شناسهٔ خبر: 59873 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار تازه‌ترین کتاب جورج تامر؛ نقد نظریه منشا مسیحی قرآن/«هرمنوتیک قرآنی گونتر لولینگ» منتشر شد

جورج تامر در کتاب «هرمنوتیک قرآنی گونتر لولینگ» که به تازگی منتشر شده نظریات لولینگ مبنی بر منشا مسیحی قرآن را مورد نقد قرار داده است.

نقد نظریه منشا مسیحی قرآن/«هرمنوتیک قرآنی گونتر لولینگ» منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ «هرمنوتیک قرآنی گونتر لولینگ» نوشته جورج تامر Georges Tamer در ۲۲۳، صفحه نخستین کتابی است که به صورت علمی، نظریات و نوشته‌های گونتر لولینگ را مورد نقد قرار داده است. گونتر لولینگ در سال ۱۹۷۰ اعلام کرد که بخش‌های مهمی از قرآن، از آوازهای مسیحی بوده است. بر مبنای نظریات او، قرآن اصالتاً دارای منشأ مسیحی است. همان‌طور که مشخص است، این نظریات لولینگ هیچ‌گونه جنبه علمی ندارد.

به عقیده لولینگ قرآن سطحی دو وجهی دارد؛ در سطح اول منشاء مسیحی دارد و در قالب سرودهای مذهبی است. بر این اساس پیامبر ما ماموریتی یهودی‌مسیحی داشته است. به عقیده لولینگ این منشاء مسیحی و یهودی در لایه دوم فروکاهیده است. او در تایید این ادعا مباحث متعددی را طرح کرده است؛ اما نظریه وی از سوی دیگر صاحب‌نظران چندان پذیرفته نشد. پذیرش این ادعا مستلزم این است که کلا سنت اسلامی را زیر سوال ببریم؛ اما نمی‌توان چنین نظرگاهی را پذیرفت. البته نمی‌توان انکار کرد که ادیان در طول یکدیگرند و هم را تکمیل می‌کنند و در این ساحت هم‌پوشانی‌هایی دارند، اما نمی‌توان اثبات کرد که منشاء اسلام یهودیت و مسیحیت است.

جورج تامر در کتاب«هرمنوتیک قرآنی گونتر لولینگ» برای نخستین بار، رویکرد لولینگ به قرآن و دیگر منابع اسلامی را مورد بررسی و نقد قرار داده است. این کتاب اطلاعات مفیدی درباره آثار لولینگ در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. ترجمه این کتاب به زبان فارسی قطعا امری ضروری است بویژه پس از انتشار گسترده کتاب «تولدی دیگر». نویسنده این کتاب نیز با رویکرد و نگاهی غیرعلمی به تاریخ اسلام و تاریخ پیش از اسلام، قرآن کریم را نعوذباالله دارای منشایی یهودی و مسیحی دانسته بود.

جورج تامر در سال ۲۰۰۰ دکترای خود را در رشته فلسفه در دانشگاه آزاد برلین با تمرکز بر فلسفه اسلامی و بحران مدرنیته، نظریات لئو اشتراوس و فلسفه اسلامی گرفت و بعدها در سال ۲۰۰۷ او در حوزه مطالعات اسلامی در دانشگاه ارلانگن-نورنبرگ به بالاترین درجه علمی رسید.

پروفسور تامر در سال‌های ۲۰۰۲-۲۰۰۳ با گروه مدرنیته و اسلام در مؤسسه مطالعات پیشرفته برلین همکاری داشت و در سال ۲۰۰۶ عضو موسسه مطالعات پیشرفته در دانشگاه پرینستون آمریکا بود. او همچنین عضو انجمن شرقی آلمان، انجمن دانشگاه آلمان و انجمن مطالعات خاورمیانه و انجمن شرقی آمریکا است. او علاقه زیادی به تحقیقات در حوزه هرمنوتیک قرآنی، فلسفه و کلام اسلامی، ادبیات عرب و گفتمان بین ادیان دارد. 

این خبر بر اساس اطلاعات دریافتی از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان تدوین شده است.

نظر شما