شناسهٔ خبر: 59004 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شماره جدید مجله تخصصی فرهنگ و هنر «بیناب» منتشر شد

شماره جدید مجله تخصصی فرهنگ و هنر «بیناب» با گفتگویی منتشر نشده از هاشمی رفسنجانی منتشر شد.

شماره جدید مجله تخصصی فرهنگ و هنر «بیناب» منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، شماره جدید مجله تخصصی فرهنگ و هنر «بیناب» منتشر شد. بیناب تلاقی هنر و علوم انسانی را نشانه رفته است.

این شماره از نشریه بیناب که به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر می‌شود، شامل ۵ فصل است که به ترتیب به ادبیات، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، موسیقی و معماری اختصاص دارند و در هریک سعی شده است درباره آثاری بحث بشود که در نسبت با زیارت و آنچه در زیارت رخ می‌دهد، آفریده شده‌اند. به این ترتیب جستارهایی علمی و مصاحبه‌هایی دقیقی در این خصوص به‌دست داده شده‌اند که برای علاقه‌مندان این حوزه بسیار بدیع خواهند بود.

نشریه بیناب که خود را در تلاقی هنر و علوم انسانی قرار داده است و ملاقات و دیدار با خود آثار هنری را به‌عنوان روش برگزیده است، در فصل اول این شماره درباره «خسی‌درمیقات» اثر جلال‌آل‌احمد، در فصل دوم دربارة نقاشی قهوه‌خانه‌ای و آثار مرحوم حسن اسماعیل‌زاده (چلیپا) و در فصول سوم و چهارم روی وجوه نمایشی و موسیقایی تعزیة ۷۲ تن فلاورجان و همچنین در فصل پنجم روی مسجد اعظم قم کار شده است. در فصل پنجم این نشریه مصاحبه‌ای منتشر نشده از مرحوم هاشمی رفسنجانی مشاهده می‌کنیم درباره ساخت مساجد و اماکن مذهبی و شاهد چالشی هستیم میان برخورد اخباری‌گرایانه و توسعه‌گرایانه دربارة این موضوع: موضوعی که می‌تواند توجهات بسیاری را دربارة ساخت‌وسازهای پس از انقلاب اسلامی و تفکر حاکم بر آنها را به خود جلب کند.

نشریة بیناب که اکنون در غرفه انتشارات سوره مهر در نمایشگاه کتاب موجود است در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و به همت جمعی از دانش‌آموختگان و پژوهش‌گران هنر و علوم انسانی روانه بازار شده است.

نظر شما