شناسهٔ خبر: 59059 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از صادق هدایت و سیمین دانشور تا کریم زمانی

در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران نام هشت نویسنده حوزه ادبیات بیش از سایر اهالی قلم از سوی مردم جست‌وجو شده است و نگاهی به این اسامی نشان می‌دهد که کفه ترازو به شدت به سمت پیشکسوتان اهل قلم سنگینی می‌کند.

از صادق هدایت و سیمین دانشور تا کریم زمانی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران در شرایطی به کار خود پایان داد که طبق اعلام کمیته روابط عمومی نمایشگاه کتاب تهران، بیشترین جست‌وجوی موضوعی به رماناختصاص دارد، پس از آن هم موضوعاتروانشناسی و شعر رتبه‌های دوم و سوم را از آن خود کرده‌اند.
 
در گزارش کاملی که امروز از سوی ایبنا درباره جست‌وجوهای انجام شده در نمایشگاه کتاب تهران منتشر شده است؛ بیشترین جست‌وجوی نام مولف، نویسنده و مترجم به فاضل نظری اختصاص دارد. شاعر باتجربه و مدیر جوان این روزهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان با مجموعه شعر «اکنون» توانسته بخش قابل توجهی از نگاه را در نمایشگاه سی‌ودوم به خود جلب کند. «اکنون» فاضل نظری که در اسفند ماه 97 منتشر شد، ظرف مدت کوتاهی توانسته با شمارگان 2500 نسخه در هر نوبت به چاپ سیزدهم رسیده است که این موضوع بیانگر آن است که فاضل نظری در مدت زمان 2 ماه بیش از 30 هزار نسخه فروخته است و طبیعی است که قبول کنیم، شاعری که به طور میانگین و تنها یک کتابش روزی بیش از 500 نسخه کتاب می‌فروشد، بیشترین جست‌وجو نمایشگاه را به خود اختصاص داده باشد.
 
در جایگاه دوم این جست‌وجوها نام سیمین دانشور دیده می‌شود. خالق «سووشون» که با گذشت هشت سال بعد از مرگش  همچنان پرفروش است. نویسنده‌ای که علاوه بر چهار مجموعه داستان و سه رمان منتشر شده، چند ترجمه و چند اثر غیرداستانی در کارنامه‌اش دیده می‌شود. نتایج این تحقیق آماری نشان می‌دهد که اگر رمان گمشده سیمین دانشور به نام «کوه سرگردان» پیدا شود، می‌تواند با اقبال خوب مخاطبان در بازار باشد.
 
هوشنگ ابتهاج، شاعر دیگری است که در جایگاه سوم، بیشترین جست‌وجو قرار دارد. ابتهاج نیز از آن دست نام‌هایی است که بدون داشتن کتاب جدید نامش در جست‌وجوها آمده است. «بانگ نی» آخرین کتابی است که در آبان ماه سال 95 از سایه منتشر شده است. البته ماجرای نامگذاری خیابانی به نام سایه و داستان تخریب منزل مادری او که در روزهای قبل از نمایشگاه بارها در رسانه‌ها مطرح شد، می‌تواند از مواردی باشد که در ترغیب مخاطبان برای خرید کتاب سایه بی‌تاثیر نبوده است.
 
شاید اگر به دستفروش‌های کنار خیابان انقلاب مراجعه کنیم و آمار پرفروش‌ها را بگیریم؛ صادق هدایت با اختلاف در رتبه نخست قرار دارد؛ اما در این جست‌وجو صادق هدایت در رتبه چهارم قرار دارد. با همه این تفاسیر خیلی‌ها تصور می‌کنند که نام صادق هدایت جزو ممنوعه‌های ماست اما بد نیست که بدانید ناشران بسیاری در نمایشگاه اقدام به فروش کتاب‌های مختلفی از صادق هدایت می‌کنند.
 
زمانی که گزارش پرفروش‌ها در ایبنا منتشر می‌شد، نادر ابراهیمی یکی از نویسندگانی بود که همیشه نامش در فهرست پرفروش‌ها دیده می‌شد و در این گزارش آماری هم نام او در رتبه پنجم قرار دارد. نویسنده‌ای که در کارنامه ادبی‌اش نام بیش از 100 کتاب ثبت شده است اما شاید خیلی‌ها او را با دو کتاب «یک عاشقانه آرام» و «آتش بدون دود» بشناسند.
 
محمود دولت آبادی در شرایطی نامش در رتبه ششم بیشترین جست‌وجو این دوره از نمایشگاه کتاب قرار دارد که در سال‌های گذشته بسیار پرکار شده است و تقریبا هر سال یک یا دو کتاب داشته است. دولت‌آبادی امسال با کتاب‌های «بیرون در» و «عبور از خود» به نمایشگاه آمد و سال گذشته نیز رمان پرفروش «طریق بسمل شدن» را داشت.
 
بعد از هفت نام برده شده و در جایگاه آخرین شخصیت ادبی نام کریم زمانی دیده می‌شود. کریم زمانی را بیشتر با شرح مثنوی و ترجمه قرآن می‌شناسند اما در کارنامه او کارهای ادبی، عرفانی و مذهبی دیگر هم دیده می‌شود. کریم زمانی این روزها مشغول اتمام کتاب شرح غزلیات شمس تبریزی است.
 
نگاهی به اسامی بالا نشان می‌دهد که مردم هنوز تبلیغات رسانه‌ای و شبکه‌های مجازی آنگونه که باید تاثیر خود را نگذاشته و هنوز نویسندگان و شاعران دهه‌های گذشته که توانسته‌اند خودشان را ثابت کنند در صدر فهرست جست‌وجوها قرار دارد. 

نظر شما