شناسهٔ خبر: 59665 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگهداری اسناد ۸۰۰ ساله در کتابخانه ملی ایران

رییس کتابخانه ملی به وجود اسنادی ۷۰۰ تا ۸۰۰ ساله در این سازمان اشاره کرد و گفت: افتخار ما این است که بدون هیچگونه جهت‌گیری سیاسی و رویکرد خاص، از تاریخ محلی یکایک اقوام این سرزمین در کنارهم نگهداری می‌کنیم.

نگهداری اسناد 800 ساله در کتابخانه ملی ایران

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در آیین افتتاحیه نمایشگاه تاریخ محلی گیلان، به رسالت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اشاره و تصریح کرد: نام دیگر این سازمان «حافظه ملی ایرانیان» است که براساس آن حافظه تولید شده از دل اسناد اقصی نقاط کشور است.

وی افزود: آنچه که حافظه ملی ما را رقم می‌زند اسنادی است که از یکایک شهرها و قلمروهای این سرزمین از جمله گیلان، خوزستان، مازندران، بوشهر، یزد، غرب و شرق کشور و .... به دست آمده و لازم است در معرض دید و شنود مردم قرار گیرد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران متذکر شد: این سازمان متعلق به مردم و باورهای آنان بوده و آنچه که در این مکان مورد صیانت و نگهداری قرار می‌گیرد، برای نسل آینده خواهد بود چرا که تمام مردم در تولید این اندیشه‌ها و باورها شریک هستند و بر این باور هستیم که دولت‌ها می‌آیند و می‌روند اما آنچه که ماندگار بوده فرهنگ و تاریخ است.

بروجردی افزود: امیدواریم که تاریخ‌نگاران دارای سعه‌صدر بوده و حقیقت بین و حقیقت‌گو باشند و رخدادها را براساس رسالت اصلی خود که نگارش براساس واقعیت است، بنگارند.

وی با اعلام اینکه اهمیت تولید سند بر ماندگاری آن است، ادامه داد: باید گفت آنچه که در این میان دچار خدشه نمی‌شود اسنادی است که در برهه زمانی خاص تدوین می‌شوند. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران حاصل تلاش‌ها را نگهداری و به دست آینده منتقل می‌کند.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا توجه ما امروز بر تاریخ محلی بوده نه تاریخ ملی گفت: تاریخ ملی ما؛ دربرگیرنده تاریخ محلی یکایک اقوام و خورده فرهنگ‌ها بوده و لازم است اینها به هم مرتبط شوند.

به گفته بروجردی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همانند یک بند تسبیح بوده که دانه‌های آن فرهنگ‌های محلی است که می‌تواند کنار هم قرار گیرد و در نهایت حافظه ملت را به وجود آورد و افتخار ما این است که بدون هیچگونه جهت‌گیری سیاسی و رویکرد خاصی تمام اینها را باهم داریم.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به وجود اسناد مربوط به ۷۰۰ الی ۸۰۰ سال گذشته در مجموعه اسناد این سازمان، اضافه کرد: این اسناد ترسیم‌گر تاریخ گذشته ما خواهندبود.

وی خاطرنشان کرد: نسل جوان ما باید به تاریخ این سرزمین احساس تعلق خاطر داشته باشد. بدون شک ما به عنوان دولتمردان در این میان و در راستای بهره‌مندی از ظرفیت‌های نسل جوان و استعدادهای آنان قصورهایی داشته‌ایم و لازم است تلاش کنیم تا باورهای نسل جوان در این سرزمین ظهور و بروز پیدا کند.

همه نهادها موظف به تحویل اسناد کاغذی و الکترونیکی «گیلان» به کتابخانه ملی هستند
ارسلان زارع، سرپرست استانداری گیلان با تاکید بر اینکه همه نهادها موظف هستند اسناد کاغذی یا در قالب الکترونیکی خود را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تحویل دهند، گفت: معتقدیم استان گیلان تاریخ نانوشته و مفقود فراوانی دارد که با تلاش کتابخانه ملی و مردم؛ این اسناد و گنجینه ارزشمند شناسایی، حفظ و ثبت خواهد شود.

وی با اشاره به اقدامات خوب دولت تدبیر و امید در معرفی بهتر گیلان از جمله ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق غذا، ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، اهتمام برای ثبت جهانی ماسوله و ثبت قاسم آباد گفت: گردشگری یکی از عوامل رونق اقتصادی استان است و صنعت گردشگری باعث ارزش افزوده است کما اینکه باید به محیط زیست استان نیز توجه بیشتری داشت.

وی درباره ساختمان هفت طبقه‌ای که از سال ۸۰ نیمه‌کاره در این استان رها شده است، با ابراز امیدواری از تخصیص بودجه پنج میلیاردی از سوی سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل این ساختمان از اختصاص بخشی از این ساختمان به فعالیت‌های اسنادی با محوریت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد.

نظر شما