزاری سی نمایشگاه استانی کتاب در سال جاری و آغاز اصلاح آئین‌نامه نمایشگاه کتاب تهران خبر داد. آشنا در این‌باره گفت: اصلاح آئین‌نامه نمایشگاه کتاب تهران یک خواست جمعی بود و ما هم بعد از نمایشگاه کتاب این را شروع کرده‌ایم. الان این نظرات جمع بندی شده است.

وی همچنین گفت: بودجه‌ای که برای نمایشگاه‌های استانی امسال به موسسه تحویل شده برای برگزاری ۱۵ نمایشگاه است اما من عظم را جزم کرده‌ام که ۳۰ نمایشگاه استانی امسال برگزار کنم. ما در حال حاضر در حال تنظیم تاریخ و زمان آغاز این رویداد در استان‌ها هستیم.

انتشار نتایج نظرسنجی از مخاطبان نمایشگاه کتاب تهران

نتایج نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات درباره نمایشگاه کتاب تهران این‌هفته منتشر شد که نتایجش حاکی از رضایت مخاطبان از همه بخش‌های نمایشگاه کتاب بود. موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران مهمترین یافته های این نظرسنجی را که از بازدیدکنندگان سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انجام شده بود، منتشر کرد.

انتشار فراخوان جایزه نوفه

فراخوان دومین دوره‌ جایزه ادبی «نوفه»، در سه بخشِ رمان گمانه‌زن سال، جایزه‌ فصل اول و رمان گمانه‌زن نوجوان، روز سه‌شنبه این‌هفته منتشر شد. این‌جایزه که دور پیشین‌اش سال گذشته برگزار شد، به آثار تالیفیِ گمانه‌زن که در قالب رمان و یا داستان بلند در محدوده‌ زمانی مهر ۹۷تا شهریور ۹۸ منتشر شده باشند، تعلق می‌گیرد.

آغاز داوری‌های دومین دوره جایزه ادبی الوند

حسن گوهرپور دبیر جایزه ادبی الوند در خبری که یکشنبه به نقل از وی منتشر شد، گفت: داوری‌های دومین دوره جایزه ادبی الوند در ۳ بخش «‌کتاب سال»؛ کتاب «برگزیده انجمن علمی نقد ادبی ایران» و بخش «استانی» آغاز شده است.

این عضو انجمن علمی نقد ادبی ایران در مورد بخش کتاب منتخب انجمن نیز اعلام کرد: داوری انجمن با مدیریت دکتر ابراهیم خدایار رئیس انجمن صورت می‌گیرد

برگزاری جشن امضای کتاب جدید برقعی

تنها خبر مهم استانی این هفته هم، برگزاری مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب «یحیی» اثر جدید سید حمیدرضا برقعی شاعر آیینی کشور در کتابفروشی دنیای کتاب شهر قم بود. این‌برنامه عصر روز شنبه ۵ مرداد برگزار شد.

انتشار یادداشت‌های رهبر انقلاب درباره کتابخوانی در ترکیه

تنها خبر خارجی از گزارش این هفته، مربوط کتاب «من و کتاب» است. به‌موجب این خبر «من و کتاب» شامل مجموعه گفتارها و نظرات مقام معظم رهبری درباره کتاب و کتابخوانی در دیدار با مسئولان کشور و بازدیدهای ایشان از دوره‌های مختلف نمایشگاه کتاب، به زبان ترکی استانبولی ترجمه و در ترکیه منتشر شد. ترجمه این کتاب توسط متین آتام انجام شده است.

نظر شما