شناسهٔ خبر: 58806 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعتراض رئیس انجمن ناشران علوم پزشکی به رئیس نمایشگاه کتاب

در پی عدم واگذاری بخش کتاب‌های پزشکی نمایشگاه کتاب تهران به انجمن فرهنگی ناشران کتاب علوم پزشکی دانشگاهی، رئیس این انجمن نامه‌ای اعتراضی به محسن جوادی رئیس نمایشگاه کتاب نوشت.

اعتراض رئیس انجمن ناشران علوم پزشکی به رئیس نمایشگاه کتاب

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ فرهاد تیمورزاده رئیس انجمن فرهنگی ناشران کتاب علوم پزشکی دانشگاهی، در پی عدم واگذاری بخش کتاب‌های پزشکی نمایشگاه کتاب تهران به انجمن ناشران کتاب‌های علوم پزشکی نامه اعتراض‌آمیزی خطاب به محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه کتاب ارسال کرده که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفت.

این نامه بعدازظهر دیروز سه‌شنبه ۲۰ فروردین برای جوادی ارسال شد. طبق اطلاعات خبرنگار مهر، جوادی نسبت به واگذاری سالنی به ناشران پزشکی و قراردادن این ناشران در یک سالن مجزا نظر مثبت دارد و ایوب دهقانکار رئیس شورای نظارت و ارزیابی این دوره نمایشگاه نیز نامه‌ای برای انجام این طرح به محمدجواد مرادی‌نیا مدیر کارگروه نظارت بر نشر داخلی ارسال کرده است.

متن نامه تیمورزاده به جوادی که در اختیار خبرنگار مهر قرار گرفته، به شرح زیر است:

معاون محترم امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌ودومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

جناب آقای دکتر محسن جوادی

با سلام و احترام

لازم می‌بینیم هشداری برای ثبت در تاریخ اعلام کنیم، گرچه کماکان امیدوار به اصلاح امر نیز هستیم.

در دو سال پیشین نمایشگاه کتاب – سال‌های ۹۶ و ۹۷- در یک اقدام عاقلانه و حرکتی رو به جلو سالن ناشران علوم پزشکی دانشگاهی به صورت مستقل از دیگر ناشران دانشگاهی یعنی حوزه‌های غیرپزشکی تشکیل شد. این امر که رضایت مطلق مخاطبان کتابهای این گروه یعنی جامعه پزشکی کشور را در پی داشت. دست کم ۲ فایده آشکار و واضح را در دل خود داشت:

اول آنکه از حجم بسیاری از ترددهای بی مورد در راهروهای تود در توی سالن‌های متعدد و پراکنده دانشگاهی کاست و در واقع مخاطبان نه تنها با سهولت و زحمت بسیار کمتر به ناشران کتابهای مورد نظر خود دست پیدا کرده بلکه موفق به بازدید از غرفه‌های بیشتر و مشاهده تازه‌های بیشتری از کتابهای ناشران مختلف علوم پزشکی شدند. نیک می‌دانید که این امر مانع از بازدید سالن‌های دیگر در صورت علاقه مخاطب نخواهد شد و فقط به او اختیار انتخاب خواهد داد. ناگفته پیداست از بازدید مخاطبان دیگری نیز که به کتابهای عمومی حوزه پزشکی علاقه مند باشند، جلوگیری نخواهد شد.

دوم آنکه حجم تخلفات عدیده نمایشگاهی تا حد زیادی کاهش پیدا کرد چرا که به دلیل آشنایی غرفه داران به کتابهایهم و قرارگیری غرفه‌ها در کنار یا روبروی یکدیگر، از جسارت و جرأت وقوع تخلفات نیز تا حد زیادی کاسته شد.

دلیل دوم سبب شد که متأسفانه تاجر مسلکان بی‌انصاف این حوزه- که به کتاب و مخاطب تنها به چشم ابزار پول‌ساز نگاه می‌کنند و منافع خود را در انجام تخلفات به دور از چشم دیگران می‌دیدند و در دو سال گذشته کمتر موفق به انجام رفتارهای ناسالم خود شده بودند، تمام تلاش خود را در جهت بر هم زدن اتفاق و دستاورد ارزشمند دو سال گذشته مصروف کنند.

تصمیم ناصواب عدم واگذاری بخش پزشکی به انجمن قانونی آن و واگذاری مجدد امر به انجمن ناشران دانشگاهی نیز مزید بر علت شده و سران دسته متخلفان پزشکی که به جایگاهی در هیئت مدیره انجمن ناشران دانشگاهی دست یافته بودند، در تلاش هستند تا در اقدامی سوال برانگیز و مسئله دار، دوباره سالن ناشران پزشکی را منهدم کرده و ناشران پزشکی را در لابلای ناشران غیرپزشکی و سالن‌های دیگر پخش کنند.

از حضرتعالی انتظار می‌رود که حسب وظایف ذاتی خود در این مسئله وارد شده و دستور انجام رویه‌ای به نفع مخاطب و کتاب را صادر نمائید و اجازه ندهید تا منافع ناسالم شخصی عده‌ای، رفتارهای خردمندانه آشکار را تحت الشعاع خود قرار دهد.

مدیرمسئول و رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب علوم پزشکی دانشگاهی

فرهاد تیمورزاده

نظر شما