شناسهٔ خبر: 59775 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چیزهایی که کتاب‌فروشی دارد ولی آمازون نه !

دامیان بار کتابفروش لندنی در یادداشتی می‌نویسد: کتاب‌فروشی‌ها بهتر از الگوریتم‌های آمازون ذائقه مردم را برای انتخاب کتاب می‌شناسند و به خاطر همین در مبارزه همیشگی آمازون و کتابفروشان مستقل شکستی برای کتابفروشان وجود ندارد.

چیزهایی که کتاب‌فروشی دارد ولی آمازون نه !

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  اتحادیه کتابفروشان بریتانیا در گزارشی به رونق کتاب‌فروشان مستقل در دو سال اخیر اشاره کرده که به تعداد 883 باب کتابفروشی مستقل در خیابان‌های این کشور رسیده است. ممکن است برگزاری فستیوال‌های مربوط به کتابفروشی در بریتانیا در این امر تاثیرگذار بوده باشد ولی چیزی که واضح است تغییر گرایش و ذائقه مردم از خرید آنلاین باشد.
 
به گفته بسیاری از کتابفروشان لندنی این روزها مردم این کشور در حال مهاجرت از سایت‌های آنلاین و به خصوص آمازون به کتابفروشی‌های فیزیکی در این کشور هستند. دامیان بار کتابفروش لندنی در یادداشتی می‌نویسد: کتاب‌فروشی‌ها بهتر از الگوریتم‌های آمازون ذائقه مردم را برای انتخاب کتاب می‌شناسند و به خاطر همین در مبارزه همیشگی آمازون و کتابفروشان مستقل شکستی برای کتابفروشان وجود ندارد. هرچند باید اعتراف کرد که رونق کار کتابفروشی با ظهور آمازون به شدت تحت تاثیر قرار گرفته ولی هنوز می‌توان به حیات این مغازه‌های ادبی امیدوار بود.
 
دامیان می‌گوید هرچند بسیاری از کتابفروشی‌های خیابان‌ها به اندازه آمازون فضا برای نگهداری انواع و اقسام کتاب‌ها ندارند و ممکن است با مراجعه به یکی از کتابفروشی‌ها نتوانید کتاب مورد علاقه خود را پیدا کنید ولی آنها می‌توانند شما را در کتاب خواندن راهنمایی کنند. مهمترین مزیت کتابفروشی سنتی این است که در اینجا آدم‌ها کتاب‌ها راهدایت می‌کنند ولی در سایت‌هایی مثل آمازون الگوریتم‌های ریاضی شما را به سمت کتاب مورد نظر دیگران هدایت می‌کنند که ممکن است مورد علاقه شما نباشد.
 
به نوشته دامیان در کتابفروشی‌ها اگر شما را بشناسند برایتان پیشنهادهای فوق‌العاده‌ای دارند چون با شما و ذائقه شما آشنایی کامل دارند ولی در آمازون با آن الگوریتم تکراری خبری از این آشنایی‌ها نیست. در حقیقت می‌توان گفت کتابفروشی‌ها به واسطه ارتباط مستقیم با جمعیت انسانی‌ فرصت بیشتری برای حیات در مقابل غول‌ کتاب‌فروشی آمازون دارند. آنها بر خلاف آمازون کتاب‌هایی عرضه می‌کنند که مردم یک محله آن را می‌خوانند یا بر اساس آن فکر می‌کنند.
 
در نهایت اینکه در بسیاری از کتابفروشی‌ها کسانی کار می‌کنند که مشتری‌هایشان افراد همان محله هستند و به خاطر همین آشنایی می‌توانند میزان علائق مردم را به کتابی خاص را از پیش تعیین کنند و قفسه‌های خود را بر اساس آن پر کنند.
 
در سال 1995 بیش از 1800 مغازه کتابفروشی در بریتانیا ثبت شد که این رقم در زمان کنونی تقریباً دوبرابر شده است و حداقل بر اساس معیارهای آماری به طور حتم می‌توان گفت که هیچ وقت کتابفروشی‌ آمازون قادر به نابودی کتابفروشی‌های سنتی نیست. هرچند قفسه‌های مجازی آمازون برای خریداران این روزهای دنیا جذاب و پرفایده از نظر اقتصادی است ولی هنوز کسانی وجود دارند که قفسه‌های خاک خورده کتابفروشی‌ها را ترجیح می‌دهند که لایه به لایه لابلای کاغذهای تازه و کهنه دنبال داستان و ماجراهای جدید خود می‌گردند.

نظر شما