شناسهٔ خبر: 59526 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

واکنش سرشار به برنامه‌سازی «بی‌بی‌سی» برای کودکان/ حریف جدی است

محمد سرشار مدیر شبکه کودک تلویزیون با اشاره به رویکرد جدید شبکه «بی‌بی‌سی» برای پخش برنامه ویژه کودکان تأکید کرد که یک حریف جدی وسط میدان آمده است.

واکنش سرشار به برنامه‌سازی «بی‌بی‌سی» برای کودکان/ حریف جدی است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  نشست خبری محمد سرشار مدیر شبکه کودک سیما درباره اعلام برنامه‌های تابستانی این شبکه امروز دوشنبه دهم تیر ماه در صداوسیما برگزار شد.

سرشار در ابتدای این نشست با اشاره به برگزاری یک جشنواره تابستانی ۷۱ روزه در این شبکه توضیح داد: این جشنواره از اول تیر آغاز شده و تا نهم شهریور ادامه دارد و ۲۸ عنوان برنامه جدید در کانال‌های پویا و نهال پخش می‌شود.

تغییر ساعت پخش کانال‌های پویا و نهال

وی با اشاره به تغییر ساعت پخش برنامه‌ها در کانال‌های زیرمجموعه شبکه کودک گفت: در این ایام کانال «نهال» از ساعت ۱۴ تا ۲۴ برنامه‌های خود را برای کودکان زیر ۱۲ سال پخش می‌کند و کانال «پویا» نیز از ساعت ۸ تا ۱۴ برنامه‌های ویژه خردسالان زیر ۶ سال را پخش می‌کند.

وی اضافه کرد: کانال پویا هفت عنوان برنامه جدید دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به «ببعی»، «شب بخیر بچه‌ها»، مستند «خدا چه آفریده» و چند پویانمایی خارجی جدید اشاره کرد. کانال نهال نیز فصل جدید «مل مل» را پخش می‌کند. همچنین در قالب برنامه «پف فیلم» جشنواره‌ای از فیلم‌های سینمایی پویانمایی روی آنتن این شبکه خواهد رفت.

سرشار در ادامه گفت: ما نوروز امسال را با مستند «دورت بگردم ایران» آغاز کردیم که اکنون فصل جدید آن در دست تولید است. مستند خارجی «کتاب وحش» را هم داریم که برای اولین بار از کانال نهال پخش می‌شود.

وی همچنین به تولید مجموعه برنامه‌هایی برای آشنایی با آثار هنری و محصولات فرهنگی مرتبط با کودک اشاره کرد.

بی‌بی‌سی؛ دزدی که با چراغ آمده است

مدیر شبکه کودک در بخش دیگر درباره پخش برنامه کودک از شبکه بی‌بی‌سی و اقدامات شبکه کودک در این راستا تصریح کرد: ۸۴ درصد خردسالان و ۸۲ درصد کودکان بیننده کانال‌های ما هستند و بیشترین میزان بیننده تلویزیون را شبکه کودک شکل می‌دهد و گروه‌های محدودی بیننده شبکه‌های ماهواره‌ای هستند که البته دلایل مشخصی دارد. با این حال آماده سازی‌ای که در داخل کشور انجام می‌شود بسیار بیشتر از آن چیزی است که در خارج انجام می‌شود.

۲۵ درصد جمعیت کشور ما را خردسالان تشکیل می‌دهند و دست کم یک چهارم بودجه‌ها باید اختصاص یابد. در حالی که بودجه برنامه‌سازی برای کودک بسیار ناچیز استوی ادامه داد: به طور مثال دوبله و نسخه‌ای که از کارهای خارجی در داخل کشور آماده می‌شود، بسیار باکیفیت‌تر از تولیدات ماهواره‌ای است. از طرف دیگر ساخت برنامه‌های داخلی با نوعی فرهنگ بومی منطبق است و وقتی می‌توان کودکان را در محل زندگی خودشان نشان داد، مخاطب بیشتر علاقمند می‌شود و این عناصر پایگاه قدرتمندی را برای شبکه کودک ایجاد کرده است.

سرشار اضافه کرد: نگرانی ما از ورود سازمان بی‌بی‌سی به حوزه کودک بابت بودجه‌ای است که در اختیار دارد. بودجه بی‌بی‌سی از وزارت خارجه انگلیس تأمین می‌شود و ترسی از هزینه ندارد و می‌تواند هر برنامه‌ای را که می‌خواهد به تولید برساند. نکته دیگر هم آرشیو بزرگی از برنامه‌های کودک در دسترس آن‌هاست که با دوبله می‌توانند پخش‌شان کنند.

مدیر شبکه کودک در ادامه گفت: ما تا به حال با رویکردی سطحی و تجاری در تولیدات ماهواره‌ای روبه‌رو بودیم و حالا شاهدیم که دزدی با چراغ وارد شده است. کسی که تأثیر تربیت را می‌شناسد و پول دارد، وارد عرصه رقابت رسانه‌ای در جنگ نرم شده است. یک حریف جدی وسط میدان آمده است که البته شبکه کودک به دقت حرکات رقیب را شناسایی می‌کند.

وی با اشاره به نیازها در این مسیر یادآور شد: در این مسیر بدون حمایت مالی نمی‌توان با قوت جلو رفت. نیاز است که اعتبارات بیشتری تخصیص یابد. ۲۵ درصد جمعیت کشور ما را خردسالان تشکیل می‌دهند و دست کم یک چهارم بودجه‌ها باید اختصاص یابد. در حالی که بودجه برنامه‌سازی برای کودک بسیار ناچیز است. باید انیمیشن‌ها و سریال‌های بسیاری تولید شود و بضاعت فعلی برطرف کننده این نیاز نیست.

۳ هزارتومان جریمه مجریان بابت به‌کاربردن کلمات انگلیسی

مدیر شبکه کودک در ادامه درباره فعالیت شبکه در حوزه حفظ زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد: شبکه کودک در حوزه پاسداشت زبان فارسی پیشروترین شبکه است. در این زمینه به وضعیت قابل قبولی رسیده‌ایم. مجریان ما در این شبکه هر واژه انگلیسی که استفاده کرده‌اند سه هزار تومان جریمه شده‌اند.

وی در بخش دیگر درباره ساخت سریال برای کودکان هم اظهار کرد: این کار بر عهده سیمافیلم است و ما اجازه تولید فیلم و سریال را نداریم.

سرشار درباره ساخت آثار موسیقایی نیز توضیح داد: در حال گفتگو با فعالان قدیمی و باتجربه این حوزه هستیم و در آینده در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

مدیر شبکه کودک در پایان باردیگر به انتقاد از پخش آگهی‌های بازرگانی از این شبکه پرداخت.

نظر شما