شناسهٔ خبر: 59046 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تغییر سرفصل های دروس دانشگاه فنی و حرفه ای مطابق با نیاز جامعه

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اعلام کرد: تا مهر ماه سال جاری سرفصل‌های بیش از ۱۰۰ رشته دانشگاه فنی و حرفه‌ای مطابق با نیاز بازار کار تغییر می‌کند.

تغییر سرفصل های دروس دانشگاه فنی و حرفه ای مطابق با نیاز جامعه

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  ابراهیم صالحی عمران صبح امروز در نشستی خبری که با حضور خبرنگاران در ساختمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه در راستای رونق تولید گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشگاهی مأموریت گرا بوده و می‌خواهد هدفمند حرکت کند.

وی ادامه داد: هدف این دانشگاه تربیت تکنسین نیروی مهارتی برای جامعه است، امسال سال رونق تولید نام گذاری شده است و بر همین اساس مأموریت دانشگاه نیز بیشتر شده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید برنامه خود را معطوف به این هدف کند و برای پیوند دانشگاه و و اق تصاد اولین کاری که در این دانشگاه صورت گرفته هماهنگ کردن برنامه‌های آموزشی و درسی دانشگاه با نیازهای ملی بوده است.

تغییر سرفصل‌های درسی دانشگاه مطابق با نیاز بازار کار

صالحی عمران ادامه داد: اولین برنامه‌ای که دانشگاه در حال اجرایی کردن آن است تغییر سرفصل‌های درسی دانشگاه مطابق با نیاز بازار کار است و تا مهر ماه سال جاری سرفصل‌های بیش از ۱۰۰ رشته دانشگاه تغییر خواهد کرد.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای ادامه داد: توانمندسازی اعضای هیئت علمی و کادر آموزشی آغاز شده است و با اجرایی شدن این برنامه امکان تولید، کارآفرینی و تجاری سازی محصولات این دانشگاه فراهم می‌شود.

صالحی عمران افزود: بنابراین توانمندسازی کادر آموزشی دانشگاه در حال حاضر شروع شده و ما بر این اساس اساتید خود را به منظور این کارآموزی به صنایع اعزام خواهیم کرد و اساتید در قالب دوره‌های کوتاه مدت در صنایع مشغول می‌شوند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: برای ارتقای «رونق تولید»، ۱۳۰۰ کارگاه و آزمایشگاه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای برای ارائه آموزش‌های مهارتی به دانشجویان ارتقا خواهد یافت و در واقع سیاست ما این است که کارگاه‌هایی در نمونه‌های کوچک و متوسط شکل بگیرند تا به آموزش‌های مهارت آموزی بپردازند.

راه اندازی ۱۶ مرکز نوآوری در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از راه اندازی ۱۶ مرکز نوآوری در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای خبر داد و گفت: مجوز راه اندازی این مراکز دریافت شده و با معاونت علمی رئیس جمهور تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم، دانشجویان و کارفرمایان ما در کسب و کار و تولید می‌توانند به این مراکز مرتبط شوند.

صالحی عمران در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی کارگاه‌های مهارتی در خوابگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای گفت: در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با صندوق رفاه دانشجویان امضا کردیم اما عملاً پرداخت وام به دلیل مسائل حقوقی و اداری به این کارگاه‌ها از سوی صندوق امکان پذیر نشد.

وی افزود: اما دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نظر دارد با استفاده از پتانسیل بخش خصوصی کارگاه‌هایی را در خوابگاه‌ها و سایر واحدهای دانشگاه راه اندازی کند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به راه اندازی دوره‌های مشترک خارجی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: در حوزه توانمندسازی کادر آموزشی تفاهم‌نامه‌ای با برخی کشورها از جمله آلمان امضا کرده‌ایم همچنین از مهرماه سال جاری دانشجویانی از دانشگاه لبنان در رشته‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای جذب می‌شوند.

وی از ارتقای ۱۴۷ خوابگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: در نظر داریم بحث ارتقای خوابگاه‌ها در سال جاری نیز ادامه پیدا کند. البته در حوزه ظرفیت‌های خوابگاهی با کمبودهایی مواجه هستیم که امیدواریم این کمبودها با حمایت سازمان برنامه و بودجه و همچنین خیرین برطرف شود.

صالحی عمران از راه اندازی بیش از ۱۰۰ چمن مصنوعی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: این چمن مصنوعی با اعتبار بیش از ۱۶ میلیارد تومان راه اندازی خواهد شد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در خصوص پذیرش دانشجو از دوره‌های نظری گفت: اولویت دانشگاه پذیرش دانشجو از بین دانش آموزان کاردانش و فنی و حرفه‌ای است اما اگر ظرفیت خالی در رشته‌هایی مشخص داشته باشیم با اجازه نهادهای قانونی آمادگی پذیرش دانشجو از دوره نظری نیز خواهیم داشت.

صالحی عمران ادامه داد: در واقع امسال ۷۰ درصد داوطلبان کنکور در رشته علوم تجربی ثبت نام کردند و با توجه به استقبال کم از رشته‌های مهارتی امیدواریم فرهنگ‌سازی کافی در آموزش و پرورش به منظور حرکت به سمت این رشته‌ها فراهم شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه ۱۵ درصد از املاک این دانشگاه در تملک وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و این وزارتخانه از تحویل اسناد این سند خودداری می‌کند گفت: به طور کلی ۴۰ ملک این دانشگاه در ۲۷ دانشکده هنوز از سوی وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم منتقل نشده و آموزش و پرورش به دلیل ارزش بالای اقتصادی این زمین‌ها از ارائه اسناد آن خودداری می‌کند.

آمادگی برای تربیت دبیر

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از آمادگی این دانشگاه برای تربیت دبیر فنی و کاردانش برای هنرستان‌ها خبر داد و گفت: اگر قرار باشد ۵۰ درصد دانش آموزان دوره متوسط وارد رشته‌های مهارتی شود این دانشگاه می‌تواند با ارائه آموزش‌های لازم در جهت تربیت دبیر فنی و کاردانش زمینه خروج به سمت رشته‌های مهارتی را فراهم کند.

وی افزود: در حال حاضر دانشگاه تربیت رجایی تنها دانشگاهی است که می‌تواند دبیر فنی و کاردانش در هنرستان‌ها تربیت کند که البته این کافی نیست و دانشگاه فنی و حرفه‌ای با توجه به پتانسیل و ظرفیتی که دارد می‌تواند در این زمینه به آموزش و پرورش کمک کند.

صالحی عمران ادامه داد: در واقع این دانشگاه ۵۲ آموزشکده مختص خانم‌ها دارد و این آمادگی را دارد که در هر استان نیز یک آموزشکده پسرانه و یک آموزشکده دخترانه را به منظور تربیت نیروی فنی در اختیار آموزش و پرورش قرار بدهد.

وی همچنین از راه اندازی مراکز مشاوره در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: امسال ورزش دانشجویی نیز در اولویت دانشگاه فنی و حرفه‌ای قرار دارد.

صالحی عمران همچنین به حضور فعال گروه‌های جهادی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مناطق سیل زده اشاره کرد و افزود: گروه‌های جهادی تشکیل شده است و کادر آموزش و دانشجویان اعلام آمادگی کرده‌اند تا در تابستان در مناطق سیل زده برای کمک حاضر شوند و حتی پیش بینی شده پروژه‌های کارآموزی خود را در این مناطق طی کنند.

نظر شما