شناسهٔ خبر: 58977 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مصاحبه تاریخ شفاهی با ژاله آموزگار روز سوم نمایشگاه تمام شد

کتاب‌های «سیاست‌های خیابانی»، «صلحی که همه صلح‌ها را بر باد داد» و «فانوس تابان» پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات شیرازه ما، ماهی و کتابخانه ملی شدند

مصاحبه تاریخ شفاهی با ژاله آموزگار روز سوم نمایشگاه تمام شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  کتاب‌های «سیاست‌های خیابانی»، «صلحی که همه صلح‌ها را بر باد داد»، «فانوس تابان» (مصاحبه با ژاله آموزگار) پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات شیرازه ما، ماهی و کتابخانه ملی در سومین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد.

سیاست‌های خیابانی 

سیاست‌های خیابانی، اثری برای به تصویر کشیدن مبارزات آن گروه‌های اجتماعی‌ که به واسطه عدم تعلق به طبقه یا قشر معینی، سرنوشت، مبارزات و تلاش روزمره‌شان برای بقا، از دید جامعه‌شناسی و علوم سیاسی جدید پنهان مانده است.

حاشیه‌نشینان شهری، فروشندگان دوره‌گرد، کارگران روزمزد که همگی در این کتاب و تحت عنوان تهی‌دستان شهری مورد توجه قرار گرفته‌اند در زمره این گروه اجتماعی به شمار می‌روند. تلاش روزمره و پیگیر این گروه برای بهبود وضع مسکن و معیشت، کار و درآمد، این گروه‌های فرودست جامعه را به اتخاذ راهکارهایی همچون همراهی و همگامی موقت با این یا آن نیروی سیاسی، تأسیس تشکیلات مستقل با عمری بیش و کم کوتاه و همچنین مذاکره و معامله با دولت و حکومت سوق می‌دهد.

راهکارهایی که به آنان امکان پیشروی آرام برای تضمین بقای‌شان را در جامعه‌ای که در آن فاقد هیچ‌گونه امتیازی نیستند، می‌دهد. همین تلاش‌ها و پیوستگی‌های انفعالی‌ای که زمینه‌ساز آن‌ها هستند تحت عنوان سیاست‌های خیابانی در کتاب حاضر مورد بحث قرار گرفته‌اند.



کتاب صلحی که همه صلح‌ها را بر باد داد


صلحی که همه‌ صلح‌ها را بر باد داد روایتی است از وقایعی که به فروپاشی امپراتوری عثمانی در طول جنگ جهانی اول انجامید و مایه‌ تغییر اساسی در خاورمیانه شد و، بنا به عقیده‌ نویسنده، به شروع جنگی دامن زد که همچنان ادامه دارد. این کتاب تنها به نقش اروپا در خاورمیانه نمی‌پردازد، بلکه تأثیر این دگرگونی در خود اروپا را نیز دربرمی‌گیرد. گاه خواننده را با خود به دل بیابان‌های شبه‌جزیره‌ عربستان می‌برد و با ماجراجویی‌های لارنس همگام می‌کند و گاه از اختلافات و مناقشات دولتمردان اروپایی در پایتخت‌هایشان پرده برمی‌دارد. می‌توان تاریخی را که این کتاب بدان پرداخته سِفر پیدایش قرن بیستم و خاورمیانه‌ امروزی دانست. این کتاب در سال 1989 منتشر شد و به فهرست نهایی جایزه‌ پولیتزر هم راه یافت.

فانوس تابان، تاریخ شفاهی با ژاله آموزگار

«فانوس تابان: مصاحبه تاریخ شفاهی با ژاله آموزگار یگانه» از سلسله کتاب‌های «تاریخ شفاهی»​ را کتابخانه ملی در 148 صفحه چاپ و روانه بازار نشر کرد.

در این کتاب، اطلاعاتی در مورد خانواده، نوجوانی و دبیرستان، دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز و تدریس در دبیرستان‌ها، تحصیل در دانشگاه سوربن، بنیاد فرهنگ ایران و گروه زبان‌های باستانی دانشگاه تهران  ژاله آموزگار یگانه ارائه شده است.

همچنین عملکرد گروه زبان‌های باستانی و مراکز فعال فرهنگ باستانی، اهداف در فعالیت های علمی و مقالات و آثار تألیفی، آثار ترجمه‌ای و پژوهش‌های در دست انتشار و کارنامه علمی و اجرایی از زبان ژاله آموزگار یگانه روایت شده است.

نظر شما